Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Handle hvitevarer og diverse for første gang

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne å handle inn diverse hvitevarer og diverse for første gang, det vil bli gjort over en lengre periode og jeg har planer om å lage meg en oversiktlig liste (Excel) og ta ting for tur hvor jeg da starter øverst på lista og jobber meg sakte men sikkert nedover hvor da naturligvis ting av høyest prioritet står øverst og ting som er mindre viktig havner nedover på lista.

Tanken bak dette er at istedenfor å kaste bort mye penger hver måned på unødvendige ting (kan være morsomme ting, men fremdeles unødvendige i et større sammenheng) så er det smartere og bedre å heller anskaffe seg alt man trenger for å overleve fremfor det å kaste det bort på spontan moro.. Til tross for at jeg setter av store deler av lønninga rett inn på sparekonto, og jeg har noen faste utgifter så blir det jo alltid endel "tilovers" som alltid finner en eller annen måte å bli borte på. Etter at regninger og faste utgifter er betalte, en fast sum har blitt overført til BSU konto og sparekonto så vet jeg av erfaring at de siste lappene alltid forsvinner innen neste lønning uansett, enkelte måneder resulterer i mindre penger enn andre men uansett om jeg plutselig en måned sitter med flere tusenlapper og andre måneder sitter igjen med knappe tusenlappen så er det aldri slik at jeg føler at økonomien er såpass presset at det er noe problem, og aldri blir det jo særlig igjen til neste måned til tross for at jeg egentlig hadde mer penger enn jeg normalt burde ende opp med å bruke. Det er som man sier at pengene finner seg alltid en måte å snike seg ut av forbrukskontoen på en eller annen måte.

Men etter 2år med endel "pengesløseri" så tenkte jeg nå at det å sette seg ned og planlegge hva penger som jeg kan se på som "overfladiske" (i mangelen på et bedre ord) skal bli brukt på, istedenfor at de ender opp med å bli kastet bort på spontan moro som jeg har glede av i toppen et par dager.

Situasjonen jeg lever i per idag er at jeg i en alder av 21år fremdeles bor hjemme, jeg lever halvveis separert fra familien iform av en fin hybel i kjelleren men meg selv og familiemedlemmer går fritt rundt i hele huset og jeg bruker dusj, mat osv fra de andre og kjøper ofte ting og klarer meg stort sett på egenhånd men jeg er jo ikke avhengig av dette. Jeg har en fast jobb og tjener ca 19´000kr etter skatt i måneden og har minimalt med faste utgifter (kanskje rundt en 2000kr per måned) og betaler for å bo hjemme ved å betale mobilregningene, samt ta meg av den ukentlige rengjøringen av hele huset. Ergo blir det jo endel penger her, og jeg setter nå av fast 10´000kr på sparekonto samt 1666,67kr per måned til BSU-konto for å nå den årlige 20´000kr summen som gir meg lavere skatt osv.. Resten av pengene blir rotet bort på en eller annen måte, om det så er på mat, godteri, kino, ja gudene vet..

Om 1.5år så er planen at jeg skal separeres fullstendig ifra resten av huset, og jeg med min bedre halvdel (kjæresten) skal bo i hybelen sammen og klare oss helt på egenhånd, vi betaler da en avtalt sum i leie per måned (enda ikke fastsatt) og slipper å tenke på strøm og vann. Men vi må da sette opp eget budsjett for mat og alt vi trenger, vi må også sørge for å ha alt av praktiske redskaper som bestikk og alt sånt. TV, Internett osv er jo alt i hybelen så slike ting er vi heldige og ikke trenger å tenke på. Tanken her er at jeg og kjæresten skal få bo på denne måten i en overgangsperiode hvor vi får litt smaken av hvordan det er og bo og klare oss på egenhånd, samtidig som vi ikke trenger å ha like presset økonomi som vi ville hatt om vi hadde flyttet inn i en egen leilighet med alle utgiftene det medfører, så her får vi liksom en halvveis løsning som har sine positive og negative sider. Her skal vi bo og klare oss til kjæresten min er ferdig med høyskole slik at når vi endelig flytter "helt ut" så har vi to oppegående lønninger å klare oss på, så vi slipper å leve på en fulltidslønning og en deltidslønning samtidig som kjæresten da måtte tatt opp lån på grunn av studier osv osv..

Men som 21år, og i en slik heldig posisjon som jeg er i med en utrolig god og hyggelig familie som virkelig legger opp tingene på en så optimalmåte for meg og kjæresten så er det på tide å slutte å kaste bort mye av pengene og heller bruke dem litt mer fornuftig og starte å tenke fremover, for selv om det føles morsomt å kaste bort penger på unødvendige ting nå så vil situasjonen bli en helt annen om noen år når vi skal klare oss på egenhånd.

Hybelen jeg bor i nå, og som vi da skal klare oss i et par år er jo tilnærmet fult innredet allerede. Vi har sofa, bord, det meste av bestikk, vi har komfyr, vi har stort og fint kjøleskap osv.. Det er noenting som mangler som vaskemaskin, dusj og ting vi MÅ ha for å overleve, samtidig så er det et par ting som vi gjerne vil bytte ut for det holder en temmelig lav standard (ting som seng blant annet) og samtidig så kan det være greit med tiden av vi anskaffer oss egen sofa, komfyr, kjøleskap osv da det vi selv kjøper er noe vi kan ta med oss videre når vi flytter ut, mens det som tilhører hybelen vil forbli her når vi flytter for oss selv om noen år.

Ergo var planen min å sette opp en liste over hva vi MÅ ha, hva vi ønsker å bytte osv.. Også allerede nå begynnere å gå til anskaffelse av forskjellige ting så vi slipper en situasjon hvor vi sitter om 1.5år og mangler diverse essensielle ting også må vi storme ut og brenne av store summer spontant fordi vi var lite forberedt, det fører gjerne til stressende situasjonen og ikke minst så ender du gjerne opp med mindre gjennomførte kjøp når du ender opp med å måtte kjøpe deg hvitevarer i fullfart på grunn av vi må ha det, da blir det liten tid til research samtidig som vi ikke har tid til å finne ut hvor ting er billigst og ergo kan vi ende opp med å betale mer for noe som faktisk er dårligere enn om vi hadde tatt å satt oss ned og planlagt litt bedre i forveien.

Derfor tenkte jeg at det å kanskje redusere fra 10´000kr til 8´000kr som blir overført til sparekonto hver måned og heller overføre 2´000kr hver måned til en egen sparekonto som jeg bruker til å kjøpe inn ting som vi trenger og ønsker i hybelen, så lager jeg et excel ark med ting vi trenger og ønsker i en prioritert rekkefølge og starter å sjekke ut hva som finnes av det forskjellige og begynner å anskaffe dette allerede nå så vi kanskje har nesten alt klart til vi skal bo sammen her separert fra de andre om 1.5år.

Problemet her er at jeg er en IT-mann og ikke noen hvitevarer mann, jeg kan fint lite om hvitevarer, jeg aner ikke hva som er bra og hva som er dårlig, jeg aner ikke hvor mye vi eventuelt burde investere i de forskjellige tingene, aner ikke hva som er "bra nok" og hva som blir "for dyrt" og jeg vet ikke hvilke butikker som er å anbefale og som er seriøse. Som salgskonsulent for datautstyr så vet jeg jo at det er mange feller der ute, og ting er sikkert ikke noe annerledes eller bedre når det kommer til hvitevarer så hvordan kan jeg vite om vaskemaskinen som Elkjøp anbefaler meg faktisk er verdt prisen og ikke koster halvparten på en annen norsk nettside? Hvordan kan jeg vite at de faktisk ikke prøver å selge meg en utgående modell som jeg egentlig burde fått endel avslag på?

Er det noen som har noen generelle tips og triks når det kommer til kjøp av hvitevarer og den slags så tar jeg de imot med stor takk!

Selv så unngår jeg stort sett alltid det billigste, i 9 / 10 tilfeller så er det en grunn til at ting er billig, enten holder det rett og slett ikke mål ellers så har det dårlige levetid / holdbarhet og det å betale 4000 for en vaskemaskin som varer i 5år er jo faktisk ikke noe billigere i lengden enn å betale 8000kr for en som varer i 10år. Og når det kommer til hvitevarer og slike ting så skal de jo faktisk utføre et stykke arbeid, og det å ende opp med noe som ikke fungerer tilfredsstillende kan irritere oss grønne i mange år og fort gjøre at vi bytter enheten lenge før vi strengt tatt "må" det og ergo ender vi fort opp med å ikke spare noe som helst på å gå for de billigere modellene i det lange løp.

Men igjen så er dette et felt og et området hvor jeg føler meg så blank og så naken at jeg tar imot all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker litt dumt å kjøpe inn hvitevarer nå som du ikke skal installere/bruke før om 1.5 år... For det første har du allerede der brukt 1.5 år av reklamasjonstiden til ingenting, gått glipp av sparerenter og i tillegg kommer det stadig nye produkter som sikkert virker fristende kontra "eldre" modeller.

I tillegg kommer flytting/oppbevaring av dette i mellomtiden. Må vel være bedre å få det transportert og installert av leverandøren når den tid kommer?

Uansett: Går man for Miele, Siemens, Bosch, Electrolux eller Husqvarna kan man nok ikke bomme fullstendig. Gorenje skal også være et godt merke, men har ikke egen erfaring.

Selv bruker vi Siemens i hele huset, etter en nøye vurdering av de ulike merkene.

Miele er vel de som er kjent for å være "best" og dyrest, men jeg har også kjente som har hatt uflaks med de.

Alle seriøse forhandlere gir deg produsentens kataloger, hvor du enkelt ser om det er snakk om utgåtte 2009-modeller eller nyeste 2011-modeller. Kelkoo og andre prissammenliknere kan også være greit å bruke til visse ting.

Det greieste er nok at DU skriver en liste over varer DU ønsker før du går f.eks på Elkjøp. Selgerne kommer uansett til å anbefale deg ting som de tjener best på, så greit å være bastant på at du skal ha det du vil ha. Å ta det meste fra samme produsent er sikkert ikke dumt.

Husk også på at du gjerne har gode forhandlingsmuligheter hvis du kjøper masse på en gang kontra å kjøpe en og en ting. Jeg sparte kr 8000 totalt på hvitevarer når jeg bestilte alt på en gang (tilsvarer ca 10%).

Endret av oslo72
Lenke til kommentar

Bruk prisjakt.no til å sjekke priser på hvitevarer når du får tilbud fra Elkjøp/Lefdal/Siba/Expert osv.

Flere ganger har jeg fått "kjempetilbud" fra en butikk, bare for å sjekke prisjakt og se at en eller annen konkurrent har kampanje på samme modell til samme pris eller billigere.

Senest nå i helgen da vi ser etter tørketrommel.

Har nå en Gorenje vaskemaskin som gjør jobben utmerket her. Den rullet ned en liten skråning (2 og en halv runde i høyden), da jeg skulle flytte sist. Den fungerer fortsatt utmerket. Forøvrig lurt å ta vare på flyttestagene som følger med slike maskiner.

Jeg ville styrt unna Whirlpool. Ikea selger mye bra, men disse produktene fra Whirlpool er underlegen veldig mye annet jeg har tatt i.

Lenke til kommentar

..

Jeg ville styrt unna Whirlpool. Ikea selger mye bra, men disse produktene fra Whirlpool er underlegen veldig mye annet jeg har tatt i.

..

Vi kjøpte Whirlpool vaskemaskin, tørketrommel og kombiskap når vi flyttet hjemmefra første gangen (i 1994). Vi har aldri opplevd problemer med Whirlpool på 17 år, og de er fremdeles i drift. Både vaskemaskin og tørketrommel blir brukt "daglig", og kombiskapet står i kjelleren og er reservefryser/ølkjøler :)

Det er godt mulig at Whirlpool har blitt dårligere kontra konkurrentene, men som nevnt så har jeg aldri hatt problemer med merket selv.

