Musematta Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Hei! Eg har sjekka tilleggspoeng påsamordna opptak og lurte på om eg har forstått det rett. Etter vgs (går 1. almenn no) så har eg eit snitt i tillegg til 4 realfagspoeng. SÅ dersom eg går eit år i militæret etter vgs så får eg 2 alderspoeng og 2 poeng for militærteneste ??? F.eks. har 4,5 i snitt + 4 realfagspoeng + 2 alder + 2 militær = 53 poeng i ordinær vitenmål. Lurte mest på om du fekk alderspoeng første året etter vgs for det stod noko om 23/5-regelen og 24år før ein fekk alderspoeng. Takker på forhand for svar Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Det stemmer. 23/5-regelen er noe annet. Lenke til kommentar
operg Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Du får alderspoeng første året, det året du fyller 20. Lenke til kommentar
Musematta Skrevet 20. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2011 Ok, flott. Fyller 17,18 og 19 mens eg går på vgs og 20 når eg går i militæret/folkehøgskule/årstudium. Har fåreløpig lyst å satse på sivil ingeniør hos NTNU og då treng eg ganske sikkert 4 tilleggspoeng. Litt off-topic, men koster det noe å gå på NTNU?? Finst det en oversikt over hva det koster å gå på ulike universitet/høgskoler, veit at det koster litt å gå på BI. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Det koster ikke annet enn noen hundrelapper i semesteravgift, men det går gjerne også noen tusenlapper til pensum. Lenke til kommentar
operg Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Ja, offentlige universiteter og høgskoler er gratis. Semesteravgiften går ikke til universitetet, men til studentsamskipnaden. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Alt som er privat koster penger, alt som er offentlig er "gratis" (utenom semesteravgiften på rundt 500 kr og pensum). Lenke til kommentar
Musematta Skrevet 20. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2011 Nokon tusen til utstyr og diverse er eg villig til å betale, men å betale oppmot 40.000 per semester slik som på NITH vil eg helst unngå. Takk for svar =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå