Gå til innhold

The Witcher 2: Assassins of Kings - nå som Enhanced Edition og på konsoll


Anbefalte innlegg

Hehe er så utrolig overrasket over hvordan folk på dette og f.eks. GoG forumet sliter med veldig trivielle ting i dette spillet. Jeg har til og med sett en lang post om folk som klaga på interaktive cutscenes der man må trykke WASD eller Høyre/Venstre museknapp, om hvordan det var for vanskelig :p

 

Dette er jo et RPG for pokker. Folk må da bruke litt tid på å sette seg inn i ting. Les litt rundt diverse ting, som alchemy, combat osv.

 

Dette spillet er et utrolig friskt pust i en ellers tørr spill-periode. Ligger som en sterk 9/10 for meg. Kun små feil som ikke gjør det til en 10'er! (Unødvendig mange dører som kun 1 og 1 kan bruke. Ingen oppbevaringsplass for crafting mats. Litt haltende targetingsystem i combat). Selv bruker jeg veldig god tid på å utforske, høre på dialoger, lese journals/andre tekster. Det gir spillet veldig mye mer dybde. Anbefales til alle som bare trykker seg igjennom dialoger og cutscenes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som syns det er litt rart at i første spillet så spurte de deg om å støtte det ene eller det andre, så har du en dverge bestevenn? da er jo valget scoia'thel ganske lett

 

Også har du menneskebestevenn... Da er jo valget kjempelett vel? :innocent:

 

@Bandreas:

 

TW2 har ett svært upolert kampmønster. Jeg har fått det til og ikke slitt nevneverdig på spesifikke kamper, men det betyr ikke at jeg får det til- hvis du skjønner. Kampsystemet er så uforutsigbart at jeg aldri vet om jeg vil dø eller ikke. Jeg ruller, signer og slår lett, likevel kan det ta 2 sekunder fra full helse til død når jeg spiller på medium.

 

Psykologisk sett synes jeg kampsystemet er alt for straffende. Det ødelegger innlevelsen min og drar meg rett ut av den... eh, avatarlignende verdenen de har skapt (i motsetning til TW1 som var østeuropa på 1200 tallet. *savner*) og inn på soverommet mitt, frustrert og tungt pustende over ett "j***** drittsystem".

 

De av dere som spilte spill på 90 tallet vet hvor tåpelig teit og vanskelig enkelte ting kan bli laget :tease:

 

Jeg har skrudd ned på easy nå, for å få ett mer forutsigbart kampsystem. Ikke bare ble det forutsigbart, men det ble like hjernedødt som i eneren... :cry: Jeg kunne godt tatt imot en mellomting, som både utfordret meg og som føltes mer flytende.

 

Det hjalp ihvertfall å lese talenttree`ene, som jeg ikke har fått tilgang til før nå, mange timer ut i spillet. Da oppdaget jeg at jeg tar dobbel damage hvis fiender får slå meg bakfra, noe som skjer en god del når man ruller bort fra fiendene.

 

Alt i alt synes jeg så langt at:

-Triss ser ut som ei hore med britney spears sminken rundt øynene. (jeg hater dette. personlig preferanse.)

-Verdenen er urealistisk og jeg måtte slå av mange sukkereffekter før det begynte å ihvertfall se noenlunde normalt ut. Lightrays, depth of field, bloom etc. be-gone! I eneren kunne man nesten laget en dokumentar om livet i østeuropa på 1200 tallet. Dette savner jeg noe grusomt.

-Kampsystemet trenger langt mer betatesting. Skulle også ønske de ville brukt Assasins Creeds targetting modus. Trykk på venstre for å angripe til venstre etc. Selv om jeg hater selve spillet så har det en langt bedre modus for å sloss mot flere fiender. TW2 er laget for 1 on 1 combat, føles det som.

-Fjerne en del av stunlocken. Geralt kan også stunlocke seg selv. Prøv å "slipp våpenet under kamp for å gå normalt"... Det tar sin tid. Uresponderende system.

-Rydde opp i menysystemet. Spesielt bags, grusomt å ikke ha bedre sortering enn det de har.

-Kompass i hovedvinduet. Minimappet svinger og danser i vinduet. Jeg hater det. Vil ha nord opp! Går mye tur i norsk fjell selv, og kompasset er alltid fremme. Alltid.

