Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nekte Fingeravtrykk for Pass


Skatteflyktning

Anbefalte innlegg

Her er fantaseringen godt i gang, ser jeg...

 

 

Du hadde vel ikke ventet noe annet med dette temaet (og meg)?

 

Jeg skulle helst bare ha funnet "smutthullet" jeg da. Foretrekker faktisk å følge lovene om det ikke er for brysomt eller dyrt, tro det eller ei.

 

Dog det hvirker som mange tror at jeg er en kjeltring kun fordi jeg nekter å annerkjenne Staten og helst ikke vil samarbeide med dem.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror Trådstarter overser at pass er et redskap for å kunne komme INN i et annet land. Ingen hindrer deg i å reise. Myndighetene (som du av en eller annen grunn ikke liker) hjelper deg faktisk å forlate ved å gi deg et pass som er anerkjent av resten av jordens nasjoner.

 

Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar

Jeg tror Trådstarter overser at pass er et redskap for å kunne komme INN i et annet land. Ingen hindrer deg i å reise. Myndighetene (som du av en eller annen grunn ikke liker) hjelper deg faktisk å forlate ved å gi deg et pass som er anerkjent av resten av jordens nasjoner.

 

Hvor mye realitet er det i retten til å forlate sitt land dersom man ikke kommer inn i noe annet land?

Lenke til kommentar

Jeg tror Trådstarter overser at pass er et redskap for å kunne komme INN i et annet land. Ingen hindrer deg i å reise. Myndighetene (som du av en eller annen grunn ikke liker) hjelper deg faktisk å forlate ved å gi deg et pass som er anerkjent av resten av jordens nasjoner.

 

Ole

 

Klar over det, betyr det at jeg gladelig bør akseptere "degrading treatment" i prosessen?

 

Kun presisere at de solgte meg det passet sist gang ihvertfall, har ikke hørt rykter om at de har begynt å gi bort pass, eller?

 

PS. Ikke spesielt billig heller, tror faktisk at noen konkurrenter ligger på samme prisnivået.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Hvor mye realitet er det i retten til å forlate sitt land dersom man ikke kommer inn i noe annet land?

For ett Amerikanisert svar http://en.wikipedia.org/wiki/The_Terminal

 

For ett reelt svar stikk innom nærmeste flyktningeleir/Asylmottak og snakk med de som ikke har pass fra noe "sivilisert" land.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

For ett Amerikanisert svar http://en.wikipedia.org/wiki/The_Terminal

 

For ett reelt svar stikk innom nærmeste flyktningeleir/Asylmottak og snakk med de som ikke har pass fra noe "sivilisert" land.

 

Altså: Staten Norge gir deg et dokument som er og forblir akseptert som innreisedokument av alle verdens nasjoner i all overskuelig fremtid. Er ikke det et fantastisk tilbud, ref eksemplene du selv gir?

 

Alternativet ditt er nødpass. Det er uten biometri. Du vil bli avvist for innreise i en del land.

 

Eller ikke å ha pass og leve lykkelig i Norge så lenge du vil.

 

Ditt valg.

 

 

Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar

 

Altså: Staten Norge gir deg et dokument som er og forblir akseptert som innreisedokument av alle verdens nasjoner i all overskuelig fremtid. Er ikke det et fantastisk tilbud, ref eksemplene du selv gir?

 

Hmm, ettersom dette er betinget av at jeg aksepterer "degrading treatment" kan jeg ikke si at det er "et fantastisk tilbud"

 

Alternativet ditt er nødpass. Det er uten biometri. Du vil bli avvist for innreise i en del land.

Tja det er en mulighet, men ikke særlig interesant ettersom de bare er gyldige 1 år.

 

Eller ikke å ha pass og leve lykkelig i Norge så lenge du vil.

Grunnen til at jeg flyktet fra Norge var ikke at jeg "levde lykkelig der"

 

 

Ditt valg.

 

 

Ole

 

Du glemmer at jeg ikke har noen særlig respekt for trusler fremsatt av Staten, så jeg har nok flere alternativer.

