Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nextgentel langdistanse bredbånd og reel hastighet

Anbefalte innlegg

En venn har en linjelengde på 5,5km fra sentralen. Nextgentel kan levere langdistanse bredbånd med en max hastighet på 1800/350 kbps.

Er denne hastigheten variabel i forhold til distanse? Og har noen praktisk erfaring med Nextgentel og oppgitte hastigheter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort sagt ja - hastigheten er helt variabel med avstand (og ikke minst kvalitet på den lokale telefonlinjen). 1800/350 kbps er bare "taket" som den stopper på. Om den går noe under dette eller ikke er helt avhengig av hvor godt singalet er (som er sterkt avhengig av linjestrekket).

For å demystifisere det hele så er langdistanse bredbånd ikke noe teknisk sett anderledes enn helt vanlig ADSL. Det er bare et abbonement som er mer egnet i pris/hastighet i forhold til de som uansett ikke klarer å få noen spesiellt god hastighet.

På 5,5km er det litt sånn "prøv og se hva som skjer" holdning du må ha til det, for på slike avstander er det ikke mulig å forutsi godt nok hvor godt signalet faktisk vil være før du har en aktiv linje å måle på og en ruter i andre enden å måle mot.

Det du kan gjøre er rett og slett å forsøke - og om hastgheten er betydelig lavere enn 1800/350 kbps så er det mer eller midnre opp til deg om du vil fortsette med den hastigheten du faktisk klarte å oppnå - eller om du vil bruke angrerett for å avslutte leveransen uten videre kostnad for deg. Det værste som kan skje er at det ikke fungerer godt nok, og da kan neppe noen andre levere ADSL basert bredbånd til deg heller. Det er dog lurt - før du bestemmer deg om du skal beholde linjen eller ikke - å ha en rask prat med teknisk support og få dem til å se på litt på hvordan linjen ser ut etter den faktisk er aktiv. Ofte er det mulig å finjustere litt med profiler og dermed skvise litt mer hastighet ut av samme linjen - forhåpentligvis uten at det fører til ustabilitet (noe som må nesten bare testes i praksis eller måles i praksis over litt tid etter endringen er utført).

Skulel det mot formodning vise seg at linjen er bedre enn forventet og at du kan fatisk oppnå mer enn 1800/350 kbps, så er det ingenting som stopper teknisk support fra å teste med høyere hastigheter på direkten også. Det er sjedelnt det er mulig med mer på slike lanje linjer, men jeg har sett et par unntak her og der. Linjelengden er tross alt ikke det ENESTE som påvirker den totale singalkvaliteten.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Takker for ditt lange og gode svar. :)

Jeg er tilknyttet samme sentral som min venn. Kan med sikkerhet si vi er på samme linje fram til 3,4 km fra sentralen. (En bilist kjørte ned en fordelingsboks(?) 200 meter fra oss og vi ble begge berørt av linjebruddet.) Jeg har en stabil forbindelse fra Telenor med 4/0,4 hastighet (4,8 oppgitt som maks). Antar mi linje fra fordelingsboksen er 50 år gammel, deres 30 år. Antar derfor at linjekvaliteten ikke er steingal opp til min venn. Men Nextgentel oppgir 1800, Telenor 700, som maks oppnåelig hastighet. Ut i fra dette, kan man anta Telenor er vel forsiktig i sin oppgitte makshastighet?

Lenke til kommentar

Generellt sett kan man ikke si så mye om sin egen linje basert på hva naboen har. De fysiske linjene kan være koblet opp ganske så anderledes, og til og med den fysiske linjelengden kan være stor forskjell på mellom naboer som har hus rett ved siden av hverandre. Vær dermed forsiktig med å lese for mye inn i dette.

Det du må forholde deg til er de data som kapaks spytter ut for deg:

https://metro.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/

Når leverandører før installasjon sier "vi kan levere X hastighet her" så er dette basert på tallene i kapaks. Linjene der certifiseres til visse hastighetsnivåer (som regel basert på Telenor produktene) som linjen faktisk er målt til å kunne ta unna av montører. Disse målingene er derfor rimelig pålitelige så lenge det ikke har oppstått noen fysisk skade eller annet på linjen senere. Når linjen ikke disse oppførte hastighetene i kapaks så er det normalt grunnlag for å kunne feilmelde linjen og få ute en montør til å sjekke hvorfor den ikke klarer det den har tidligere certifisert før - og da blir det som regel orden på det.

