pk2010 Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 (endret) Har vi brukere på dette forumet som har en agenda annen enn den å være en vanlig privatperson som deltar i diskusjoner på dette forumet? Kan det tenkes at organisasjoner tilknyttet regjeringen, andre styresmakter, organisasjoner og selskaper opppretter falske brukere for å gi inntrykk av konsensus innen kontroversielle emner? Kan det tenkes? Endret 21. februar 2011 av pk2010 Lenke til kommentar
Populært innlegg PerB Skrevet 21. februar 2011 Populært innlegg Del Skrevet 21. februar 2011 Jeg har sett brukere med "skjult agenda" her på forumet. Mest sannsynlig kommer de fra ekstreme politiske miljøer mest "store" konspirasjonsteorier. 31 Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Er en del som driver å reklamerer for egne nettsider. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Har vi brukere på dette forumet som har en agenda annen enn den å være en vanlig privatperson som deltar i diskusjoner på dette forumet? Ja det har vi. Og det er lite vi kan gjøre med det. Edit: Reklame kan vi ta ved ganske enkelt å forby det. Men vi kan ikke forby propaganda og fortsatt ha en politisk debatt. Kan det tenkes at organisasjoner tilknyttet regjeringen, andre styresmakter, organisasjoner og selskaper opppretter falske brukere for å gi inntrykk av konsensus innen kontroversielle emner? Det er selvsagt mulig. Akkurat som det motsatte er det, at marginale grupper leker Tordenskiolds soldater på internett for å fremstå som flere enn de er. (Slik Norgespatriotene framsto som en aktiv gruppe helt til Heian ble så lei av å gjøre alt arbeidet selv at han sa det offentlig.) En og samme liberalist har hatt 4-5 brukere på forumet. Det vill være naivt å tro at ikke maktapparatet bruker nettet bevisst. Vi vet at de har brukt pressen opp gjennom historien, og at forumet skulle være anderledes har jeg liten tro på. Her har nok vært både den ene og den andre organisasjonen innom i debatter der de ser seg tjent med det. Men jeg er usikker på hvor stort problemet er. Geir 9 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Er en del som driver å reklamerer for egne nettsider. Så lenge formålet ikke er kommersielt så ser vi gjennom fingerene med slikt. Men ja, det er åpenbart at det er medlemmer av partier og organisasjoner som poster egenreklame uten å flagge at de er tiilknyttet organisasjonen... Geir Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Jeg har sett brukere med "skjult agenda" her på forumet. Mest sannsynlig kommer de fra ekstreme politiske miljøer mest "store" konspirasjonsteorier. Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 DLF bruker forumet aktivt for å promotere sin ideologi, men om de er de eneste er vanskelig å si. På grunn av de ekstreme meningene som DLF-ere besitter, er det umulig å ikke oppdage dem. Det er litt verre med f.eks. AP-aktivister. 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Det hender en gang i mellom at de registrerer seg fra partiets/organisasjonens epostadresse da. Det pleier å være et hint for oss som kan se sånt. Men ellers er det selvsagt sånn at jo mere sentrumsorientert du er, jo lettere glir du under radaraen. Min personlige mening er at partier og organisasjoner burde får lov å ha offisielle brukere på forumet. Ser ikke hvorfor de skal måtte snike seg til å presentere sine synspunkter. La Høyre og SV selv forsvare sine synspunkter, istedet for at det skal gjøres av brukere som du ikke vet om representerer dem eller ikke. Geir 3 Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Min personlige mening er at partier og organisasjoner burde får lov å ha offisielle brukere på forumet. Ser ikke hvorfor de skal måtte snike seg til å presentere sine synspunkter. La Høyre og SV selv forsvare sine synspunkter, istedet for at det skal gjøres av brukere som du ikke vet om representerer dem eller ikke. Geir Problemet er bare at alt de da skriver blir partiets offisielle mening, og dermed blir debatteringen deretter. Det vil si tannløs. Det er nok mer effektivt å plante noen brukere uten offisiell tilknytning, som kan si alt det som vanlige brukere kan si, uten negative konsekvenser for partiet. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Ungdomspolitikere har jo hatt en tendens til å være friskere i debattformen enn offisielle politikere har vi jo sett fra skoledebatter og mer, tøylene er nok enda friere her på forumet. Så jeg ser ingen fare med å la folk tilstå sin bakgrunn men det er opptil enhver om vedkommende vil det. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 DLF har jo mange ganger prøvd å kuppe diverse diskusjoner, noen ganger virker det som det er de samme brukerne også! 6 Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Min personlige mening er at partier og organisasjoner burde får lov å ha offisielle brukere på forumet. Ser ikke hvorfor de skal måtte snike seg til å presentere sine synspunkter. La Høyre og SV selv forsvare sine synspunkter, istedet for at det skal gjøres av brukere som du ikke vet om representerer dem eller ikke. Geir Problemet er bare at alt de da skriver blir partiets offisielle mening, og dermed blir debatteringen deretter. Det vil si tannløs. Det er nok mer effektivt å plante noen brukere uten offisiell tilknytning, som kan si alt det som vanlige brukere kan si, uten negative konsekvenser for partiet. Hvis du besøker forumet til DLF kan du se at partirepresentantene ikke er redde for å si hva de mener. Det betyr selvsagt at DLFs åpenbare anti-vitenskapelige holdninger (f.eks. i forbindelse med global oppvarming) blir grundig avslørt, men det får så være... Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Har vi brukere på dette forumet som har en agenda annen enn den å være en vanlig privatperson som deltar i diskusjoner på dette forumet? Kan det tenkes at organisasjoner tilknyttet regjeringen, andre styresmakter, organisasjoner og selskaper opppretter falske brukere for å gi inntrykk av konsensus innen kontroversielle emner? Kan det tenkes? Det er godt mulig. Personlig føler jeg det er minst like ille med folk som: A) kun er ute etter å krangle, vinne diskusjoner, osv. B) har et politisk/personlig motiv og driver skitten propaganda for dette. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Mest sannsynlig kommer de fra ekstreme politiske miljøer mest "store" konspirasjonsteorier. Det ser ut til å være endel av de her. Men det er vel den samme lille gjengen som generelt sett er svært aktive på nettet. 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 "Du kan ikke ha mer enn én konto" sier reglene. Har dette noengang blitt håndhevet? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Dei fleste trur eg ikkje offisielt representerer eit parti eller ein organisasjon. At personar frå ei gruppe aktivt tar del i diskusjonar som er av interesse for gruppa er klart, men det er ikkje dermed sagt at gruppa står bak engasjementet, det kan like gjerne være den enkelte sitt ønske. "Du kan ikke ha mer enn én konto" sier reglene. Har dette noengang blitt håndhevet? Ja, det vil eg kunne påstå. Det finnes sikkert dei med fleire, men moderatorane går ikkje rundt og jaktar på dobbeltbrukarar. Dersom det er opplagte indisier på fleirbrukeri er dei avhengige av tips frå brukarane. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 DLF bruker forumet aktivt for å promotere sin ideologi, men om de er de eneste er vanskelig å si. På grunn av de ekstreme meningene som DLF-ere besitter, er det umulig å ikke oppdage dem. Det er litt verre med f.eks. AP-aktivister. DLF har jo mange ganger prøvd å kuppe diverse diskusjoner, noen ganger virker det som det er de samme brukerne også! Så vidt jeg vet har aldri noen med sentrale verv i DLF vært aktive her på Diskusjon.no, med unntak av én person som skrev noen få titalls innlegg. Å hevde at DLF "bruker forumet aktivt for å promotere sin ideologi" og at de har "prøvd å kuppe diverse diskusjoner", basert på at enkelte DLF-velgere uten verv i partiet har vært aktive her, faller således på sin egen urimelighet. Hvorfor skal DLF-velgere oppfattes som representanter for partiet de stemmer på i større grad enn den gjengse Ap- eller Høyre-velger? 1 Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 DLF bruker forumet aktivt for å promotere sin ideologi, men om de er de eneste er vanskelig å si. På grunn av de ekstreme meningene som DLF-ere besitter, er det umulig å ikke oppdage dem. Det er litt verre med f.eks. AP-aktivister. DLF har jo mange ganger prøvd å kuppe diverse diskusjoner, noen ganger virker det som det er de samme brukerne også! Så vidt jeg vet har aldri noen med sentrale verv i DLF vært aktive her på Diskusjon.no, med unntak av én person som skrev noen få titalls innlegg. Å hevde at DLF "bruker forumet aktivt for å promotere sin ideologi" og at de har "prøvd å kuppe diverse diskusjoner", basert på at enkelte DLF-velgere uten verv i partiet har vært aktive her, faller således på sin egen urimelighet. Hvorfor skal DLF-velgere oppfattes som representanter for partiet de stemmer på i større grad enn den gjengse Ap- eller Høyre-velger? Har du glemt det faktum at du selv hadde verv i partiet da du promoterte DLF i stor stil for en del år siden? 3 Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Har du glemt det faktum at du selv hadde verv i partiet da du promoterte DLF i stor stil for en del år siden? For å være ærlig så tenkte jeg ikke på å ta meg selv med i betraktningen da jeg skrev det ovennevnte. Jeg har aldri tenkt på meg selv som en "DLF-promotør". Jeg har stort sett alltid argumentert for liberalisme i dette forumet, ikke for DLF. Jeg har vært aktiv på diskusjon.no i fem-seks år, både før og etter at jeg var aktiv i DLF (noe jeg var i en meget kort periode, i alle fall sammenliknet med hvor lenge jeg har deltatt i debatter på diskusjon.no), og jeg har aldri uttalt meg i kraft av mine eventuelle verv her på diskusjon.no. I den grad DLF er blitt nevnt, tør jeg påstå at det sjelden er jeg som har brakt det på banen. At jeg har "promotert DLF i stor stil" er således etter mitt syn en fullstendig misvisende beskrivelse av min aktivitet i dette forumet. Når det er sagt, er jeg ikke interessert i noen debatt om min person. Det er åpenbart et sidespor. Jeg nøyer meg med å kommentere at det er en meget lang vei fra "DLF-velgere (eventuelt -tillitsvalgte) bruker diskusjon.no for å argumentere for og skape debatt rundt liberalistiske ideer" til "DLF bruker forumet aktivt for å promotere sin ideologi". Jeg synes det er merkelig at når sosialister eller sosialdemokrater argumenterer for sitt syn i et debattforum er det helt greit, men når liberalister gjør det samme, er det plutselig en konspirasjon og en propagandaaksjon organisert av DLF. 3 Lenke til kommentar
pk2010 Skrevet 26. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2011 Jeg tenkte mere på de som er av mindre åpenbar karakter enn DLF, f.eks personer som oppretter tråder under religionsforumet og hevder de er muslimer og lager en absolutt degenerert post for å skape sympati med Israel, Grupperinger som skal beskytte innvandringen og er ansatt av statlige organer for å manipulere opiononen etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå