Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nekte Fingeravtrykk for Pass


Skatteflyktning

Anbefalte innlegg

han kan jo forandre på det så mye han vil, tingen er bare at da er det ikke et gyldig pass lengre, og dersom han forsøker å fremstille det som et gyldig pass, så bryter han loven

Nei. Dette kan han ikke. Les Passlovens §7:

 

§ 7. Innlevering og beslag

 

Passmyndigheten kan kreve passet innlevert dersom

a) vilkårene etter §§ 3 og 4 ikke er til stede;

b) det foreligger forhold som nevnt i § 5;

c) passets utseende eller innhold er endret;

d) passet er skadet, slitt eller dets opplysninger ikke lenger svarer til innehaverens utseende;

e) passet ikke oppbevares betryggende av passinnehaveren eller finnes i uvedkommendes besittelse.

Endret av PerB
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg annerkjenner ikke lovens gyldighet (Statens suverenitet) så det bekymrer meg ikke noe særlig :ph34r:

Du burde. I en lang rekke land vil du bli fengslet ved bruk av ikke_gyldig eller manipulert pass. Og de fengslene glemmer du ikke lett.

 

Men løsningen for deg er enkel. Lever inn passet og dropp fremtidige søknader om pass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, jeg annerkjenner ikke lovens gyldighet (Statens suverenitet) så det bekymrer meg ikke noe særlig :ph34r:

Du burde. I en lang rekke land vil du bli fengslet ved bruk av ikke_gyldig eller manipulert pass. Og de fengslene glemmer du ikke lett.

 

Men løsningen for deg er enkel. Lever inn passet og dropp fremtidige søknader om pass.

Det gjør desverre reiser noe mer komplisert enn ønskelig, selv om man selvfølgelig ikke strengt tatt trenger pass for å krysse grenser. :whistle:

Lenke til kommentar

ok

 

heldigvis er det ingen som finner ut at han har gjort det med mindre han prøver å fremstille det som gyldig

 

Jeg har heldigvis klart å flykte fra Norge for noen år siden, og det er nok "ingen som finner ut at han har gjort det" uansett. Din tillit til kompetansen til Staten(e) er nesten rørende.

 

Dog, det er noen år igjen til jeg skal behandles som en kriminell for å få utlevert neste pass, så jeg er villig til å lytte på flere råd om hvordan man kan ungå denne nedverdigende behandlingen av Staten.

Lenke til kommentar

Nå skal man faktisk ikke behøve pass i Schengen landene noe som betyr at man kan som regel forflytte seg uten problemer i alle EU landene (vell 24+ ) :

 

Passere grenser uten pass<br style="margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; ">Dette innebærer at personer ikke lenger plikter å vise sine pass ved grensene. I det nåværende Schengen-samarbeidet innebærer dette at kravet om pass er opphevet mellom 24 europeiske land. (Men ettersom det fortsatt kreves gyldig legitimasjon, er det i flere tilfeller fortsatt nødvendig å ha med passet når man krysser landegrensene, hvis man ikke har annen gyldig legitimasjon.)

Innførselen av flere biometriske data er en direkte årsak fra kravene til skjerpet identifisering av passinnehaver som ble iverkesatt av U.S.A, i et demens paranoia om at det ville gjøre det enklere å stoppe / identifisere kriminelle som prøver å komme seg til landet for å sprenge flere skyscrapere eller finne på annet ugagn.

Sannheten dog er at svært mange uskyldige har blitt stoppet fra å ta seg inn i statene og man kan spørre seg om det i det hele tatt virker som det skal.

Så lenge du har Gyldig ID så har du lov til å forflytte deg så mye du vil i disse landene uten at du må ha et pass, ønsker du å dra på lengre turer til land som ikke er like "snille" så må man desverre finne seg i kravene som har blitt gjort for å få tilgang til disse landene.

I fremtiden så kan det jo bli aktuelt å "chippe" enkeltpersoner med databrikker som er helt unike og som ikke kan føre til en eneste tvil om hvem som er hvem, hvor og når til enhver tid til lykke for alle som er redde for djevelen selv.

Lenke til kommentar

Nå skal man faktisk ikke behøve pass i Schengen landene noe som betyr at man kan som regel forflytte seg uten problemer i alle EU landene (vell 24+ )

 

Well, UK og Irland faller utenfor. Schengen:

* Austria

* Belgium

* Czech Republic

* Denmark

* Estonia

* Finland

* France

* Germany

* Greece

* Hungary

* Iceland

* Italy

* Latvia

* Lithuania

* Luxembourg

* Malta

* Netherlands

* Norway

* Poland

* Portugal

* Slovak Republic

* Slovenia

* Spain

* Sweden

* Switzerland

 

Innførselen av flere biometriske data er en direkte årsak fra kravene til skjerpet identifisering av passinnehaver som ble iverkesatt av U.S.A, i et demens paranoia om at det ville gjøre det enklere å stoppe / identifisere kriminelle som prøver å komme seg til landet for å sprenge flere skyscrapere eller finne på annet ugagn.

Stemmer, men man kan da observere at hverken USA, eller UK, eller Tyskland (tror jeg) har planer om å fornærme sine undersotter på denne måten.

 

 

Sannheten dog er at svært mange uskyldige har blitt stoppet fra å ta seg inn i statene og man kan spørre seg om det i det hele tatt virker som det skal.

Vel, om men tenker tilbake til begrunnelsen med innføring av pass (om det er noen som vet begrunnelsen) kan jeg si at såvidt meg bekjent har de ikke lykkes med ETT eneste tilfelle med sin opprinnelige målsetting.

 

 

I fremtiden så kan det jo bli aktuelt å "chippe" enkeltpersoner med databrikker som er helt unike og som ikke kan føre til en eneste tvil om hvem som er hvem, hvor og når til enhver tid til lykke for alle som er redde for djevelen selv.

Blir nok ikke så lenge å vente på denne nye "forbedringen" av folkets "sikkerhet"

 

Innførings etapper:

 

1. Kriminelle

2. Frivillig basis (med godbiter som insentiv)

3. Frivillig basis (medmindre du ønsker å reise)

4. Påbudt for alle under X år (yngre klager mindre, og eldre dør etterhvert)

5. Implantasjon ved fødsel

post-224880-0-89621100-1298310863_thumb.jpg

post-224880-0-80780600-1298310875_thumb.jpg

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Kva er forskjellen på å bruke fingeravtrykk og DNA i ein straffesak? Eg har ingen planar om å blande meg borti lovbrot, så dei skal gjerne få fingeravtrykket mitt.

 

Spørmålet er om du er villig til å bruke vold (eller trusler derav) får å ta fingeravtrykk/DNA fra de som IKKE ønsker å gi det fra seg ettersom de anser deres kropp som deres eiendom (merkelig tanke)!

 

Food for thought:

post-224880-0-49299400-1298311805_thumb.jpg

post-224880-0-46403700-1298311812_thumb.jpg

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Om dei ikkje vil ha pass så er vel den saken grei.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Declaration_of_Human_Rights

Article 5

No one shall be subjected to torture or to cruel, inhuman, or degrading treatment or punishment.

 

Article 13

 

1. Everyone has the right to freedom of movement and residence within the borders of each state.

2. Everyone has the right to leave any country, including his own, and to return to his country.

 

Følger av Krikkerts svar

For å slippe å avgi fingeravtrykk utenfor de unntakene som er opplistet ovenfor må man finne grunnlag for å fravike dette i en høyere rangert lov (typisk EØS-loven eller menneskerettsloven) eller Grunnloven.

 

Desverre lider hverken jeg eller Krikkert under den fantasi at Staten bryr seg med dette her.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Her er fantaseringen godt i gang, ser jeg...

 

Hvor finner du hjemmel til at påtalemyndighetene kan hente data fra passmyndighetene i en straffesak ?

 

Forvaltningsloven gjelder for politiets virksomhet som passmyndighet. Forvaltningsloven § 13b første ledd nummer 6. I tillegg straffeprosessloven § 118, dersom fagdepartementet samtykker (Justisdepartementet).

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...