Du kan kort sagt se på kapaks hastighetene som minimum hastigheten som telenor montørene som har annsvar for dem har garantert dem til. Fordi det er store hopp mellom hastighetsklassene som disse certifiseres til plus at det alltid regnes med litt sikkerhetsmargin så er tallene i kapaks ofte veldig veldig konservative. Nextgentel leverer derfor ofte høyere hastigheter på samme linjestrekket enn telenor som er litt mer "firkantet" på slike ting, men det er viktig å alltid sjekke i praksis hva du klarer å pushe på linjen i etterkant av levering og heller justere abbonementet til å reflektere virkeligheten, for du kan egenteig enda opp med en makshastighet som er temmelig nær det kapaks sier, eller noen ganger mye mer.

Skal jeg si så mye mer så må jeg se kapaks dataene for linjene det gjelder :) Du kan copypaste resulatene du finner selv, eller gi meg adresseinfo (og evt. hustlf) på PM så jeg kan søke det opp for deg - om du er redd for å gi ut slik info på åpent forum.

obs: selv om NGT og Telenor ofte leverer fra samme sentraler så er ikke det alltid tilfellet. Linjestrekket kan være forskjellig. NGT kan levere via Telenor sine sentraler også vel og merke, men da har du ikke samme utvalg av produkter som om du blir koblet direkte på NGT sitt eget utstyr.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Eller at NGT er litt for optimistiske :)

Nja, NGT skal ikke garantere noen hastighet over det som står i kapaks før linjen faktisk er oppe og man kan måle noen mer faktiske tall. Forskjellen er at NGTs policy er at om man ser at man kan levere mer så gjør man det, mens Telenor er veldig strikt på å følge sine certifiseringer.

-Stigma

Lenke til kommentar

Kapas-informasjon til min venns tlf.nr:

Resultat av validering:

(11) Det angitte produktet kan bestilles på den forespurte linjen med normal leveringstid.

Forhold: ADSL kan bestilles på den forespurte linjen.

Merknader:

Linjen har produktet analog telefoni

Mulig produktklasse: ADSL 480/128

Produktinformasjon

Produkt på abonnementet: PSTN

Søkt produkt: ADSL-BASIS

Høyeste produktklasse: ADSL 480/128

Høyeste nedlastingshastighet pr trådpar: 480

Høyeste opplastingshastighet pr trådpar: 128

Produktkode: 101

Mulig produktklasse: ADSL 160-864/128-256

Informasjon om termineringspunkt

Koplingspunktets utstyrstyper: Koblingspunktet har eDSLAM og aeDSLAM

Linjenummer: 7045254

Fysisk linjeid: 0

Signatur for modersentral: ML7

I samme slengen, hos Nextgentel kan jeg velge 10/1 abonnement, Telenor mener 4,8 er maks oppnåelig (og de har jo anledning å måle i praksis da det er de jeg bruker i dag. Kan du "lese" noe ut av mine målinger?

Mine Kapas-målinger er slik:

Merknader:

Linjen har produktet analog telefoni

Mulig produktklasse: ADSL 4864/512

FAR ID: 915648300

Produktinformasjon

Produkt på abonnementet: PSTN

Søkt produkt: ADSL-BASIS

Høyeste produktklasse: ADSL 4864/512

Høyeste nedlastingshastighet pr trådpar: 4864

Høyeste opplastingshastighet pr trådpar: 512

Produktkode: 106

Mulig produktklasse: ADSL 160-864/128-256

Mulig produktklasse: ADSL 864/192

Mulig produktklasse: ADSL 1248/256

Mulig produktklasse: ADSL 1856/384

Mulig produktklasse: ADSL 2464/384

Mulig produktklasse: ADSL 3616/448

Mulig produktklasse: ADSL 4864/512

Informasjon om termineringspunkt

Koplingspunktets utstyrstyper: Koblingspunktet har eDSLAM og aeDSLAM

Linjenummer: 7047085

Fysisk linjeid: 150094

Signatur for modersentral: ML7

Lenke til kommentar

Det er ikke ås veldig mye spesiellt her. Det viktige er egentlig

Mulig produktklasse: ADSL 480/128 , for din kompis

og

Mulig produktklasse: ADSL 4864/512, for deg.

Dette er linjene faktisk spesifisert til å klare. Hva de klarer i praksis opp utover dette blir bare ren spekulasjon til det er en aktiv linje der å måle mot. Sansynligvis er det lite ekstra å hente på din kompis linje. Sansynligvis uansett under 1Mbit. Det er mulig det er litt mer betydelige marginer å jobbe med på din egen linje - men dette blir bare gjetting basert på erfaring fra min side.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...