Gå til innhold

Kjøp av Canon 550D

Anbefalte innlegg

Er det noen som har forslag til tilbehør? Jeg ser for meg at minnekort ikke kommer til å være inklusiv så noen erfaringer på disse (hva burde jeg se etter osv.. Skal bli brukt til en del filming og stillbilder)

Ser også at vertikal grep kanskje er noe burde ha, det er kanskje ikke så mye forskjell her? Men generelt, hva burde jeg kjøpe? Jeg bestiller kameraet i morgen så jeg gleder meg noe villet :)

Evt. Annet kult utstyr!

Endret av Maxmeker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du skal filme, trenger du et SD kort som er raskt nok til dette. Har selv et 16gb class 10 kort som fungerer utmerket. Med class 6 så avbrytes filmen ofte etter et par sekund :) er ikke så alt for stor prisforskjell, så det er nesten et must!

Du får 32GB class 10 for under 500,- og 16GB class 10 for ca 250,- hos komplett :)

Endret av a_strann
Lenke til kommentar

Dersom du skal filme, trenger du et SD kort som er raskt nok til dette. Har selv et 16gb class 10 kort som fungerer utmerket. Med class 6 så avbrytes filmen ofte etter et par sekund :) er ikke så alt for stor prisforskjell, så det er nesten et must!

Du får 32GB class 10 for under 500,- og 16GB class 10 for ca 250,- hos komplett :)

Ok, takk for kjapt svar :)

Så class 10 er et must til filming på grunn av lesehastighet tipper jeg? Så da vet jeg det!

Noen andre som har annet og komme med?:)

Lenke til kommentar

Var det denne du mente: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=605583 fordi da kjøper jeg både den minnebrikka og kameræt hos Komplett. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585660#accessories

Lenke til kommentar

Det "Skal" være slik at class 4 "hakker" under filming av full-hd, mens class 6 holder.

MEN om det er slik i realiteten har jeg ikke prøvd, og når prisforskjellen er så lav så ville jeg kjørt på med class 10 uansett :new_woot:

Det sies at class 6 skal holde ja. Har ikke selv forsøkt det, men en kamerat har et class 6 kort og han klager en del over at det av og til lagger en del under filming. Når prisforskjellen alikevel er såpass marginal er det bare å klinke til med class 10 når man først kjøper!

Var det denne du mente: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=605583 fordi da kjøper jeg både den minnebrikka og kameræt hos Komplett. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585660#accessories

Ja, det var den jeg tenkte på! har 16GB versjonen av det kortet og det fungerer veldig bra. du vil kunne filme ganske lett med det. :)

Hr også hørt at når man tar bildesekvenser (kontinuerlig i f.eks 4 sek) så er det greit å ha et raskt kort også.

Lenke til kommentar

Det sies at class 6 skal holde ja. Har ikke selv forsøkt det, men en kamerat har et class 6 kort og han klager en del over at det av og til lagger en del under filming. Når prisforskjellen alikevel er såpass marginal er det bare å klinke til med class 10 når man først kjøper!

Enten har du et kort kjapt nok til video eller så har du ikke. Enten har du et som er for langsomt så bufferet blir fullt og filmen avbrytes, eller så har du et som er kjapt nok. Du får ingen fordeler ved filming av å ha et kjappere kort enn nødvendig, og det "lagger" ikke - såvidt jeg vet - enten avbrytes filmen av at bufferet er fullt eller så gjør det ikke. Tipper det er misforståelse - varierende lukkertid eller lignende.

Derimot - som du også skrev får man derimot en stor fordel av enda kjappere kort når du skyter serier - bufferet tømmes fortere, så kameraet er klar til ny serie, og er filene små nok og kortet kjapt nok kan man skyte en lang serie, kanskje nesten ubegrenset.

Serieskudd har mye høyere krav til båndbredde enn video. Man kan typisk skyte så lange serier som man kan på grunn av stort buffer i kameraet.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Svar til et par spørsmål du har stilt (svart på men litt mer utfyllende):

550 Utdatert?

Jeg vil si nei. Som andre har nevnt på er 600 (arvtageren) lansert. Sammenligner man de 2 i prisguiden er det ikke de helt store oppgraderingene. Samme sensor (litt usikker, men tror det). Samme prosessor. (Gir samme bilder/s - 3,7). Samme buffer (6 Raw, 34 jpg - Som Trondster skriver, når bufferen fylles, gjelder det å ha et raskt minnekort). Prisguiden sier de har samme søker, mens TDP skriver x .85 (600) mot x .87 (550). Skiller uansett ikke mye. Batteriene varer like lenge. Fysisk omtrent like. 600 har trådløs styring av ekstern blits. Du får tøffe ski-bilder om du skulle gå for det. Har absolutt ingen erfaring med det, så her får kanskje noen andre tilføre noe :)

Noen av fordelene til 600 ligger i videomodus. Canon var vel usikre hvordan dslr-video kom til å bli mottatt av forbrukere, men når det viste seg å bli en suksess, kommer det nok til å skje ting på denne fronten. Fordelene til 600 er som nevnt vridbar skjerm. Bedre kontroll over lydnivå og bedre digital zoom.

Hva trenger du av tilbehør?

Om du er ny på speil-kamera kan det nok være greit å prøve kamera + kitlinse i første omgang. Da jeg las posten din så jeg for meg at du kom til å filme en del på ski. Kommer du til å bruke kameraet mye til filming, merker du fort hvor vanskelig det blir med zooming/fokusering + irriterende å ikke ha fast blender. Men kit-linse er billig, og du finner ut hvilke brennvidde du vil ha om du skulle gå for fastoptikk. Skal du filme med 85mm må du ha stativ. Har ikke prøvd steadycam-løsninger, men tror det blir vanskelig :) 18-55 er et bra utgangspunkt. 50mm 1,8 er også et billig objektiv, men kanskje dumt å kjøpe det om du finner ut det forstørrer for mye, og man trenger stativ allerede her.

Angående vertikalgrep (batterigrep) er det en vanesak. Mange synes ikke de kan bruke kamera uten. Jeg bruker heller pengene på ekstra batteri. Har du 2-3 batterier har du sjelden behov for å kunne benytte AA. Skal du filme, vil jeg tro det kommer i veien (spesielt i tilfelle annet ekstrautstyr).

Når det gjelder annet ekstrautstyr er det jo et hav å velge mellom. Øyemusling (eller hva det heter sånn man fester bak skjermen for å kunne se som et konvensjonelt filmkamera) og mekanikk for å hjelpe med fokus kan være noe å se på. Ikke sett på dette selv, men virker vanskelig å lage :) Vil du ha skulderstativ eller steadycam-arm (uten sele) er det mange youtubeklipp om hvordan du kan mekke noe sånt selv.

Til slutt:

Virker som du er ganske bestemt på 550D kit. Jeg tror det er et godt valg (mulig du alt har bestillt?). Prøv det ut først, så har du bedre grunnlag for å bestemme deg for hva neste innkjøp blir. Objektiv eller ekstrautstyr (...ditt neste innkjøp kommer... Da jeg kjøpte mitt første dslr i 2004 sa selgeren "Velkommen til en dyr hobby. Snakkes om en måneds tid. Da skal du ha nytt utstyr!" ...og han hadde rett). I tråden har det også blitt nevnt at det er andre produsenter som har kameraer tilpasset behovet/prisklassen din. Har du noen venner (venners søsken/foreldre) som har litt fotoutstyr, kanskje du kan låne litt av dem for å teste. Kjøp av samme produsent som de :)

Lykke til!

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...