-Just-Me- Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Hei Mener det var et annet ord, men kommer bare på ordet "skjell". Uansett, er på Tobago i Karibien og mamma fikk et fint skjell av en av de lokale. Sånn ser det uansett ut. Mener det ikke er lov å ta med sånt til Norge, stemmer det? Lenke til kommentar
Thomhess Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 (endret) Ordet du leter etter er nok konkylie ;-) Så lenge den ikke er levende ser jeg ingen grunn til at det skal være noe problem. Tok selv med meg et fra Gran Canaria uten problemer. Er dog ikke så bevandret. Endret 21. februar 2011 av Thomhess Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 21. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2011 Oki, takk Får prøve å "smugle" den over til Norge da Føler meg badass allerede Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 (endret) Får å ta det inn i Norge må det ikke være levende (sneglen gjemmer seg helt inni spiralen) og det må ikke stå på listen til CITES over truede dyrearter. Strombus gigas eller "Queen Conch" står på denne listen og vil kunne bli tatt fra dere både når dere reiser ut av landet og når dere reiser inn i et annet land som er med i CITES. Du bør prøve finne ut om det dere har er en "Queen Conch" og om det fremdeles er en snegl som gjemmer seg inni den. I tillegg til listen fra CITES har flere land i karibien et generelt forbud mot eksport av skjell. Jeg kjenner ikke til hva som er reglene for Trinidad eller hvor nøye de er på å håndheve disse. Anbefaler å spørre om både art og eksportregler på et dykkesenter. Endret 21. februar 2011 av robertaas Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Nå oppfordrer jeg ikke til lovbrudd, men det bør da være mulig å bare pakke det godt inn, legge det i kofferten og i tilfelle tollerne skal gå gjennom hele bagasjen beklage veldig og si at du ikke var klar over det? Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 22. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2011 No worries, gentleman! Hjemme i Norge, og alt gikk fint Takker for svar, btw Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå