Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

nok en ny bil student, men!

Anbefalte innlegg

Hei kjære godfolk!

Har seg slik at jeg er på kikk etter ny bil. Jobber litt og er student. Jeg vil gjerne ha anbefalt en bil til meg som ikke har så mye å rutte med (35000 max tenker jeg ). Jeg må ha en bil som er billig i drift ( reperasjoner og drivstoff forbruk.) Kjekt hvis deler er lett å å tak i. Kan skru litt selv :) Komforen må også være okei, tenker da på lydnivået i kupeen. må ha 4 dører.

Jeg tenkte jeg skulle fortelle litt om mine erfaringer og inntrykk: Biler fra 90-tallet.

Golf 1996: Vil jeg ikke ha, det er noe av det verste jeg har kjørt. Huttetu for en skitbil. Motor, gir og komfor var helt ubeskrivelig horibelt.

Mitsubishi Lancer 1993: Fin bil å kjøre, tight og fin gir. Men bilen er ikke så populær, da tenker jeg straks på delepriser og muligheter. Komforen er okå.

Mitsubishi Carisma 1998?: Grei bil dette, men slarkete gir og vanvittig lytt i kupeen. 1,6 literen brukte lite bensin da jeg lånte den. Billig bilfølelse. Motoren føltes mest villig i begynnelsen på gasspådraget, og så bare dør det ut etter 2k rpm.

Kia Sephia 1998 : Lett, tight og fin og kjøre. Men komforen er absolutt ikke til stede. INGEN korsryggstøtte, og som en kompis av meg sa: trodde det var hull i karosseriet så lytt det var. God byggekvalitet.

Opel Astra 1,8 125hp 1993: Denne bilen var modifisert med dempere fra koni og frieksos. Sprek bil, grei komfor (sett bortfra frieksosen. det bråkte voldsomt). Motor får 6-er av meg, girkasse var helt grei. Har lest at disse ruster i tanken og slikt, og så er jeg usikker hvor rimelig motorene til astra kan være på drivstoffet.

BMW 520 automat 1998: KOMFOR! Sannsynelig den mest stillegående bilen jeg har kjørt. Men slikt kan jeg ikke ha pga pris - kort sagt.

Mercedes B, E124: Komfor, kvalitet. God og kjøre, sprek. Her er det drivstoff forbruk som stopper meg.

Honda civic 1996: Denne likte jeg, dog er jeg usikker på drivstoff forbruk og rust. Komforen er helt okå, og kjøringen er grei også.

Saab 900 1995?: Denne har komfor, fin og kjøre osv. Men når minste motor er 2l 16V, er ikke drivstoff forbruket ideelt. Usikker på delepriser osv.

Renault Megane 1996: Slarkete gir, og alle "vet" at byggekvaliteten ikke er på topp :p

Audi 80: Ikke bra, lik golfen.

Har kjørt flere biler, men dere ser nå hva jeg tenker og ønsker kansje. Drivstoff forbuk, tilgjengelighet på deler og priser. Og litt komfor. Husker svigerfaren min sa at han ble sliten av å kjøre kia sephiaen i 1 time.. Lytt som fy :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kan skru selv ville jeg sett på en litt eldre volvo, fra midten på 90 tallet. 940 eller 740.De er lette å skru på, og deler finner du overalt til veldig greie priser. Komforen er god for biler fra den tiden. Bensinforbruken er jo alt etter hvordan du kjører, men må nok regne med èn liter på milen. Hvis ikke volvo er int. for deg, ville jeg heller gått for noe japansk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

gtv 2.0-2.5 er ikke drivstoffgjerrige.. det vet både du og jeg :p Men jeg har fått øynene for honda civic. fra 1995 til 1998.. kansje det er riktig valg

Er jo aldeles ris koker, men et trygt valg.

Hadde sjekket med forsikring i forkant uansett.

Lenke til kommentar

gtv 2.0-2.5 er ikke drivstoffgjerrige.. det vet både du og jeg :p Men jeg har fått øynene for honda civic. fra 1995 til 1998.. kansje det er riktig valg

Så for meg en 1,4 90hk sedan .. tok en sjekk på if ( tilfeldig valg), ble 8000kr.. er dette mye?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Så for meg en 1,4 90hk sedan .. tok en sjekk på if ( tilfeldig valg), ble 8000kr.. er dette mye?

Hørtes ikke for gale ut, vist det var på ditt navn (vett ikke alderen din dog).

Men selvfølgelig, er det kun ansvarsforsikring så blir jo prisen lav, på en bil til 35 000 ville jeg iallefall hatt delkasko.

Lenke til kommentar

Hørtes ikke for gale ut, vist det var på ditt navn (vett ikke alderen din dog).

Men selvfølgelig, er det kun ansvarsforsikring så blir jo prisen lav, på en bil til 35 000 ville jeg iallefall hatt delkasko.

Hvorfor delkasko? er en bil til 35k lizzom :p

Lenke til kommentar

Til en student i den prisklassen ville jeg valgt 2/3 golf turbodiesel. (evt audi 80/90 turbodiesel)

Selv om du sier de ikker har all verdens komfort osv(noe som er sant) går de billig (under 0.5l på mila om de er friske) det er VELDIG lett å få tak i deler til de, å de går forholdsvis greit i motsetning til mye annet.

Alternativt mercedes 200d, 250d eller turbo diesel variantene, men disse er det dyrere deler til, å de koster somregel mere enn tilsvarende golfer i innkjøp (og forsikring). De har mye bedre kjørekomfort dog, og høyere sikkerhet ved evt krasj. Og de ser bedre ut, om det betyr noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...