Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nekte Fingeravtrykk for Pass


Skatteflyktning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på om det er noen muligheter for å nekte å bli tatt fingeravtrykk av for å få utstedt pass?

 

(Merk forutsetningen er at man likevel får pass utstedt, noe jeg antar at vil kreve at man "står på krava legalt sett overfor Statens overtramp")

 

To muligens forskjellige situasjoner:

 

A. Pass for Voksen

 

B. Pass for Barn

 

 

Ja, du kan nekte, men da får du heller ikke passet:)

Lenke til kommentar

Det passer jo fint at "skatteflyktning" er så paranoid at han nekter fingeravtrykk.

Den stemmer, men jeg la faktisk ikke dette inn på jus-siden for å diskutere min paranoia. Om det hadde vært min hensikt hadde jeg lagt den inn under "Helse"

 

Han hater jo også politiet, ref annen diskusjon om motorsyklist.

Denne stemmer ikke, jeg har ett godt forhold til flere Politimenn og ett relativt nøytralt forhold til Politiet som organisasjon, det eneste jeg er noe imot er Statens Monopol på denne tjenesten og det er ikke basert på følelser, men en forståelse for hvordan Staten (ikke) fungerer.

 

hat -et sterk, heftig uvilje: hatet mellom dem blusset opp igjen / bære hat til en / et bittert, blindt, inngrodd, dødelig, uforsonlig hat / legge en for hat

 

 

PS. Om noen av dere har noe juridisk å komme med hadde det vært hyggelig, om ikke anbefaler jeg den opprinnelige tråden om Pass og fingeravtrykk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

*sukk*

 

Kort svar: Nei.

 

Lengre svar: Dersom loven krever fingeravtrykk må man, for å få pass uten å avgi fingeravtrykk, kunne konstatere at vilkåret om å avgi fingeravtrykk er i strid med en regel av høyere rang (nei, dine idéer om statens oppgaver har ingen rang i denne konteksten).

 

Krav om fingeravtrykk er hjemlet i lov (passloven § 3) og passforskriften § 5:

 

§ 5. Fingeravtrykk

 

Ved søknad om elektronisk pass skal det avgis fingeravtrykk av to fingre (fortrinnsvis pekefingre) på en fingeravtrykksleser som er integrert i opptaksutstyr for biometri.

 

Det skal ikke innhentes fingeravtrykk fra søkere under 12 år, eller fra søkere hvor innhenting av fingeravtrykk ikke er fysisk mulig.

 

I tilfelle hvor det ikke kan innhentes fingeravtrykk, og dette er midlertidig, kan det utstedes pass uten fingeravtrykk med gyldighet inntil ett år.

 

Det skal ikke avgis fingeravtrykk ved søknad om nødpass.

 

For å slippe å avgi fingeravtrykk utenfor de unntakene som er opplistet ovenfor må man finne grunnlag for å fravike dette i en høyere rangert lov (typisk EØS-loven eller menneskerettsloven) eller Grunnloven.

 

EMKs fjerde tilleggsprotokoll artikkel 2 fastslår at enhver skal være fri til å forlate sitt eget land (annet ledd), og at denne rettigheten kun kan begrenses i den utstrekning det følger av tredje ledd. Den internasjonale konvensjonen for sivile og politiske rettigheter har en tilsvarende bestemmelse i artikkel 12.

 

Nå har du fått henvisningene. I samsvar med de fantasier du tidligere har gitt uttrykk for om Grunnloven kan du nå få fantasere om dine andre rettigheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har du fått henvisningene. I samsvar med de fantasier du tidligere har gitt uttrykk for om Grunnloven kan du nå få fantasere om dine andre rettigheter.

Takker for svaret, og nei jeg har ingen illusjoner om at jeg (eller andre) har stort av rettigheter hverken ifølge Grunnloven eller andre lover som kan løse dette problemet. Dog skal jeg kjikke litt nærmere på dette (og hvordan man sletter dataene fra passbrikken, ettersom Staten hevder at avtrykkene foreløbig kun lagres der.)

 

Mine oppfattninger om hvordan ting burde være lar jeg ikke komme i veien for å forstå hvordan ting faktisk er. Man får kun håpe at de dropper dette med tiden ettersom hverken USA, UK eller endel andre EU-land kommer til å innføre dette av personvernhensyn.

Lenke til kommentar

.... og hvordan man sletter dataene fra passbrikken, ettersom Staten hevder at avtrykkene foreløbig kun lagres der. ...

Triksing med passet på denne måten gir følgende resultat:

1) Passet er ugyldig.

2) Dokumentforfalskning (straffbart). (Her er det osgå spesifikt forbudt å endre pass).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

.... og hvordan man sletter dataene fra passbrikken, ettersom Staten hevder at avtrykkene foreløbig kun lagres der. ...

Triksing med passet på denne måten gir følgende resultat:

1) Passet er ugyldig.

2) Dokumentforfalskning (straffbart). (Her er det osgå spesifikt forbudt å endre pass).

 

1. Hvorvidt passet aksepteres eller ikke er da opp til andre lands myndigheter

 

2. Det er vel forbud mot å endre opplysninger, ikke å slette, noe som lett kan skje om det blir utsatt for magnetisme kanskje? Kjedelig uhell som har skjedd med mangt ett bankkort.

 

3. Det står intet i passet om at passet (eller jeg) er Statens eiendom, og ettersom jeg har kjøpt og betalt det er det vel min eiendom? Og med egen eiendom kan man vel stort sett gjøre som man vil med?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Fingeravtrykk i pass er vel og bra det, det vil jo vanskeliggjøre at andre stjeler passet og benytter seg av det. Det som ikke er like greit, er hvis politiet kan bruke dette fingeravtrykket mot deg i forbindelse med feks straffesaker.

Rettet dine skrivefeil jeg:

Det som ikke er like greit, er hvis at politiet kan vil bruke dette fingeravtrykket mot deg i forbindelse med feks straffesaker som de finner det best.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

[quote name='Skatteflyktning' timestamp='1298302867'

1. Hvorvidt passet aksepteres eller ikke er da opp til andre lands myndigheter

 

2. Det er vel forbud mot å endre opplysninger, ikke å slette, noe som lett kan skje om det blir utsatt for magnetisme kanskje? Kjedelig uhell som har skjedd med mangt ett bankkort.

 

3. Det står intet i passet om at passet (eller jeg) er Statens eiendom, og ettersom jeg har kjøpt og betalt det er det vel min eiendom? Og med egen eiendom kan man vel stort sett gjøre som man vil med?

3 grove feil:

1) Et forfalsket, det vil si man,ipulert pass, er ikke lengre gyldig og vil ikke bli godtatt av andre land.

2) Fjerning av opplsyninger (på brikke eller ellers) er manipulering av pass og ulovblig (dokumentforfalskning).

3) Pass er ikke din eiendom i den forstand at du kan endre/fjerne opplysninger i det.

 

 

EDIT:

Passlovens §6 er nokså klar på dette:

Passinnehaveren må ikke endre passets utseende eller innhold

Endret av PerB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...