 

Men her etterlyser jeg igrunnen "smutthull" som kan gi meg fullt pass uten å bli utsatt for overgrep av Staten.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

ok

 

heldigvis er det ingen som finner ut at han har gjort det med mindre han prøver å fremstille det som gyldig

 

Jeg har heldigvis klart å flykte fra Norge for noen år siden, og det er nok "ingen som finner ut at han har gjort det" uansett. Din tillit til kompetansen til Staten(e) er nesten rørende.

 

Dog, det er noen år igjen til jeg skal behandles som en kriminell for å få utlevert neste pass, så jeg er villig til å lytte på flere råd om hvordan man kan ungå denne nedverdigende behandlingen av Staten.

Når ga jeg uttrykk for at jeg har tillit til statens kompetanse?

Lenke til kommentar

Dette skaper jo en problemstilling for meg, som ikke har noe å skjule engang.

 

Det har seg slik at jeg har ekstrem tørr hud på kalde vintre. Alle 10 fingeravtrykkene har blitt "visket" ut med sprukken hud og flak som faller av. Hvordan skulle de nektet meg å få nytt pass hvis denne ordningen var aktiv i dag?

Lenke til kommentar

Dette skaper jo en problemstilling for meg, som ikke har noe å skjule engang.

 

Det har seg slik at jeg har ekstrem tørr hud på kalde vintre. Alle 10 fingeravtrykkene har blitt "visket" ut med sprukken hud og flak som faller av. Hvordan skulle de nektet meg å få nytt pass hvis denne ordningen var aktiv i dag?

 

Som krikkert har påpekt:

 

Det skal ikke innhentes fingeravtrykk fra søkere under 12 år, eller fra søkere hvor innhenting av fingeravtrykk ikke er fysisk mulig.

 

Bruk av kunstig (eller naturlig) uttørring av huden er inne i slagplanen, men jeg skulle jo helst slenge litt mer sand in i Stats-apparatets tannhjul.

Lenke til kommentar

Dette er en tulletråd, og du vet det, "Skatteflyktning".

 

Biometriske pass er i ferd med å bli innført for som et krav for å få reise INN i en nasjon.

 

Dette er ikke noe som "staten Norge" har bestemt for å plage sine borgere og deg i særdeleshet. Det vet du også.

 

 

Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar

Dette er en tulletråd, og du vet det, "Skatteflyktning".

Biometriske pass er i ferd med å bli innført for som et krav for å få reise INN i en nasjon.

 

Hvor har du det fra? Kilde?

USA krever det IKKE! (Såvidt meg bekjent kun maskinlesbart pass, ikke biometrisk)

 

Dette er ikke noe som "staten Norge" har bestemt for å plage sine borgere og deg i særdeleshet. Det vet du også.

 

 

Ole

Faktisk er det det (det gjelder ikke meg, men deg), men som med DataLagringsDirektivet skyldes det på EU. Innførsel av Politistaten er på full vei.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å reise til USA uten biometrisk pass. Da må du ha visa i tillegg, og gjett hva: "Rullerte fingeravtrykk av pekefingrene", avgitt på den amerikanske ambasade.

 

Datalagringsdirektivet har overhodet ingen relevans til biometriske pass. Det vet du også.

 

Ole

Endret av Ole3
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å reise til USA uten biometrisk pass. Da må du ha visa i tillegg, og gjett hva: "Rullerte fingeravtrykk av pekefingrene", avgitt på den amerikanske ambasade.

 

Datalagringsdirektivet har overhodet ingen relevans til biometriske pass. Det vet du også.

 

Ole

 

Brukte å dra til USA omtrent en gang i måneden før de gikk helt av skaftet og begynte å oppføre seg som idioter. Senere har jeg forsøkt å unngå USA, men det går ikke helt.

 

Trenger ikke biometrisk pass, kunn maskinlesbart som det jeg har nå medmindre de har endret det nylig. Aldri hatt eller søkt Visa for US.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

@Ole3, det har aldri blitt hevdet at biometrisk pass og dld har noe med hverandre og gjøre, men at EU sine nye regler er en grunn til at det kommer til Norge

 

Byxxi,

 

Jeg sa dette var "begrunnelsen" som Staten bruker for å innføre dem.

 

Om du ønsker å forstå grunnen bør du sjekke hvem som er pådriverne.

 

PS. I begge tilfeller kan man merke seg at der er ordentlige EU land som IKKE kommer til å innføre disse reglene som Norge MÅ innføre. Merkelig?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...