Gå til innhold

The Witcher 2: Assassins of Kings - nå som Enhanced Edition og på konsoll


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting jeg lurer litt på er hvor dypt det Skill-systemet egentlig er? Jeg spilte ikke Witcher 1 noe særlig, og en grunn er fordi det skillsystemet virket så kjipt. Dette ser om mulig enda kjedeligere ut. Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Kommer an på hva du legger i dypt?

 

Kan ikke si så mye om skill systemet her da jeg kun er blitt level 3, har kun kommet til der man skal løpe over en bro eller noe slikt hvor dragen angriper.

 

I det første så var det en del forskjellige trær, ett for hver attributt, ett for hvert sign, ett for hver stilart for både stål og sølv sverd. De forskjellige evnene og egenskapene kostet enten bronse, sølv eller gull talent poeng, og du fikk ett eller flere poeng av disse når du gikk opp i level. Hvor mye av hver er avhengig av hvilket man level er. Det er ikke mangel på poeng, men man må prioritere. Og man har muligheten til å velge å forbedre nåværende ferdighetsnivå, eller å gå opp til neste nivå. Det meste er vel forklart greit her: http://witcher.wikia.com/wiki/Character_development

For min del så fokuserte jeg på Aard og Igni sign, og opp til nivå tre (hadde nivå 4 på noen, men ting døde gjerne før jeg fikk noe særlig bruk for hva det nivået hadde å tilby) i sverd stilartene med de noen av de forbedringene de gjorde tilgjengelig, og en god del ble puttet i å forbedre attributtene. Har ikke noe å utsette på dette systemet, men her er vel smaken som baken.

Lenke til kommentar

Tror det er når du har plassert 6 talent points i det første treet. Ganske sikker på at jeg leste dette en plass

 

Takk, lurte på det samme selv. Er level 11, men har bare brukt 2 talent points. Ville spare til de andre delene av treet åpnet seg.

 

 

@Akrabra: Hvor mange kapitler er det i TW2?

 

De andre åpner seg ikke før du har lagt seks-syv poeng i det generelle treet såvidt jeg husker. Så ganske poengløst å spare.

 

EDIT: Misforstod det du skrev, men det er i alle fall 3 kapitler. Det tredje kapitlet er dog mye kortere enn de to forrige.

Endret av TheCrow_InnleggNO
Lenke til kommentar

Tror det er når du har plassert 6 talent points i det første treet. Ganske sikker på at jeg leste dette en plass

 

Takk, lurte på det samme selv. Er level 11, men har bare brukt 2 talent points. Ville spare til de andre delene av treet åpnet seg.

 

 

@Akrabra: Hvor mange kapitler er det i TW2?

 

Er 3 kapittler ja, + en epilogue. kapittel 3 var litt for kort, dog 1 og 2 tok jo evigheter hvis du skulle gjøre alt. Kunne godt slengt på litt mer. Men alt i alt fornøyd med spillet, gav mye, selv om det er rom for forbedringer på små ting. Men sånn er det med alt=) årets høydepunkt sålangt, syns man måtte være kreativ som bare det, selv på normal måtte du dra ut alt av traps,granater,signs osv. Sånn det skal være.

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer litt på er hvor dypt det Skill-systemet egentlig er? Jeg spilte ikke Witcher 1 noe særlig, og en grunn er fordi det skillsystemet virket så kjipt. Dette ser om mulig enda kjedeligere ut. Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Kommer an på hva du legger i dypt?

 

Kan ikke si så mye om skill systemet her da jeg kun er blitt level 3, har kun kommet til der man skal løpe over en bro eller noe slikt hvor dragen angriper.

 

I det første så var det en del forskjellige trær, ett for hver attributt, ett for hvert sign, ett for hver stilart for både stål og sølv sverd. De forskjellige evnene og egenskapene kostet enten bronse, sølv eller gull talent poeng, og du fikk ett eller flere poeng av disse når du gikk opp i level. Hvor mye av hver er avhengig av hvilket man level er. Det er ikke mangel på poeng, men man må prioritere. Og man har muligheten til å velge å forbedre nåværende ferdighetsnivå, eller å gå opp til neste nivå. Det meste er vel forklart greit her: http://witcher.wikia...ter_development

For min del så fokuserte jeg på Aard og Igni sign, og opp til nivå tre (hadde nivå 4 på noen, men ting døde gjerne før jeg fikk noe særlig bruk for hva det nivået hadde å tilby) i sverd stilartene med de noen av de forbedringene de gjorde tilgjengelig, og en god del ble puttet i å forbedre attributtene. Har ikke noe å utsette på dette systemet, men her er vel smaken som baken.

