r2d290 Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Heisann Ser f.eks her: http://www.bt.no/forbruker/article272735.ece og her: http://www.ba.no/nyheter/article5436031.ece at det er lov til å ha pokerturneringer blant venner med innsats opp til 500 kroner, og at dette ble vedtatt 31. mai 2006 i midthordaland tingrett Jeg ønsker å se en kilde annet enn media som sier at denne grensen på 500 kroner gjelder, f.eks rapporten fra denne rettssaken, eller evt. henvisning fra Lovdata.no Noen som kunne hjulpet meg med det? Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Det finnes ingen lov som regulerer dette, og derfor er det heller ingen fastsatt max innsats som står i loven eller andre steder. Nærmeste vi finner er lotterliloven, men jeg mener man vanskelig kan legge poker inn under her. § 1. a) Lotteri: virksomhet der deltakerne mot innskudd kan erverve gevinst som følge av trekning, gjetting eller annen fremgangsmåte som helt eller delvis gir et tilfeldig utfall. Innskudd - check Gevinst - check Trekning, gjetting eller annen fremgangsmåte - pass? Helt eller delvis gir et tilfeldig utfall - pass? Politiet mener man bryter lotteriloven og straffelovens paragraf 383 om «lykkespill» på offentlig sted. Men poker er da verken et lotteri eller lykkespill!?? Har de rett til de? Vet ikke. Reglene er for uklare.. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 21. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2011 Tror det har blitt vedtatt at poker går under definisjonen av "Delvis tilfeldig utfall" ettersom man er nødt til å se hvert enkelt spill for seg, og at det derfor er elementer av tilfeldigheter som avgjør hvem som vinner hvert enkelt spill... Rettsaken 30. mai 2006 handlet om hvor vidt pokerspill i lengden faktisk er avgjørende på dyktighet og at det derfor ikke er å betrakte som et lykkespill. Denne saken tapte de, og ble domfellt med 10000 kroner hver om jeg ikke husker feil. Innsatsen i denne turneringen var på 900 kroner pr. spiller, noe som var "for mye" for hva som kan bli betraktet som et spill for hyggens skyld. Men jeg ser at flere aviser henviser til disse 500 kronene... Er det bare et tall media har funnet på? Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Viser til linkene du har: Marthinussen mener det er interessant at retten anser en innsats på 900 kroner per spiller som høy. – Det er ikke uvanlig at private pokerlag mellom venner ofte har innsatser som blir rammet av loven. – Hvor tror du grensen går? – Spiller man for over 500 kroner per spiller, så kan det bli rammet av Lotteriloven. og Førsteamunesis ved juridisk fakultet har tidligere uttalt at han tror at beløpet ikke må overstride 500 kroner. Viser altså ikke til noe, i begge artiklene finner du ordet "tror". Er vel heller en intern regel i rettsystemet som de bare har satt som en slags grense.. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 22. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2011 Mhm. Jeg bare synes dette virker så lite logisk... At det er en uskrevet pengegrense der det i noen tilfeller er lov, og i andre tilfeller ikke er lov. Blir jo litt som at dommern skal stikke fingern i munnen, så strekke den opp i lufta... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå