Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Enkleste måte å få koblet iphone til anlegget?

MysticoN

Anbefalte innlegg

Hepp. Da har jeg endelig fått lappen og bil, men fant fort ut at jeg manglet noe veldig viktig.

Å det var musikk.

Kjøre rundt å høre på nyheter på samisk, bytte radio kanal annen hvert minutt begynner å bli plagsomt.

Cd spiller har jeg også i bilen, men cd er på en måte et "ork" og har nesten ingen cd'er lengre. Så jeg har en plan om å få koblet Iphone til anlegget for å kunne bruke spotify.

Hørte rykter om at det kanskje var en AUX utgang på spilleren min men får ikke ut spilleren da jeg trenger noe "låse pinner/ gaffel". Tenkte også på å kjøpe et par billige høytalere eller et nytt anlegg men så kom jeg på at det finnest et liten sak jeg kan koble til telefonen og sette til en frekvens slik at det på en måte blir en "radio kanal" som jeg finner igjen på anlegget.

Hvor gode er disse egentlig?

Har googlet litt etter manual'en til anlegget mitt men har ikke funnet noe. Har et Philips DC 614 anlegg.

Vert innom BilTema men vanskelig å finne noe som jeg ikke vet hva heter :/

Takker for alle tips/råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis anlegget ditt hadde AUX inngang ville nok dette vært i fronten og ikke bak spilleren. Det med radiokanal som du snakker om virker veldig tungvint og tviler på at lyden blir veldig brukbart. Ville nok satset på en ny cd spiller fra pioneer eller lignende. Hvis du trenger basskasse og forsterker har jeg noe jeg selger hvis det skulle være av interesse.

Lenke til kommentar

pepperkaken: Feil. Det fins spillere som har AUX-inngang på baksiden også. Spilleren jeg hadde i Saaben min hadde det. Der la jeg opp til en 3,5mm-kontakt i ene oppbevaingsrommet foran girspaken, slik at jeg fikk AUX inn uten kabelrotet opp til spilleren.

Når det gjelder FM-sender, gir det sjelden god kvalitet på lyden. Ikke å anbefale, egentlig. Det er forresten ikke noe problem å ta ut en ettermontert CD-spiller med slike gaffelhull. Spør litt rundt, det er sikkert mulig å få lånt seg slike gafler et sted.

Lenke til kommentar

takker for svar. Har hørt litt rundt og ingen jeg vet om som har slike "gaffler" liggenes. Har egentlig litt dårlig økenomi for tiden da jeg har skaffet serfikat og bil så og si samme uken.

Så tror at jeg går for en slik FM sender i første omgang bare for å teste det ut til jeg får penger til å kjøpe en bluetooth spiller. Er vel kanskje forskjell på de FM senderene også?!

Skal ta meg en tur innom Opel forhandleren i morra, de kan vel få ut cd spilleren for en billig penge eventuelt gratis.

Lenke til kommentar

FM sender funker faktisk bedre enn dere tror. Bruker det på jobb mellom ipod og et JVC mini anlegg. De er i samme rommet, da. Merker egentlig ingen forskjell. MP3 på ipod er ikke hi-fi lyd no matter what. Bæsj inn, bæsj ut, som man sier. Senderen gir ut en frekvens du tuner inn på radioen i bilen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

OML: Sa ikke direkte at det ikke fantes AUX bak, har selv hatt to spillere som har hatt det. Men ut i fra min erfaring med phillips, så har AUX-utgangen alltid vært plassert forran ;-)

Nei, du sa vel for så vidt ikke det. Gir meg på den. :)

Jeg kikket litt på denne for en stund siden, men aner ikke hvordan den fungerer i praksis:

http://fusionelectronics.com/united-kingdom/car-audio-1/head-units-6/caip500-68-product.aspx

Radio/iPod-enhet, hvor du docker iPoden rett i enheten. Praktisk.

• Liker 3
Lenke til kommentar

hmm.. de var ganske mye dyrere enn hva jeg trodde. Kanskje like grett å vente til jeg få penger til å kjøpe et nytt anlegg da. håper at det er aux utgang på spilleren men tviler da jeg kan kun velge mellom cd og radio der :(

Finn fram en brukermanual på spilleren du allerede har i bilen, bør finnes på nettet et eller annet sted. Det vil stå der om du har AUX inngang på spilleren.

Eventuelt kjøp deg en billig spiller fra f.eks. pioneer, som har aux inngang. Trenger ikke koste deg mer enn en snau tank bensin. Finn ut (står i manualen) hvordan du får ut spilleren i bilen din. Du trenger nok ingen gafler som er laget spesielt for spilleren din, et eller annet improvisert funker nok. Kan f.eks. funke å klippe opp en tynn strimmel fra et bankkort, som du får kilt inn i de 2 hullene. Etter det er det bare å sette i den nye spilleren. Er som oftest plug-n-play, hvis ikke trenger du nok bare en overgang.

Endret av Mariuslk
Lenke til kommentar

Satt å klura med spilleren og på "source" så jeg at jeg kun kunne velge mellom CD og Radio så jeg gikk nesten ut ifra at det ikke var noe AUX utagang bak spilleren. Kjøpte derfor en Belkin FM- Sender på Elkjøp. Var så heldig å fant en B vare og fikk den for 250 kr.

Fungerte veldig bra og jeg kan ikke klage på lyd kvaliteten. Eneste problemet var at laderen til sigarettenneren var litt slitt og måtte inn med et par tannpirker og litt gaffa teip for å få den til å lade.

Skal jeg ha ny spiller er det ikke nokk med AUX, da skal det være Bluetooth.

Sendte deg en PM Cossiemk1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...