 

Så langt har jeg ingen formening om hovedhistorien, bortsett fra at jeg ikke er blitt sugd inn i den selv så langt. Horesminken til Triss er relativt ødeleggende. Jeg liker henne virkelig ikke. Er det ikke mulig å dumpe henne da? :ermm:

Endret av Aspiranten
Lenke til kommentar

@Aspiranten: Haha, snakk om å være kresen! Gameplay-irritasjonene du nevner er jo legitime, men at Triss ser ut som en hore ... Djeez :-P

For min del er hun lett den heiteste spillkarakteren jeg har sett, og jeg liker ikke red heads en gang.

 

Ang verdenen er jeg også helt uenig. Verdenen i TW2 er slående vakker, og variasjon er alltid en god ting spør du meg. Uansett så er dette et fantasyspill, hvem sier det skal være realistisk? Enern var et veldig bra spill, men verdenen var grå og deprimerende ..

Lenke til kommentar

For å si det sånn, triss elsker geralt og ville ikke gjort noe for å skade ham, geralt derimot ligger på alt som eksiterer:p merkelig forhold. Men må helt ærlig si at ho er uten tvil den best designa spill karakteren jeg har sett på lenge =) blir artig å følge videre, hvor langt har folk kava seg egentlig? er på act 2

Endret av Akrabra
Lenke til kommentar

Forresten, lock-on-systemet er ikke så vanskelig når man får grepet på det. Dere vet at det er musa som bestemmet hvilket target du låser? Hvis du snur på musa skifter du target.

 

Du kan også trykke alt, for å låse targetet. Senere vil det også bli lettere å sloss mot grupper, en slags group style er med i talenttreet til sverdet.

Lenke til kommentar

@Aspiranten: Haha, snakk om å være kresen! Gameplay-irritasjonene du nevner er jo legitime, men at Triss ser ut som en hore ... Djeez :-P

For min del er hun lett den heiteste spillkarakteren jeg har sett, og jeg liker ikke red heads en gang.

 

Ang verdenen er jeg også helt uenig. Verdenen i TW2 er slående vakker, og variasjon er alltid en god ting spør du meg. Uansett så er dette et fantasyspill, hvem sier det skal være realistisk? Enern var et veldig bra spill, men verdenen var grå og deprimerende ..

 

Dama er fin hun, men hun sminker seg slik de dumme slutsa sminker seg: Alt for sterkt... :thumbdown:

 

Verdenen i TW1 var ulik alt annet vi har fått servert. Jeg føler alle fantasy spill prøver å runke i sukker og søtsaker over alt. Se på world of warcraft, det ser ut som om designerteamet består av homsepatruljen. Det er glitter og lilla farger over alt.

 

I TW1 var det ikke noe bullshit, bare pur naturlig skjønnhet. Grønne enger, stormfulle skyer og solstråler som gløttet gjennom skylaget og skapte en følelse av håp.

 

Jeg forventet europeisk landskap i TW2, men Triss har tydeligvis teleportert Geralt og gjengen til Avatar. Heh, hvordan ville dèt sett ut da, om Ringenes Herre foregikk på planeten Avatar? Det ville jo blitt vakkert... :tease:

Lenke til kommentar
Men samtidig så har jo utfordringer sin sjarm. Begynner å få taket på combaten nå og må innrømme at jeg liker spillet svært godt.

 

Prologue til The Witcher er noe av det beste jeg har opplevd i et spill tror jeg. Enkelte ting måtte man finne ut av selv, men det er bare trykke på J så står alt sammen der.

 

Man kan også ta seg tid til å ta en titt i manualen, mye er forklart der. Men det er alltid hyggelig når slike ting blir forklart i spillet, eller at ting er så enkelt å finne ut av at dette ikke er nødvendig.

 

Tar like gjerne en multiquote fordi det går på det samme. Jeg spilte først med tastatur og mus, og etter ti, femten forsøk kom jeg forbi dragen i starten. Bortsett fra cutscenes var dragen det aller første jeg fikk spilt. Da jeg kom forbi og endelig fikk ta ting med ro gikk jeg fort lei av kontrollene og syntes de ville passet mye bedre med gamepad. Jeg avsluttet Witcher 2, plugget i dualschock gamepaden og strevde en halvtime med å få den til å fungere. Og når den endelig gjorde det var det fordi jeg måtte la den emulere en xbox360 gamepad? Støttes ikke andre gamepad'er?

 

Men så kom jeg da inn i spillet og fikk spille med dualschock'en og startet på nytt. Etter dette tok det minst tretti forsøk for å komme forbi den samme dragen i starten. Jeg leste alt av tutorials som dukket opp og pløyde gjennom manualen, men ingenting hjalp. Til slutt sjekket jeg på forumet er, men bortsett fra et tips om magi og å springe som faen var det lite hjelp. Bruke magi er jo en ting, men hvordan? (på gamepad: Trykk den lille, røde B-knappen). Alt manualen sier om magi er å velge det fra quick menu. Det sier ikke en dritt om hvordan man faktisk aktiverer den, og spesielt ikke på gamepad.

 

Det er dette jeg reagerer mest på. Å finne ut av ting selv er greit nok som regel, men det blir feil når spillet starter midt i en kamp og sier vi må prøve og feile. Det spolerte hele drage-scenen for meg. Det Wticher 2 burde ha gjort er å først pause spillet, ta en grundig forlaring på kontrollene, lære meg hvordan vi sloss og bruker magi (både på tastatur/mus og gamepad) og så latt meg prøve. Å slenge meg ut i kamp og forklarte enkelte småting underveis funker ikke. Når dragen angriper, alt tar fyr rundt meg og folk angriper meg har jeg ikke tid til å stoppe opp og lese små beskjeder på skjermen.

 

Og ja, som jeg sa tidligere liker jeg ikek stemmene her. Skuespillerne virker svært uengasjerte og leser tydelig fra et skript de ikke har øvd noe på. Men bortsett fra sånne detaljer er det et meget lovende spill og langt bedre enn det ræva Witcher 1.

Lenke til kommentar

Dette er et voksent RPG spill der man burde ta seg tid til å finne ut ting selv. Alt må ikke serveres på et fat.

 

Jeg trengte et slikt spill, etter så mange år med konsoll porter og andre vissvass, så kom det endelig et spill jeg kan spille i mange timer uten å bli lei.

Endret av avanore
Lenke til kommentar
Men samtidig så har jo utfordringer sin sjarm. Begynner å få taket på combaten nå og må innrømme at jeg liker spillet svært godt.

 

Prologue til The Witcher er noe av det beste jeg har opplevd i et spill tror jeg. Enkelte ting måtte man finne ut av selv, men det er bare trykke på J så står alt sammen der.

 

Man kan også ta seg tid til å ta en titt i manualen, mye er forklart der. Men det er alltid hyggelig når slike ting blir forklart i spillet, eller at ting er så enkelt å finne ut av at dette ikke er nødvendig.

 

Tar like gjerne en multiquote fordi det går på det samme. Jeg spilte først med tastatur og mus, og etter ti, femten forsøk kom jeg forbi dragen i starten. Bortsett fra cutscenes var dragen det aller første jeg fikk spilt. Da jeg kom forbi og endelig fikk ta ting med ro gikk jeg fort lei av kontrollene og syntes de ville passet mye bedre med gamepad. Jeg avsluttet Witcher 2, plugget i dualschock gamepaden og strevde en halvtime med å få den til å fungere. Og når den endelig gjorde det var det fordi jeg måtte la den emulere en xbox360 gamepad? Støttes ikke andre gamepad'er?

 

Men så kom jeg da inn i spillet og fikk spille med dualschock'en og startet på nytt. Etter dette tok det minst tretti forsøk for å komme forbi den samme dragen i starten. Jeg leste alt av tutorials som dukket opp og pløyde gjennom manualen, men ingenting hjalp. Til slutt sjekket jeg på forumet er, men bortsett fra et tips om magi og å springe som faen var det lite hjelp. Bruke magi er jo en ting, men hvordan? (på gamepad: Trykk den lille, røde B-knappen). Alt manualen sier om magi er å velge det fra quick menu. Det sier ikke en dritt om hvordan man faktisk aktiverer den, og spesielt ikke på gamepad.

 

Det er dette jeg reagerer mest på. Å finne ut av ting selv er greit nok som regel, men det blir feil når spillet starter midt i en kamp og sier vi må prøve og feile. Det spolerte hele drage-scenen for meg. Det Wticher 2 burde ha gjort er å først pause spillet, ta en grundig forlaring på kontrollene, lære meg hvordan vi sloss og bruker magi (både på tastatur/mus og gamepad) og så latt meg prøve. Å slenge meg ut i kamp og forklarte enkelte småting underveis funker ikke. Når dragen angriper, alt tar fyr rundt meg og folk angriper meg har jeg ikke tid til å stoppe opp og lese små beskjeder på skjermen.

 

Og ja, som jeg sa tidligere liker jeg ikek stemmene her. Skuespillerne virker svært uengasjerte og leser tydelig fra et skript de ikke har øvd noe på. Men bortsett fra sånne detaljer er det et meget lovende spill og langt bedre enn det ræva Witcher 1.

 

Spiller med 360 kontroller. Når det gjelder den dragen så var jeg frustrert en stund jeg også. MEN så leste jeg et tips om å ikke løpe i forkant av kompanjongene dine, men la de løpe foran å slåss. Så.. da gikk det på første forsøk. Og var veldig enkelt faktisk. Tror nok de som sliter på dette stedet tror, som jeg gjorde først, at her skal man virkelig slåss for å eskortere de andre. Men nei.. La de gå foran og møre opp motstanderne, gå så fram finnish de. Deretter - ikke løp ut i det åpne området før de andre, vent til de løper og så løp rett bak. Da unngår man flammene. Og igjen, la de andre slåss mest mulig. Easy as sjokoladekake.

 

Skuespillerne... tja.. faktisk synes jeg dette ikke er så værst.

Lenke til kommentar

Dette er et voksent RPG spill der man burde ta seg tid til å finne ut ting selv. Alt må ikke serveres på et fat.

 

Jeg trengte et slikt spill, etter så mange år med konsoll porter og andre vissvass, så kom det endelig et spill jeg kan spille i mange timer uten å bli lei.

 

Konsollporter... hehe. Jaja.. Jeg sitter nå her med 360 kontrolleren jeg da.. som en slags krykke i den store skumle PC-spill verdenen... ;-) Artig at det går med 360 kontroller også selv om dette rimelig greit virker som et spill produsert for PC.

 

Men seriøst - da jeg skulle starte spillet første gang husket jeg fordelene med konsoll.. Faenskapet her virket ikke fordi desktop resolution i windows var høyere enn 1920x1080. Jeg hadde 2560x1440 på min 27 tommer i Windows, og da ville ikke spillet launche - SELV om man kunne ha 2560x1400 resolution IN GAME. Forstå det den som kan...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen andre som får en bug som gjør at man ikke kan sloss? Skulle gjerne likt å vite hva som trigger det så jeg slipper å dø unødvendig. Ellers er detta et ganske koselig spill. Jeg liker combaten. Endelig et spill der man faktisk må passe på litt for å ikke dø.

Lenke til kommentar

Dette er et voksent RPG spill der man burde ta seg tid til å finne ut ting selv. Alt må ikke serveres på et fat.

 

At det er voksent har ingenting med brukervennlighet å gjøre. Det handler om å vise spilleren hvordan de grunnleggende tingene i et spill fungerer. Det holder ikke å satse på at folk har spilt Witcher 1 eller gidder pløye gjennom en lang manual for å finne ut av grunnleggende ting som hvordan svinge sverdet eller bruke magi. Bare fordi det kan spilles med gamepad betyr det ikke at det ikke kan være et sinnsykt dypt, voksent RPG. Dessuten er det stor forskjell på vise-pupper-voksent og hardcore-RPG. Jeg tror du mener Witcher 2 er voksent fordi du så Triss naken i starten og mistet blod til hjernen. :p

Endret av vikingkylling
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har gjort troll-questet? Trenger litt hjelp:

 

 

Jeg har bestemt meg for å ikke drepe trollet. Nå skal jeg undersøke hvem som har drept kona til trollet. Har snakket med Roche, fyren som ville jeg skulle spare trollet, Dandelion, Triss, til og med lederen til soldatene (husker ikke hva han het). Men ingen av de virker som de vet noe om det.

 

 

Og så en litt enklere ting: Hvordan ligger man med horer? :p (Chapter 1)

Horehuset er i "the inn", ikke sant? Snakker med alle damene der, og folka som selger ting men får ikke mulighet til sengekos ...

 

Herregud så oppslukende dette spillet er ...! Tida flyr forbi når jeg spiller, får hverken spist eller gått på dass skikkelig :p

 

Er det noen måte for ikke-Steam-brukere å sjekke hvor lang tid man har spilt?

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...