 

Med dypt mener jeg hvor mye du får bestemme selv av skills osv. Jeg er bare lvl 2, men fra skilltrees ser det ut som om vi ikke har så mye valg. Om vi først må sette seks skillpoints i det første treet for å åpne de andre har vi jo fylt nesten hele treet. Deretter er det sverd, magi og alchemy. Så vidt jeg ser fra det første må vi starte med skill nr 1 for å åpne nr 2 og 3, så må vi sette et skill i en av dem for å åpne neste og så videre. Det er en helt lineær utvikling med svært lite rom for variasjon. To stk på lvl 20 vil dermed være nesten identiske.

 

For å ta et eksempel er Sacred 2 et bra eksempel på et dypt skillsystem. Vi har seks karakterer å velge mellom, men hver av dem har tre skilltrees hver, og hvert eneste skill kan oppgraderes fem, seks ganger. Det gjør at vi kan for eksempel ha tre, fire Seraphims på max level, og alle tre er helt forskjellige selv om de har tilgang på de samme skilltrees. I Diablo 2 kunne en Necromancer fokusere på å ta med seg en golem og kaste beinspyd, mens en annen kunne forbanne (Curse) fiender og denge de med et vanlig sverd. Det var mye mer åpent og lot oss velge selv hva vi ville gjøre. Ingen klasser var forhåndsbestemte, men bare byggeklosser vi kunne leke med. Det var derfor Sacred 2 og Diablo 2 var så bra. Å bygge karakteren var halve moroa.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fulgt The Witcher 2 så tett. Jeg spilte 1'ern, og likte det igrunn. Men rundet det aldri. Tror jeg mistet motivasjonen mye på grunn av kampsystemet. Var litt for mye tankeløs klikking med musen. Men likte den noenlunde voksne settingen. Har alltid vært RPG-fan, så etter å ha lest alle tilbakemeldingene, blir nok dette innkjøpt.

 

Må bare kjempe meg gjennom DA2 først :p

 

Når det er sagt, får du muligheter til å spesialisere karakteren din i TW2? F.eks. fokusere på stealth kills, forsvar, eller magi? Eller blir Geralt helt lik i alle gjennomspillinger?

Lenke til kommentar

Er imponert over at folk har klart å bli ferdig med det allerede.

Aktiverte det på 17 mai, men har bare blitt ferdig med prologen. Nå bruker jeg selvsagt lang tid på å lese alt i journalen og slikt, men jeg håper virkelig at spillet er lengre enn en del gir inntrykk av her.

 

Spillet flyter greit på high, selv på min gamle maskin. Er kanskje det vakreste spillet jeg har sett noengang. Kampsystemet er lett å få tak på og det er fin flyt i det.

Døde noen ganger på dragen før jeg skjønte at man må vente litt. Ellers merker jeg at spillet er veldig rettferdig. Jeg døde en gang til utenom dragen, men da var det helt min egen feil. Så lenge man bruker signs, og er litt obs på hvor fiendene er til enhver tid, så er det ganske enkelt. Men nå er jeg selvsagt bare i prologen.

Fiendene med rustning/skjold er ekstremt trege så det er ganske lett å unngå dem mens man kvitter seg med de enklere fiendene.

Så er det bare å angripe dem bakfra til de dør. Det ble lettere å unngå angrep når jeg skjønte hvor trege de egentlig er, og fokuserte fullt og helt på bevegelsene de gjorde i stedet for hva Geralt gjorde.

 

Hvis man ikke få med seg tipsene så er det bare å trykke J for å se på journalen. Alle kontrollene og tipsene man får under prologen er oppført der.

 

Det jeg fortsatt ikke liker er QTE sekvensene. Jeg ser bare ikke poenget i dem. Jeg hadde også en glitch hvor spillet nektet å gå fra en scene til en annen, men ellers har jeg ikke hatt noen tekniske problemer. Var redd for at grafikkortet mitt (GTS250) ikke ville takle spillet på High, men det virker som om det går bra.

 

Alt i alt er det så langt et flott spill, og jeg gleder meg til å spille videre.

