Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan man få sparken for å arbeide svart?

Nedward

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet at sjefer ser imellom fingrene, spesielt når ordreboka er full. Jeg har jobbet i en bransje hvor man nærmest blir sett på som outsider hvis man ikke arbeider svart, sjefen spøkte til og med om svart arbeid. Så jeg vet hvordan de faktiske forhold er.

Dog vet jeg ikke om de faktisk har anledning til å gi noen sparken hvis de kan bevise at man har jobbet svart. Slik jeg ser det, finnes det ikke belegg for å gi en ansatt sparken for å ha arbeidet svart. I alle fall sånn helt uten videre.

Da måtte det ha vært et punkt i kontrakten som tilsier at man ikke kan jobbe svart, eller drive konkurrerende virksomhet med arbeidsgiver, men det er langt i fra alle bedrifter som har slike kontrakter.

Lenke til kommentar

Det å jobbe svart blir vel rekna som illojalt mot arbeidsgiver sidan du tar arbeidsoppgåver fra arbeidsgiver. Illojalitet er oppsigelsesgrunn.

Men for arbeidsgiver sin del så vil nok dette være litt avhengig av omstendigheitene rundt. Arbeidsgiver vil nok sjå mykje strengare på det dersom du f.eks bruker materialer og verktøy som du har fått gjennom jobben og ellers gir uttrykk for å gjere ein jobb for firmaet når du i realiteten jobber svart.

Det blir noke litt anna om du reiser heim har på deg kjeledressen din og tar med di eiga verktøykasse for å jobbe svart kontra dersom du tar på deg kjeledressen med firmalogo og tar firmabilen full av dyrt verktøy for å gjere jobben.

I det fyrste tilfellet blir dine ulovlege handlingar ikkje knytta opp imot firmaet, men i tilfelle nummer to kan arbeidsgiver få problemer med omdømmet dersom det svarte arbeidet blir avslørt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I endel arbeidsavtaler signerer man på at man ikke skal ta eget arbeide utenfor arbeidstiden, eller ikke ta ekstrajobber uten å avklare det med arbeidsgiver, uansett om det er hvitt eller svart.

Som nevnt i noen andre innlegg, kan grunnen for dette være at man konkurrerer med arbeidsgiver, det er illojalt, bruker man i tillegg utstyr som er arbeidsgivers eiendom eller kunnskaper man har tilegnet seg hos arbeidsgiver som man ellers ikke ville ha hatt og som også regnes som arbeidsgivers eiendom er det ekstra illojalt.

I tillegg kan det begrunnes med at det går utover ens arbeidsevne i ens vanlige jobb. Jobber man først 7,5 timer på dagen hos arbeidsgiver og så tre-fire timer til om kvelden eller på natta(!) bryter man fort arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid og overtid, og kan man bli trøtt og uopplagt og yte dårlig i dagjobben, ja i noen tilfeller også utgjøre en sikkerhetsrisiko.

Dersom det er aktuelt med jobb på si i tillegg til ens vanlige jobb, sjekk arbeidsavtalen.

Om det også er noen lover og forskrifter som regulerer dette kan forhåpentligvis noen jurister svare på. Er man f.eks. selv ansvarlig for å sikre at man ikke jobber mer enn hva som reguleres av arbeidsmiljølovens § 10-4 og 10-6 dersom arbeidstiden fordeler seg på flere jobber?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...