Gå til innhold

Spm. ang. avanserte kompaktkamera

Anbefalte innlegg

Spør på vegne av venn som skal skaffe seg et av disse såkalte avanserte kompaktkameraene. I utgangspunktet ville han ha G12, men fant så ut at det var videofunksjonen som var det viktigste for ham da han har speil fra før (uten video hvis du lurte).

Så spørsmålet er enkelt, hvilket kamera har best kvalitet på video hvis vi tenker på kompresjon/bitrate? Aktuelle kamera er G12, P7000, LX5 og EX1 og så videre hvis det finnes flere dere mener er aktuelle :)

På forhånd takk :)

(Har stilt spørsmål her før, og det har en tendens til at jeg får svar på alt annet enn det jeg lurer på, samt får anbefalt utstyr som uansett ikke er aktuelt... bare sier det liksom :p )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så for å ha det helt klart: Det er altså uinteressant hvilket kamera som har den beste videoen på grunn av optikken, funksjoner som bedre autofokus, mindre ISO-støy og lignende - du er kun interessert i hvilket som har best videokompresjon og bitrate?

(Spør for å vite om du er interessert i kontrollspørsmål.. ;) )

Lenke til kommentar

Så for å ha det helt klart: Det er altså uinteressant hvilket kamera som har den beste videoen på grunn av optikken, funksjoner som bedre autofokus, mindre ISO-støy og lignende - du er kun interessert i hvilket som har best videokompresjon og bitrate?

(Spør for å vite om du er interessert i kontrollspørsmål.. ;) )

Hehe, ble litt eid der ja^^ Viktigst er bildekvalitet, altså kommer kombinasonen optikk/iso i tillegg ja ;)

Lenke til kommentar

Av kameraene du nevner er det ikke noen opplagt vinner på video. Ser du kun etter best mulig kontroll over videoen er jeg enig med Haandværkaren at LX5 sannsynlig er best. Dette gir mulighet for full kontroll over eksponering og har kontinuerlig fokus (hvis du ønsker det). G12 har imidlertid vridbar skjerm som jeg synes er en fordel for video, men måtte jeg velge mellom skjermen til G12 og LX5 med bedre kontroll over opptak hadde det blitt LX5 (når vi kun ser på video).

EX1 har kun VGA-video, mens de andre gir 720p. Ingen kameraer i denne klassen har Full HD ennå. Hvis det er et krav må du enten ned en klasse (det er en del litt enklere modeller som har fått Full HD) eller opp en klasse til Sony NEX-5 (3) eller Panasonic GF2.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Hehe, ble litt eid der ja^^ Viktigst er bildekvalitet, altså kommer kombinasonen optikk/iso i tillegg ja ;)

Det er enkelte som er ganske så hårsåre hvis man ikke svarer eksakt på de de spør om, så for en sikkerhets skyld.. ;)

Holder en knapp på LX5 for bildekvalitet og å kunne filme i dårlig lys. P7000 har mulighet for ekstern mikrofon, men er treeeegt i RAW for stillbilder - så den diskvalifiserer seg selv hvis man ønsker å skyte stillbilder i RAW. Men - den har stor zoomrekkevidde.

Ville selv her gått for LX5, tror jeg.

Lenke til kommentar

P7000 har mulighet for ekstern mikrofon, men er treeeegt i RAW for stillbilder - så den diskvalifiserer seg selv hvis man ønsker å skyte stillbilder i RAW.

Vet ikke hvor viktig det er med ekstern mikrofon hvis man først velger et kompaktkamera, men det er jo alltid en fordel å ha den muligheten. Kan jo ta med at XZ-1 også kan bruke ekstern mikrofon. XZ-1 gir også 720p, men stabilisatoren slås av i videomodus. Det er ikke sikkert det er noen stor ulempe og XZ-1 har elektronisk stabilsiering.

Personlig ville jeg ikke diskvalifisert P7000 pga RAW-hastighet. I seriebildemodus har det plass til 5 bilder (LX5 har bare 3) mens i enkeltbildemodus er ventetiden mellom to bilder omtrent halvparten for LX5 (rundt 1.5 sekunder mot nesten 3 for P7000). G12 ligger mellom.

Lenke til kommentar

Kan virke som LX5 går av med seieren her..! Hvis stillbildekvaliteten kommer først, ville dere valgt annerledes?

De har hver sine sterke og svake sider, totalt ganske jevnt. Jeg vil si at zoomområde er en vel så viktig parameter som bildekvalitet. Hvis bilder i dårlig lys er viktig har nok LX5 og XZ-1 en fordel pga større blender.

Lenke til kommentar

Ingen kameraer i denne klassen har Full HD ennå.

Jeg skulle gjerne sett flere muligheter med 720p før 1080p kom i disse kameraene. Høyere framerate eller hva det heter. Mulighet for diverse filter med 720p og 30-60fps.

Sjekket nettopp LX5/GF1 testen jeg utførte tidligere idag på min 42" plasme Full-HD, det ser rimelig bra ut på TV'en. Personlig ser jeg ikke forskjell på 720p og 1080p, trur ikke det er mange som ser noe forskjell når man sitter 2,5-4 meter fra skjermen.

TS: Sjekk Diskusjonstråden for avanserte kompakter...

Nikon P7000 og Panasonic LX5 fikk best på video i denne testen

Lenke til kommentar

Ingen kameraer i denne klassen har Full HD ennå.

Jeg skulle gjerne sett flere muligheter med 720p før 1080p kom i disse kameraene. Høyere framerate eller hva det heter.

De sensorene som klarer 720p med 50/60 bilder i sekundet klarer ofte 1080p med 25/30 bilder i sekundet også så får du det ene får du gjerne det andre også. Forøvrig enig i at høyere framerate kan være vel så viktig som høyere oppløsning, og 720p skalerer greit til 1080-skjermer. Men det ser ut til at 1080p blir den nye store standarden for en stund og et teknisk godt 1080-opptakk vil jo ha mer detaljer enn et tilsvarende 720-opptak.

Lenke til kommentar

Det er enkelte som er ganske så hårsåre hvis man ikke svarer eksakt på de de spør om, så for en sikkerhets skyld.. ;)

Holder en knapp på LX5 for bildekvalitet og å kunne filme i dårlig lys. P7000 har mulighet for ekstern mikrofon, men er treeeegt i RAW for stillbilder - så den diskvalifiserer seg selv hvis man ønsker å skyte stillbilder i RAW. Men - den har stor zoomrekkevidde.

Ville selv her gått for LX5, tror jeg.

Canon S95 og Panasonic LX5 har ca. samme bildekvalitet. S95 er et mindre kamera, men LX5 er kanskje litt mer fleksibel for video? Hvis jeg hadde speilrefleks tror jeg definitivt jeg ville gått for S95 hvis jeg trengte et mer kompakt kamera.

Både S95 og LX5 har vel 720p-video?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Slenger meg også på denne tråd da jeg også skal velge mellom S95 og LX5. Men hvordan er paronamfunksjonen til begge kameraene? Var skuffet over mitt tidligere Panasonic ZX1 da den ikke la bildene sammen men delte paranomabildet i flere deler.

Lenke til kommentar

Best panorama får du uansett hvis du gjør det selv i etterbehandlingen - kommer an på om du vil ha automatikk eller skal gjøre det selv i PhotoShop eller lignende.

Ønsker helst automatikk for panorama, noe dere kan anbefale?

Lenke til kommentar

Best panorama får du uansett hvis du gjør det selv i etterbehandlingen - kommer an på om du vil ha automatikk eller skal gjøre det selv i PhotoShop eller lignende.

Ønsker helst automatikk for panorama, noe dere kan anbefale?

Det er vel dette Sony-kameraer er best på.

Har noen forresten sett S95 til under 2500 på Elkjøp (utsolgt nå)? Et tilbud man burde slått til på?

Lenke til kommentar

Har noen forresten sett S95 til under 2500 på Elkjøp (utsolgt nå)? Et tilbud man burde slått til på?

Vel, S95 er fortsatt tilgjengelig i nettbutikken.

Har også fått bestilt "lokke tilbud" varer som Elkjøp butikk ikke hadde inne, så jeg kan på et senere tidspunkt hente varen.

Og ja, hvis du er ute etter denne type kamera er det ingen grunn til og vente, spesielt sånn som situasjonen er i Japan for tiden, kan hende du må vente lenge før man får tilgang til kameraer igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...