Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nekte Fingeravtrykk for Pass

Skatteflyktning

Anbefalte innlegg

Men hvis det er så fryktelig grusomt å være nordmann, hvorfor søker du ikke bare statsborgerskap i et land som er mye bedre? Ingen som tvinger deg til å forbli norsk.

Kan til og med hende du finner et land hvor de ikke krever fingeravtrykk i passet.

Forøvrig vil jeg påstå at hvis du klassifiserer fingeravtrykk som nedlatende, så må fotoet som har blitt tatt av deg på forskjellige ID'er være like nedlatende. Du kan jo bli videoovervåket i en butikk og bli mistenkt for naskeri elns.

Og hvis du skal reise til USA for øyeblikket er du nødt til å gå gjennom den nedlatende behandlingen du får i passkontrollen hvor de tar fingeravtrykk av alle fingrene OG foto av deg.

Endret av Jonern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hvis du skal reise til USA for øyeblikket er du nødt til å gå gjennom den nedlatende behandlingen du får i passkontrollen hvor de tar fingeravtrykk av alle fingrene OG foto av deg.

Hvilket er grunnen til at jeg og mange andre ikke lenger reiser til USA om det kan ungås.

Mulig du ikke har merket det men denne tråden ligger under Juss, så det hadde vært hyggelig om du hadde kommet med noe relevant istedenfor å påpeke at jeg kan velge en annen hersker-stat om jeg ikke "digger" Norge slik som du.

Lenke til kommentar

Jeg la faktisk merke til det og sparte meg derfor for en del uttalelser.

Men du har jo allerede fått svaret på spørsmålet ditt. Vil anbefale at du starter ditt eget parti, evt. blir medlem i et parti hvor du kan fremme saken og synet ditt.

Slik som jeg har forstått det åpner ikke loven i dag for å utstede nye pass uten tilstrekkelige biometriske data.

Men for å gå nesten off-topic: Hvis du skulle utformet et internasjonalt identifikasjonsbevis, hva slags data ville du da ha tatt med slik at ingen skal kunne utgi seg for å være deg?

Hvis du kan gi meg et seriøst svar på det skal jeg prøve å forstå synet ditt bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg la faktisk merke til det og sparte meg derfor for en del uttalelser.

Men du har jo allerede fått svaret på spørsmålet ditt. Vil anbefale at du starter ditt eget parti, evt. blir medlem i et parti hvor du kan fremme saken og synet ditt.

Jeg er Anarkist og Kapitalist, og vi Anarkister er ikke kjent som partipolitikkere

Mer om min skrudde ide at man burde få lov til å leve i frihet her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1278832

Slik som jeg har forstått det åpner ikke loven i dag for å utstede nye pass uten tilstrekkelige biometriske data.

Ja, det ser litt "vanskelig" ut. Krikkert har gitt noen gyldige pekepinner men ingen av oss har noen tro på at Staten vil bry seg om å høre slike fille-argumenter som menneskerettigheter. (Som jeg stort sett ikke er enig i uansett).

Men for å gå nesten off-topic: Hvis du skulle utformet et internasjonalt identifikasjonsbevis, hva slags data ville du da ha tatt med slik at ingen skal kunne utgi seg for å være deg?

Hvis du kan gi meg et seriøst svar på det skal jeg prøve å forstå synet ditt bedre.

Vel, jeg tror ikke det burde finnes noe som helst obligatorisk internasjonalt identifikasjonsbevis, ei heller noen grensekontroller.

Det sagt mener jeg det fins mange identifikasjonssystemer som er mye bedre (og eller billigere) en de produktene Staten kommer med som folk kan bruke (frivillig) om de ser seg tjent med det. Trolig vil identificasjonen avhenge i høyeste grad hvilken hensikt identifikasjonen har og hvilke krav til sikkerhet partene i identifikasjons-prosessen har.

Det meste som skjer med identifikasjon per idag skjer under trusler fra Staten for å samle inn informasjon om sine undersotter (på tross av at de ikke er istand til å prosessere informasjonen). Mao bortkastede ressurser.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Hva hvis jeg i en ulykke har greid å kutte av meg fingrene? Lite sannsynlig, men likevell...

Jeg mener svakt å huske et pass min far hadde når jeg var mindre, der var det et bilde av han, og et fingeravtrykk. Har det bare hvert en periode vi har hvert uten?

Men jeg ser egentlig ikke problemet med å kunne utstede et pass uten fingeravtrykk, så lenge man ikke skal til et land som krever det.

Lenke til kommentar

Hva hvis jeg i en ulykke har greid å kutte av meg fingrene? Lite sannsynlig, men likevell...

Jeg mener svakt å huske et pass min far hadde når jeg var mindre, der var det et bilde av han, og et fingeravtrykk. Har det bare hvert en periode vi har hvert uten?

Men jeg ser egentlig ikke problemet med å kunne utstede et pass uten fingeravtrykk, så lenge man ikke skal til et land som krever det.

ja, det er et unntak i loven for det. Så bare klippe dem av, hvis du ikke vil dele fingeravtrykkene dine ;)

Lenke til kommentar

Vel, jeg tror ikke det burde finnes noe som helst obligatorisk internasjonalt identifikasjonsbevis, ei heller noen grensekontroller.

Du er for fri flyt av ulovlige narkotiske stoffer over landegrenser, helt uten kontroll? Ingen mulighet for å gjenkjenne farlige massemordere på en flyplass ved hjelp av elektronikk? Kjente terrormistenkte personer som ønsker seg en flytur med rørbombe i håndbagasjen? Denne listen kan forøvrig bli veldig lang, så jeg stopper den her da jeg tror poenget er synlig.

Eller mente du at det bare er identifikasjonsbeviset som er overflødig, og at kontrollene fortsatt skal utføres ved utreise/adkomst eget/fremmed land?

Lenke til kommentar

Du er for fri flyt av ulovlige narkotiske stoffer over landegrenser, helt uten kontroll?

Det fins intet grunnlag for a forby voksne mennesker kj[pe og selge narkotika. Mao fri flyt av ulovlige narkotiske stoffer

Ingen mulighet for å gjenkjenne farlige massemordere på en flyplass ved hjelp av elektronikk? Kjente terrormistenkte personer som ønsker seg en flytur med rørbombe i håndbagasjen?

Intet imot dette, det er opp til eieren(e) av flyplassen og flyselskapene ta ibruk de sikkerhetstiltakene som deres kunder ønsker g er villige til [ betale for. Utvilsomt vil sikkerheten være bedre, billigere og HØFLIGERE. (Folk flest liker ikke ideen av å betale for å bli dørlig behandlet.)

Denne listen kan forøvrig bli veldig lang, så jeg stopper den her da jeg tror poenget er synlig.

Tja, tror nesten du må legg i mer for forløbig var det kun denne fryktelige narkotikaen som du muligens syns ble værre.

Intet Statlig Politi, Forsvar, Fengsler eller Domstoler.Skremt? :ermm:

Du må med andre ord selv bestemme hvordan du skal leve ditt liv for du er en FRI mann, ingen slave av andres vilje.

Eller mente du at det bare er identifikasjonsbeviset som er overflødig, og at kontrollene fortsatt skal utføres ved utreise/adkomst eget/fremmed land?

Nei, det var riktig over

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...