StianGran Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Hadde tenkt å kjøpe meg ny CPU(XP2500) og nytt HK(ABIT NF7). Det kortet støtter jo Dual DDR, men hvordan funker det egntlig er det noe vits å kjøpe 2 mindre RAM brikker i steden for en stor å kjøre disse i dual. Vil det da gi bedre ytelse ved et uklokket eller ved klokkett system eller begge deler Og er det noen som har noen anbefaling av hvilken RAM jeg bør kjøpe, har hørt mange som skryter av TwinMOS m/Winbond. Hva vil det si at den er med Winbond? Ser også at det er noen brikker som er dual pack må jeg ha dette hvis jeg skal kjøre dual DDR? Huff dette ble mye på en gang men håper noen har noen hjelpsome svar Lenke til kommentar
Widowmaker*NOR* Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Jeg har 1xTwinmos 512MB (3200) i mitt nye abit nf7-s v2.0 kort. Twinmos skal være kompatibelt med HK, men for min del fungerer det ikke i det hele tatt. Har prøvd å installere XP Home flere ganger uten hell. Får enten beskjed om at filøverføring mislykkes, eller en 0x0000005-feilmelding. Har sjekket opp dette med windows, i følge de er det feil på minnebrikken min. Har lest om flere på hardware.no som har byttet til crucial, og maskina har fungert knirkefritt. Har også lest på forumsida til abit hvor noen har skiftet til crucial uten at det hjalp noe. Er noen som mener at twinmos ikke fungerer med nf7-s, noen mener det fungerer bra hvis du har lastet ned den siste biosen (16, ikke 19 (den er til 1.2)). Jeg skal i alle fall sende brikken min tilbake til komplett for å få testet den. Kan ta noen dager før jeg får gjort det. Skal avlegge rapport ASAP. PS! For de som får kortet til å fungere, er det visst svært bra. Lykke til Lenke til kommentar
StianGran Skrevet 11. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2003 Ingen andre som kan forklare litt om fordeler ytelses forbredning med dual ddr og om man må kjøpe dual pack ram for å kjøre dual ddr?? Og det må være noen her som veit hva det vil si at noen av Twinmos brikkene har Winbond Lenke til kommentar
wanvik Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Hvis jeg ikke husker helt feil så er vel Winbond en chipprodusent.. Mener å ha sett det på ram også.. Har selv 3x Twinmos 512mb pc2700, står winbond på alle de ihvertfall.. Lenke til kommentar
[nicko] Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Nå syns jeg det er vranglære ute og vanker her... Husk, for noen hundre år siden ble man hengt for slikt! Du kan ikke si at twinmos og abit kort ikke passer sammen for det er bare tull. Jeg kjører selv denne kombinasjonen knirkefritt og har lang erfaring med begge merker før dette også. Det som derimot kan ha noe å si er plaseringen av den "ene" rambrikken hans på hovedkortet. Husk at på nf7 kortene skal minnebrikkene settes i i rekefølgen 3 - 2- 1 og ikke 1 - 2- 3 som er mest logisk (med tanke på dual oppsettet) Jeg har ikke prøvd, men jeg kan tenke meg at dette kan ha noe med saken å gjøre. PS. Det sier seg selv at det ike hjelper å reinstallere windows 5 ganger når det er noe slikt som er gæærnt. Da er det bare en ting å gjøre, opne kassa og sjekke inni. Dette er alltid lurt å sjekke hvis det er noe som er feil (til en viss grad da ;-) Lenke til kommentar
EC Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Ingen andre som kan forklare litt om fordeler ytelses forbredning med dual ddr og om man må kjøpe dual pack ram for å kjøre dual ddr?? Dual Channel DDR fungerer VELDIG enkelt forklart slik at minnet kjører på 2 kanaler. Dette gjør at dersom den ene kanalen er opptatt når en request kommer, kan kanal 2 ta over. Teoretisk dobler dette minnebåndbredden. Når det kommer til valg av minne, kan du kjøpe hva som helst. Men jeg personlig ville valgt en minnepakke i retning av Corsair's TWINX. Dette er brikker som er testet på fabrikken til å fungere sammen på oppgitt hastighet, ergo er du sikret at minnet funker slik det skal. For overklokkere er dette temmelig viktig. Lenke til kommentar
[nicko] Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Corsair har meget gode brikker og jeg har ikke noe negativt å si om dem, men ikke undervurder Twinmos med Wonbond. Selv kjører jeg disse nå på 434 MHz på cas 2-2-2-6 og den er knallstabil (riktignok på 2.9 v) Det er ganske imponerende for brikker til nesten halve prisen! Lenke til kommentar
[nicko] Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Kan legge til at jeg tror det er cpu'en min som begrenser videre klokking. Den gir seg nemlig selv om jeg senker multiplier... Lenke til kommentar
plexiknut Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 "]Nå syns jeg det er vranglære ute og vanker her... Husk, for noen hundre år siden ble man hengt for slikt! Du kan ikke si at twinmos og abit kort ikke passer sammen for det er bare tull. Jeg kjører selv denne kombinasjonen knirkefritt og har lang erfaring med begge merker før dette også. Det som derimot kan ha noe å si er plaseringen av den "ene" rambrikken hans på hovedkortet. Husk at på nf7 kortene skal minnebrikkene settes i i rekefølgen 3 - 2- 1 og ikke 1 - 2- 3 som er mest logisk (med tanke på dual oppsettet) Jeg har ikke prøvd, men jeg kan tenke meg at dette kan ha noe med saken å gjøre. PS. Det sier seg selv at det ike hjelper å reinstallere windows 5 ganger når det er noe slikt som er gæærnt. Da er det bare en ting å gjøre, opne kassa og sjekke inni. Dette er alltid lurt å sjekke hvis det er noe som er feil (til en viss grad da ;-) Hva mener du med at minnebrikkene skal settes 3-2-1,og ikke 1-2-3? Hvordan gjør man d+ Lenke til kommentar
StianGran Skrevet 11. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2003 At du skal sette RAMen først i slot 3 så 2 så 1. Eks. Hvis du bare har en RAM brikke setter du den i slot 3, hvis du har to RAM brikker setter du den første i slot 3 den andre i slot 2. Litt bakvendt liksom, veit ikke hvorfor det er sånn men det står i manualen til Abit NF7. Alltid lurt å lese den først veidu Lenke til kommentar
plexiknut Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 At du skal sette RAMen først i slot 3 så 2 så 1.Eks. Hvis du bare har en RAM brikke setter du den i slot 3, hvis du har to RAM brikker setter du den første i slot 3 den andre i slot 2. Litt bakvendt liksom, veit ikke hvorfor det er sånn men det står i manualen til Abit NF7. Alltid lurt å lese den først veidu I see ang. manualer har jeg en lei tendens til å lese den etter at ting har gått til hæl...... Lenke til kommentar
StianGran Skrevet 11. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2003 Takk yummy skjønte litt mer da. Da er det lurt å kjøre dual uansett da klokka eller ikke. Synes de TWINX brikkene var litt i dyreste laget, sikkert bra saker men litt vel dyrt for meg.... Tror nok jeg heller vil gå for et sett med to TwinMOS PC3200 brikker da. Tilsvarende TWINX fra Corsair koster jo 800,- mer Lenke til kommentar
StianGran Skrevet 11. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2003 I see ang. manualer har jeg en lei tendens til å lese den etter at ting har gått til hæl...... Hehe.. trukke du er alene om det altså Lenke til kommentar
formann Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Abit NF7 og Twinmos /m Winbond funker aldeles glimmrende.. dette er med 2x256 Twinmos /m Winbond som jeg betalte hele 350.- stk for. (nye fra komplett) Lenke til kommentar
StianGran Skrevet 11. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2003 Trenger man ikke kjøpe dual pakke med RAM for å kjøre dual eller? Det var vel egentlig ingen som svarte på akkurat det Tenkte på dette siden forman har dual med Winbond og det er jo hvertfall ikke på komplett.no Hvorfor fikk du de så billig forman?? Lenke til kommentar
wanvik Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Jeg har kjøpt ram'en min på komplett, og det er Twinmos m/Winbond, vel og merke en stund siden jeg kjøpte den da, men er kjøpt der ihvertfall Lenke til kommentar
formann Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Trenger man ikke kjøpe dual pakke med RAM for å kjøre dual eller?Det var vel egentlig ingen som svarte på akkurat det Tenkte på dette siden forman har dual med Winbond og det er jo hvertfall ikke på komplett.no Hvorfor fikk du de så billig forman?? Jeg kjører dual.. (ikke på den testen som er vist over) og har ikke noe Dual-pack .. kjøpte bare to vanlige brikker. Jeg kjøpte dem for et par måneder siden, og da var prisen på ram veldig lav. Lenke til kommentar
StianGran Skrevet 12. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2003 Jeg kjøpte dem for et par måneder siden, og da var prisen på ram veldig lav. Mener du virkelig at de nesten har dobblet seg i pris på et par måneder?? Lenke til kommentar
formann Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Jeg kjøpte dem for et par måneder siden, og da var prisen på ram veldig lav. Mener du virkelig at de nesten har dobblet seg i pris på et par måneder?? Jepp.. ramprisene har gått opp mye i det siste. Lenke til kommentar
StianGran Skrevet 12. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2003 Jaja.... Det var litt kjedelig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå