Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

SPM: Trekk i lønn/feriepenger

lovdatano

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en problemstilling med min tidligere arbeidsgiver. Jeg kan først si at moralen og etikken rundt dette er fult forståelig (dere vil forstå under), men her vil jeg gjerne ha rådføring på rent juridisk

grunnlag!

I min arbeidsperiode tok jeg ut varer for en viss sum på faktura/kredit (jeg jobbet ikke så mye så det

beløpet tilsvarte så å si hele feriepengegrunnlaget). Jeg måtte si opp pga personlige grunner, men da

sluttoppgjøret skulle komme var trekket gjort. Trekket besto av 90% av hele grunnlaget.

Ifølge arbeidsmiljøloven (sitert fra Lovdata.no): (fjernet tekst for å spare plass som ikke har relevanse i denne saken!)

§ 14-15. Utbetaling av lønn og feriepenger

(2) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt:

c) når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale,

(I arbeidskontrakten gir det dem rett til å ta et eventuelt trekk, som gjort)

Men i avsnittet under står det tydelig:

(3) Trekk i lønn eller feriepenger etter andre ledd bokstav c (som er skriftlig avtale/arbeidskontrakt), e og f skal begrenses til den del av kravet som overstiger det arbeidstaker med rimelighet trenger til underhold for seg og sin husstand.

Ergo dem har lov å gjennomføre ett trekk, MEN det skal være i rimelighetens stand, det er vel sånn å forstå?

Dem står fast på det trekket dem har gjort, mens jeg ser svart på hvitt hva som egentlig er lovlig og aktuelt.

Bryter dem denne paragrafen med å trekke så å si hele beløpet er mitt endelige spørsmål?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...