awezum Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Hvorfor øker antall kapillærer rundt muskelfibrene ved aerob utholdenhetstrening? Lenke til kommentar
awezum Skrevet 21. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2011 Hvorfor spør du? Antar det er fordi det er noe jeg lurer på? 2 Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Det høres liksom ut som du jobber med en skoleoppgave eller noe slikt... Lenke til kommentar
aneias Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Hvorfor øker antall kapillærer rundt muskelfibrene ved aerob utholdenhetstrening? Antallet kapillærer e viktig for oksygentransporten og for næringstilførselen muskelfibran Når du driver med aerob trening, så tvinger du kroppen til å sende blod lengst inn i muskelan og det kreves mye blod til dette, derfor øker kapilærårene. Trur det e nå sånt Lenke til kommentar
awezum Skrevet 21. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2011 Det høres liksom ut som du jobber med en skoleoppgave eller noe slikt... Det var en skoleoppgave for ei vennine av meg, men skal selv ha dette her snart og er greit å være godt forbredt, og siden jeg faktisk ikke fant noe av dette på nettet, så håpet jeg på at noen viste det her inne Lenke til kommentar
Bedreførevar Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Hvorfor øker antall kapillærer rundt muskelfibrene ved aerob utholdenhetstrening? http://jap.physiology.org/content/97/3/1119.full.pdf+html Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Kan kort og godt bekrefte det som er sagt, utholdende muskulatur (type1) kan få mer kapilærer ved behov, for å skrive det som ei faktasetning. Oxidativ fosfilering, trenger mye 02 tilførsel og rikt kapilærnett --> Mange mitikondrier. Har liten 02-lager = rødt. For øvrig så har denne typen mye myoglobin "som stjeler" en oksygen-molekyler av hemoglobin(et hemoglobin kan frakte 4 02 molekyler) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå