Gå til innhold

igang med å kjøpe båt


Anbefalte innlegg

Er en større båt (26') lettere å mestre (legge til) enn en mindre?

Jeg har kjørt en 19fot en sessong ,følte selv at jeg mestret denne ganske godt ,det har blitt meg fotalt at en større båt (26fot ) er lettere å mestre (legge til ) enn mindre båter .Er dette sant. PS . jeg er ganske fersk, ta det i betrakning :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En 26-foter har vell som regel hekkaggregat, noe som er relativt enkelt å manøvrere (alt er enkelt når man kan det). Når man kommer opp i slike størrelser er det også vanlig med baugpropell, noe som gjør det hele enda enklere.

Det er en vanesak, og det er forskjellig fra båt til båt. I sommer stod båten min (17-foter) mye på verksted (sånn typisk 9 uker), og jeg brukte pappa sin 28-foter. Når jeg hentet båten min igjen, var det veldig uvandt å legge til, siden jeg hadde kjørt en annen båt såpass mye.

 

Noen spesielle båter du har sett på? :)

Lenke til kommentar

Det er både enklere og vanskligere med en stor båt. Det blir lettere siden båten ligger godt i sjøen og sannsynligvis har høyt fribord. Ofte fører dette til at både av- og ombordstigning blir lettere. En større båt er også tyngre og vil derfor ikke påvirkes like mye av vind eller strøm. Dog er det vanskeligere å manøvrere den når båten først begynner å bli påvirket av vind eller strøm, spesielt dersom du befinner deg en plass hvor det er trangt. Dessuten er den også tyngre for en person å holde ved bryggene som følge av den økte tyngden på båten. Det er ikke lett å holde en båt som veier omlag 1 tonn når den begynner å røre på seg. En større båt kan også bety at det blir vanskeligere å finne plass ved bryggene grunnet båtens lengde og bredde.

 

Ute på sjøen er en større båt mye mer behagelig og ofte lettere å ha med å gjøre. Den tar bølgene bedre og tåler generelt mye hardere vær enn en mindre båt. Dog må du alltid huske at båten er tung, så båten stanser ikke fort dersom du bremser ned fra høy hastighet. En tung båt tar lenger tid å stanse enn en lett båt, men dette vender du deg fort til.

 

En liten båt er lett å manøvrere og er samtidig lett oversiktelig. Videre opptar den lite plass ved bryggene, og er lettere å manøvrere gjennom trange sund.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Er ikke rare forskjellen å legge til med stor eller liten båt... ser store lastebåter legger til akkurat som vi med små båter..

UANSETT hvilken båt du fører, må du venne deg til den, og begynne sakte og forsiktig til du venner deg til den.

Eneste forskjellen er vel at kjølbåter er litt tyngre å få med seg baken inn mot kai, en forover og en bakover, så er du der uansett, så ser ikke det store problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...