Lenke til kommentar

Spillet er rettferdig? Tja, si det til han vakten jeg pælma fra toppen av slottsmuren med Force Push... øh, et sign. Og bare så det er sagt hjelper det ikke hvor bra skjold du har om du tar fyr. :p

 

Hehe. Sant. Det er rettferdig mot oss spillere. Tenkte mer på at det er spill hvor du taper på grunn av dårlige kontroller eller "one shot kills". Har dårlige minner fra en del JRPGer hvor fienden har en % andel sjanse til å drepe hele gruppen din med et angrep. Og siste lagringspunkt er da selvsagt 2 timer og 20 filmsekvenser bak.

Men egentlig er ingen spill rettferdige mot den kunstige intelligensen da. Vi har jo hjernen vår. De har et program. Det kan aldri bli rettferdig.

Endret av Nether
Lenke til kommentar

Ok, noen som har en kjapp forklaring på Mutagens? Eneste jeg ikke har skjønnt med spillet. Guider sier at diverse abilities kan forsterkes med mutagens, men jeg klarer ikke å bruke en eneste mutagen på noen som helst måte. Kom gjerne med et eksempel på hvilken mutagen som fungerer med en ability.

Lenke til kommentar

To stk på lvl 20 vil dermed være nesten identiske.

Dette stemmer ikke, du har muligheten til å velge om du vil "fordype" deg i de skills'ene som er låst opp, eller om du vil prioritere å låse opp flere. F.eks. skal jeg bruke en sølv talent poeng på å låse opp nivå 4, eller skal jeg gå for en ekstra egenskap på nivå 3 (eks Crushing Blow III på strong steel). Du må også velge om du skal prioritere attributter, signs eller stilarter. Man kan selvfølgelig putte litt i alt, men du har ikke nok til maks i alt. Av det jeg har sett i tw2 så har hver skill to nivåer, eks. ett talent i endurance gir +10 i vitality, ett poeng til gir (yttligere?) +50. Så da ser det ut til at du må prioritere om du vil ha sterkere og færre skills, eller flere og svakere, men avhengig av hvor mange talent poeng som blir delt ut.

 

Ok, noen som har en kjapp forklaring på Mutagens?

Kan ikke si noe om tw2 p.g.a. liten spille tid, men i eneren så var det slik at for å kunne få noen skills så krevde de ett mutagen i tillegg til talent poeng. F.eks. for å få True Grit (lvl 1 strengt, nivå 2) http://witcher.wikia.com/wiki/Strength. Vil tro det er noe tilsvarende her.

Lenke til kommentar

Ok, noen som har en kjapp forklaring på Mutagens? Eneste jeg ikke har skjønnt med spillet. Guider sier at diverse abilities kan forsterkes med mutagens, men jeg klarer ikke å bruke en eneste mutagen på noen som helst måte. Kom gjerne med et eksempel på hvilken mutagen som fungerer med en ability.

 

Veldig få abilities som tar bruk av dette igjennom spillet desverre, er vel en i opplærings treet og jeg snublet bare over en til i Sverd treet. Skal teknisk sett være så enkelt at som når du lærer en ability og den har plass til en mutagen sier den ifra og du kan plassere en, kan dog ikke erstattes så tenk nøye igjennom det. Litt merkelig at vi får så mange mutagens igjennom spillet også er det egentlig ikke et behov for det. Er mye sånne små ting som kan fikses på.

 

Verste er at jo at potions tikker under samtaler i spillet, dvs du kan miste 5 minutter på potions bare fordi du har en dialog med en boss før det blir en boss fight.

Lenke til kommentar

 

Takk, lurte på det samme selv. Er level 11, men har bare brukt 2 talent points. Ville spare til de andre delene av treet åpnet seg.

 

Vet ikke om jeg misforstår deg, men det virker som du har misforstått litt ... De andre utviklings"trærne" åpner seg når du har brukt minst 6 talentpoeng i det generelle talenttreet. Hvis du sparer på poengene hele spillet vil du aldri åpne opp de andre retningene.

 

Liker egentlig at de tvinger deg til å investere i grunnleggende ferdigheter på denne måten. Du får mye av de samme egenskapene som alle som spiller i starten, og utviklerne unngår derfor lage en ekstremt gimpa character, i tillegg til at du får litt valgfrihet i forhold til hvordan du vil begynne å bygge ham opp allerede fra starten av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...