Gå til innhold

Kjøpepasta ujevnt spredt

vetle666

Anbefalte innlegg

Hei, monterte en CPU i går. Det tok litt tid før jeg fikk plassert den riktig da jeg var litt redd for å bruke så mye makt som viftetårnet tydeligvis krevde. I prossesen ble nok den ferdig påsmurte kjølepastaen kan ha blitt dratt noe utover og jeg er ikke 100% sikker på at hele brikken er dekket godt nok.

Er dette kritisk på noen måte? Er kjølepastaen så viktig at jeg burde kjøpe en ny tube og påføre mer selv? Er det forresten noen termostat som måler varmen på CPU?

SpeedFan leser av 39 Grader Celcius på TEMP1 og 34 grader på TEMP2. Skjermkortet ligger rundt 52 atm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en kjent missoppfatning at jo mer kjølepasta jo bedre er det. Det skal bare være et tynt lag.

Jeg kan ikke svare på spørsmålet, for jeg har ikke sett prosessoren og kjøleren din. Du får ta den ut og kontrollere dersom du misstenker at pastaen ikke er smurt godt nok utover.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at det ikke er mer enn et tynt lag. Er mer redd for at det er for lite. Så sånn ut på selve prossesoren når jeg kontrollerte, men jeg tenkte jo selvfølgelig ikke på at det er på selve kjøletårnet limet sitter.

Om det ikke er KRISE om det kan være litt lite i ett av hjørne så satser jeg på at det går greit også har jeg det heller i bakhodet om noe skulle tenne noen varselamper i hodet mitt :p

Talkk :)

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig å ha kjølepasta på hele overflaten. Hvis du har på litt for mye pasta, så blir effekten motsatt^^ Den beste måten jeg har funnet for å ha på kjølepasta er: Rengjør prossessoren ordentlig for gammel pasta og fett og tørk den, ha på en liten(!) del kjølepasta i størrelse med en ert, gjerne mindre, og gni den utover på midten av overflaten med fingeren din. Det er best om du har en plasthanske på deg, eller har hånda i en blank plastpose^^

Husk at kjølepastaen er der for å tette de mikroskopiske ripene/hullene i overflaten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...