Gå til innhold

Kjøp av Canon 550d

Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer å kjøpe et Canon 550 d. Jeg lurer på hvilke objektiver som bør velges. Muligheten jeg har sett på og som inkluderer den prisen jeg tenker på er 15 - 55 IS og 55 - 250 Is eller 18 - 135 Is. Er ganske grønn på dette så det hadde vært fint med noen råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Standardsvaret er vel:

start med kitobjektivet, og evt et 70-300, feks http://fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Objektiver/Canon/Telezoom/Sigma-70-300mm-F4-5,6-APO-DG-Canon-AF-Macro-Tele-zoom-til-Digital,-Norsk-103728.aspx

da finner du ut av hvilket brennviddeområde du skyter mest i, om du trives med å skifte objektiver, og hvike styrker/svakheter objektivene har. og hva du evt ser etter i et nyere objektiv.

Kitobjektivet som følger med 550d er slettes ikke så værst :):thumbup:

og velkommen til forumet :)

Endret av Fotto
Lenke til kommentar

Både 18-55 IS og 18-135 IS er greie startobjektiver, og 55-250 IS er også et objektiv som gir mye for pengene. Hvilken av kombinasjonene du velger finnes det ikke noe fasitsvar på. 18-55 + 55-250 gir en del mer tele enn kun 18-135, men ulempen er at du må bytte objektiv. Vet du at du er interessert i tele så virker første alternativ best, men er du usikker på hva du trenger vil jeg heller anbefale 18-135. Da har du et brukbart zoomområde med en gang og så kan du kjøpe en ren telezoom senere hvis du synes du trenger det.

Lenke til kommentar

Jeg har 550D og har objektivene Canon 17-85mm IS USM og 55-250mm, samt en 100mm macro og Samyang 8mm Fisheye.

Ett godt tips til deg, vil være å kjøpe bare huset. Så leter du på foto.no sitt bruktmarked når du handler objektiv. Det har jeg gjort i det siste, og du sparer mye penger. 17-85 IS USM er ett knall objektiv med en sprek brennvidde og rask autofokus og god IS. Du finner den ned i 1800 kroner på bruktmarkede. 55-250mm ligger til 1500. Allerede her har du spart 1700 kroner, da 55-250 koster 2000 kr ny, og 17-85 koster 2500 kroner ny. Mye objektiv for pengene.

HAr du mye tid, sjekk bruktmarkede hver dag, du finner gode tilbud uansett.

Angående 550D. Jeg har hatt dette siden jul, og skyter bilder nesten hver dag. Jeg må si at kameraet er flott! Raskt og alt i betjening, men eneste jeg vil utsette er skjermen og RAW opptak. Skjermen må du stille ned lysstyrken på med en gang, da bildene er mye lysere enn når de kommer på en datamaskin. Og RAW opptak begrenser seg til 6 bilder, før bufferen er full, dette egner seg ikke godt til sportsfotografering.

Lykke til da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...