Lenke til kommentar

.... men de stråkurvene!

Har selv Whirlpool kjøleskap, oppvaskmaskin og komfyr nå. Kjøleskapet har et så merkelig oppsett at man ikke kan plassere melkekartonger ytterst i døren. De må stå i midten, ellers vil er det ikke plass på grunn av den buede rammen de skal plasseres i.

I tillegg er "vinhyllen" for kort for 1,5 liters flasker, slik at man ikke får igjen døren.

Komfyren varmer ikke helt jevnt, men dette er kanskje helt greit i forhold til andre merker i tilsvarende prisleie.

Det verste er oppvaskmaskinen som har så skrå stråkurver at skåler ikke klarer å ligge uten å rulle over. Glass er umulig å få til å stå i den øverste kurven, ettersom disse tilsynelatende er laget for te-fat.

Lenke til kommentar

Som det alt er sagt her; Ikke handle inn en og en ting, og ivertfall ikke nå,såpass tidlig. Des mer av hvitevarer du kan legge i handlelisten når du ber om et prisanbud fra de ulike butikkene, des bedre er det mtp rabatt. Det er også helt klart lettere for en selger å gi deg en grei pakkepris om du velger litt dyrere modeller enn de selgeren har "skåret til beinet på", under et tilbud.

Hvis du leverer ut et prisanbud på en rekke hvite, og evt brunevarer, så er jeg ikke sikker på om jeg hadde slått meg til ro med kun 10% totalrabatt.

Når det kommer til merker, så må jeg si at jeg for min del er tilhenger av tyske merker, gjerne med minst mulig fiksfakserier,slik som vaskemaskiner fra Samsung, eller dette Elkjøp-merket jeg har glemt navnet på.. "Aven...noe". Jeg tenker vel at jo mer lcd-paneler man har,og jo mer knapper man kan velge på, jo lettere er det at "noe" går galt,og at en må ha en dyr servicemann på besøk.

Og for all del; Ikke gjør samme tabben som jeg gjorde da jeg insisterte på å kjøre vaskesøyle, med den begrunnelse at da kan man, til forskjell for en kombinertmaskin, vaske samtidig som man tørker,for så å finne ut at strømkursen til badet ikke tåler nok til at man kjører begge deler samtidig....

Når det kommer til oppvaskmaskin, så kan det være verdt å bruke noen tusen på en lydløs modell hvis man har åpen kjøkkenløsning. Lite kan være like forstyrrende for en god tv-kveld som lyden av en oppvaskmaskin som surrer og går. Vi har en som avgir 42 eller 43 decibel,og jeg tror ikke jeg hadde tatt inn noe mer bråkete her i huset.

Lenke til kommentar

Takker for mange flotte tips! Kan vell være en take å opprette en egen sparekonto utelukkende beregnet for innkjøp av hvitevarer og dermed spare opp endel og heller da begynne å se som om og planlegge noen måneder i forveien og gjøre et storinnkjøp for best mulig rabatt?

Et triks kan jo være å få satt opp listen over hva vi trenger og ønsker, sjekke hvor mye dette normalt ville kostet oss idag for å kartlegge sånn ca hvor mye vi må forvente å spare opp og punge ut med om 1.5år så vi er så godt forberedt som mulig.

Lenke til kommentar

Jeg ville budsjettert med 5k per enhet.

Om dere skal leie i fremtiden følger det ofte med hvitevarer i leiligheten.

5 lapper virket veldig lite, men mye kommer an på om man skal ha hvitevarer for innbygging etc. Vi kjøpte platetopp, oppvaskmaskin, micro, stekeovn og kombiskap til det nye kjøkkenet vårt i fjor (alt Siemens). Dette kostet litt over kr 50.000,-. Altså ca kr 10.000 pr stk etter at rabattene var trukket fra. I tillegg kom avtrekksvifte (Røroshetta + armatur) til ca 25.000,-.

Selvfølgelig KAN man få ting til ca 5.000,- men det tviler jeg sterkt er å anbefale.

Endret av oslo72
Lenke til kommentar

Kjøper man en frittstående komfyr, får man en bra sak med keramisk topp som holder i mange år for 5000. Om den lager god mat? Der vil det ikke være komfyren som er den begrensende faktoren, men om "kokken" har peiling eller ikke. :) Også for oppvask, klesvask, kjøleskap etc er 5000 et prisleie som er helt OK. Hvitevarer som helt klart kan anbefales, i alle fall for førstegangskjøpere, og for folk som er mer opptatt av funksjon enn status og imponatoreffekt.

Skal man derimot ha det nyeste nye, og alt skal være innbyggingskomponenter, får man et helt annet budsjett. 5000 og gjerne mer for bare steikeovnen, og så kommer koketopp med induksjon til det dobbelte. Men dette kan man vente med til man er blitt så rik at man har råd til ventilator til 25.000 kr. ;) Ventilatoren vi kjøpte i fjor til 700 kr til utleieleiligheten gjør jobben den også, leieboerne har i alle fall ikke klagd. Eller blitt merkbart tunghørte. :whistle:

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Jeg tror det er mindre tull med en frittstående komfyr til 5000 enn en innebygd sak til det dobbelte.

Vaskemaskiner til rundt 5k leverer sannsynligvis mer enn godt nok. Tilsvarende med oppvaskemaskiner og kjøleskap.

Skal man ha innebygde hvitevarer betyr vel det også at man enten kjøper nytt, eller pusser opp et gammelt kjøkken.

Hadde inntrykk av at TS skulle leie i starten.

En X1 er også en bil, selv om noen foretrekker X5. Tilsvarende er det vel med hvitevarer. Noen betaler gladelig noen lapper mer for design, mens andre ser på om produktet dekker bruksområdene man har behov for.

Lenke til kommentar

Etter det jeg har fått med meg så er det sånn at om du drar på en visning og det ikke er spesifisert at hvitevarene IKKE er inkludert så har du krav på å få med deg hvitevarene på kjøpet, vet ingenting om at det ikke er lov til å verken ta med eller medbringe hvitevarer fra hybel til hybel, leilighet til leilighet eller bolig til bolig.

Lenke til kommentar

RamGuy har rett: Man er ikke pliktig til å la hvitevarene følge boligen ved salg, men dersom man ønsker at de ikke skal følge med, skal det opplyses i salgsprospektet.

Det er endel regler omkring hva som skal følge en bolig eller ikke ved salg, f.eks. kan selger fritt ta med seg gardiner ved flytting selv om de er der på visning, men ikke skinner eller stenger for gardinoppheng. Varmekilder som panelovner skal følge boligen, her er praksis at manglende eventuelle ovner på et soverom eller to ofte opplyses om i prospekt, selv om det er en ting kjøper selv lett kan se på visning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

RamGuy har rett: Man er ikke pliktig til å la hvitevarene følge boligen ved salg, men dersom man ønsker at de ikke skal følge med, skal det opplyses i salgsprospektet.

Det er endel regler omkring hva som skal følge en bolig eller ikke ved salg, f.eks. kan selger fritt ta med seg gardiner ved flytting selv om de er der på visning, men ikke skinner eller stenger for gardinoppheng. Varmekilder som panelovner skal følge boligen, her er praksis at manglende eventuelle ovner på et soverom eller to ofte opplyses om i prospekt, selv om det er en ting kjøper selv lett kan se på visning.

Slik sett er det jo greit å la hvitevarene stå igjen, da det høyst sannsynlig er hvitevarer også på det stedet man etterhvert flytter til. Skal man kjøpe inn hvitevarer nå som man vet man vil flytte fra om et par-tre år så ville jeg nok valgt noe veldig rimelig noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...