Gå til innhold

Ingen mellomtone på Proson HFC 266

Anbefalte innlegg

Hei kjære audiofile,

har hatt to stk Proson HFC 266 høyttalere koblet opp mot en Sony STR-DE545. Det er ganske gamle greier, men har fungert brillefint i en årrekke uten noen problemer.

I det siste har jeg opplevd noe skikkelig rart, og lurer på om noen kan forklare hva som har skjedd/hvordan fikse dette.

Casen:

Sist uke spilte jeg musikk til en lysfremvisning. Det var lav lyd, vi kunne prate med innestemme. Plutselig stoppet høyttalerne å levere mellomtone og bass. Prosonhøyttalerene har 2 stk 10''(ish) elementer, og ett stk diskantelementer. Det viste seg kun diskantelementene leverte lyd.

Jeg sjekket først terminalene på høttalerne og anlegget, trakk ledningene ut, og satt de inn igjen. Ingen ting hjalp den kvelden. Dagen etter satt jeg meg ned, koblet ut alle ledningene og kjørte en factory reset på STRen. Etter at det var gjort koblet jeg opp høyttalerne, og alt virket igjen som normalt.

Sist torsdag skjedde det samme igjen. Denne gangen hadde jeg vors, og splite noe høyere en sist gang. Høyttalerne leverte plutselig kun diskant, samme symptom som sist. Etter litt om og men neste morgen fikk jeg den ene høyttaleren til å fungere som normalt ved å rikke på ledningene på baksiden av STRen. Den andre kranglet mer. Fikk den til å fungere etter å kranglet mye med ledningene og terminalen bak hyttaleren og anlegget. Vet ikke hva som fikk den til å virke, men det virket.

Gjennomførte også en factory reset, men vet ikke om det hadde noen effekt. Så på en god del film på fredag, høttalerne fungerte tipp topp. Denne helgen har jeg vært på hyttetur, da jeg kom hjem for å sette på lyd virket kun mellomtonene fra en av høyttalerne, de hadde stått ubrukt siden fredag.

Prøvde samme framgangsmåte som tidligere, men får ikke noe til å virke. Høyte høyttaler leverer som normalt, venstre leverer kun diskant fra et 1.5''ish element.

Har prøvd:

-Bytte ledninger mellom høyttalerne.

-Bytte left/right terminal på anlegget.

-Bytte fra forsterker A til B på STRen.

-Verktøykasse på boks på terminal-ledningovergang bak på høyttaleren.

-Trykke forsiktig elementene inn for å se at de beveger seg fritt.

-Skrudd ut elementene for å se om ledningene inni høyttaleren sitter. De så ut til å sitte godt.

-Skrudd ut terminalen på baksiden av høyttaleren, sjekket at alle ledninger sitter (og at alle ressistorne ser bra ut.)

Skal prøve:

-Gå over hele greia med voltmeter, sammenlikne høyttaleren som virker med den som ikke virker.

Dette er ganske frustrerende. Noen som vet hva har skjedd og hvordan det kan fikses?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...