Inge Rognmo Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Videre er det jo greit å vite at fatteren har klart 220' km med sin uten å bytte hele understellet, halve motoren og 3 gearkasser slik som visse andre tyske merker er plaget med. Hadde det vært et 1-tall foran der hadde det jo vært noe å snakke om. 220.000 er omtrent det tidspunktet jeg byttet bremseklosser og sko (første og eneste gang) på Hi-luxen min; skiver og tromler regner jeg med holder det dobbelte, om ellers resten av bilen gjør det. Ellers er det ikke byttet andre ting i drivverket enn noen mellomakselkryss (4x4 uten midtdifferensial sliter på drivverket når det brukes på fast underlag), og ordinære olje/filter/registerreimskift. Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Videre er det jo greit å vite at fatteren har klart 220' km med sin uten å bytte hele understellet, halve motoren og 3 gearkasser slik som visse andre tyske merker er plaget med. Hadde det vært et 1-tall foran der hadde det jo vært noe å snakke om. 220.000 er omtrent det tidspunktet jeg byttet bremseklosser og sko (første og eneste gang) på Hi-luxen min; skiver og tromler regner jeg med holder det dobbelte, om ellers resten av bilen gjør det. Ellers er det ikke byttet andre ting i drivverket enn noen mellomakselkryss (4x4 uten midtdifferensial sliter på drivverket når det brukes på fast underlag), og ordinære olje/filter/registerreimskift. Går ut i fra det er en eldre modell og ikke en "vigo". De nye er vist nok ikke like slitesterk og lette å reparere som de gamle. De gamle er jo ikke kjent for å gå spes. godt (om de ikke er modifisert), og da trenger jo man heller ikke å bremse så mye!! HAHA! :!: Men fra spøk til revolver. Problemet med Hilux er lav godkjent hengervekt. Problemet med både Hilux og Navara er at med riktig motor og riktig utstyr er man raskt i kr. 400', og da finnes det alt til pick-up. Isuzu er billigere med ca. kr. 50', men en kan se hvor de pengene har blitt spart inn. Bilen ser gammelmodig ut inni. En D-max er jo egentlig en Chevy Colorado, som igjen er etterfølgeren til S-10/S-15 pick-up, som jeg har hatt tidligere. Videre, kan det være en greie mht. til tilgjengelighet på ettermarkedsutstyr. Så jeg vet ikke jeg. Jobber på kontor til dagen, og er hobbybonde/entreprenør utenom. Må kunne kjøre til et møte, men også opp skogsvegen, dra tunge hengere og ha et fornuftig forbruk! Kjører forresten ca. 4mil hver dag til/fra jobb. Parkerer i parkeringshus. Kan derfor ikke ha en 88' hilux med 35" hjul. En Discovery 4 eller en LC 150 ser ut til å bli for dyre, men ser litt på bruktimport. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Går ut i fra det er en eldre modell og ikke en "vigo". De nye er vist nok ikke like slitesterk og lette å reparere som de gamle. De gamle er jo ikke kjent for å gå spes. godt (om de ikke er modifisert), og da trenger jo man heller ikke å bremse så mye!! HAHA! Så jeg vet ikke jeg. Jobber på kontor til dagen, og er hobbybonde/entreprenør utenom. Må kunne kjøre til et møte, men også opp skogsvegen, dra tunge hengere og ha et fornuftig forbruk! Kjører forresten ca. 4mil hver dag til/fra jobb. Det er en eldre modell ja, en Mk 2 (1984-88, samme generasjon som den legendariske Top Gear-Hiluxen). Nåvel, hele poenget er at 220.000 uten store reparasjoner ikke burde være noe spesielt, men derimot normen, uansett bilmerke. Nye biler er dessverre ikke designet for å vare like lenge som for 25 år siden, virker det som... Er i omtrent samme situasjon som deg; bonde og hobbyentreprenør, men ingen pendling til/fra kontorjobb, og har tenkt på en LR Defender 110 eller 130 Crew Cab (med mulighet for bakseter etter noen år). Klart, utstyr og komfort er ikke i samme liga som en Disco 4, men... Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Komfort er ikke-eksisterende i en Defender... 1 Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 D-Max er faktisk ikke helt lik Chevy Colorado. D-max har blandt annet mindre bremser og av en eller annen teit grunn ikke bakdører på extended cab utgavene. Colorado har bare 1800kg hengervekt. Grunnen til det er at Chevrolet ikke vil at den skal konkurrere mot de større Silveradoene. Uansett, å trekke 3 tonn med en midsize pickup med 150-170hk og 400nm synes jeg er en skikkelig plage... Jokker og drar i den lette bilen og man har ikke akkurat overskudd i bakkene. Synes forøvrig Navara ser rimelig bra ut personlig. Definitivt en pickup jeg kunne tenkt meg hadde det ikke vært for at jeg har en Colorado og fadern har en Silverado HD 6.6 duramax. Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 7. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2011 Nåja... 3 tonn er egentlig så mye, serlig når du har trukket en maskintransporthenger på 30 tonn opp alle mulige fjelloverganger her i landet, med en 380 Scania. Da vet du at en av og til bare må ta tiden til hjelp! Nå har jeg ikke umiddelbare planer om å flytte anleggsmaskiner med pickupen, men litt byggevarer, biler og båter må den klare! Navara er den jeg personlig liker best på utsende. Synes den totalt sett også framstår som et bedre kjøp enn Hiluxen. Disse er også de dyreste, D-max og L200 framstår som mer fornuftige kjøp mht. pris og Mitsubishis garanti. De virker imidlertid ikke så attraktive å bruke som vanlige biler til/fra jobb. Har ikke fåt kjørt den der Amaroken ennå, men har slått den litt fra meg pga. mangel på automat og usikker annenhondsverdi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå