Maxmeker Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Hei, jeg har veldig lyst på et DLSR kamera hvor jeg kan ta gode bilder samt. filme med høy kvalitet osv. Jeg synes 7D er litt dyrt så da fant jeg at 550D er et godt alternativ fordi det er veldig mye likt mellom disse.. Men er 550D utdatert? Er det noe nytt/bedre alternativ som er kommet over den senere tid? (550d har jo vært en stund). + Burde jeg kjøpe kun huset (også linser) eller standard kitet ? + Er det noen som vet om noen gode "verktøy" som kan være gode til bruk av filming til ski filmer osv? Hvordan lage hjemmelaget dolly, steadycam,indislider osv? Noe dere selv har prøvd og synes var lette med gode resultater? Takker for svar! Lenke til kommentar
se# Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 (endret) Canon har lansert 600D som erstatter 550D, hovedfordelen er vridbar skjerm. Hvis du ikke har noe erfaring med filming med dSLR ville jeg anbefale å kjøpe hus pluss en standardzoom. Bli kjent med utstyret, og ikke minst test at dSLR-filmingen svarer til forventningene. Så kan du fylle på med ekstra utstyr etter hvert. Endret 20. februar 2011 av se# 1 Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Jeg synes 7D er litt dyrt så da fant jeg at 550D er et godt alternativ fordi det er veldig mye likt mellom disse.. Men er 550D utdatert? Er det noe nytt/bedre alternativ som er kommet over den senere tid? (550d har jo vært en stund). Takker for svar! 7D er et "sportskamera" i den forstand at det har DSLR-verdenens antakelig mest avanserte AF samt er meget kjapt og har et veldig stort detaljområde pga filenes størrelse,ISO-ytelse og generell menyoppsett. Dette er et kamera som krever sin mann og samtidig er ganske kresent på optikk mtp sluttresultatet, etter hva jeg har fått forståelsen for av div brukere av dette. 550D vil være et mye mer naturlig valg om DSLR-verdenen er relativt ny for deg (og det mistenker jeg den er når du på en måte setter disse opp mot hverandre). Den har bra videodel,samme antall pixler pr bildefil og antakelig mer enn nok kamera for de aller fleste av oss (om Canon stod på menyen.) Dessuten; ...med denne mentaliteten ved at du spør om 550D er utdatert vil ethvert kamera være passé idet det kommer på markedet (etter min mening) men det er jo egentlig off-tipic så det kommer jeg vel til å angre på at jeg skrev :/ Men, joda, Canon har vel eller er på vei å slippe 600D. Værsågod ;p Lenke til kommentar
to88he Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 (endret) At 7D er mer kresent på optikk enn 550D vil jeg si er feil. Disse bruker tilnærmet lik sensor(om det hele tatt er forskjell da?). Oppløsningen er også lik. 7D er et helt annet kamera sammenliknet med 550D. Blandt annet når det gjelder AF, hastighet, byggekvalitet, avanserte funksjoner, værtetting osv... Men selve bildekvaliteten vil jeg si er den samme. God optikk er viktig uansett hvilket kamera du bruker. AF til 7D er avansert, men slett ingen revolusjon sammenliknet med dyrere modeller. Om 550D er utdatert? hvis du alltid må ha det nyeste, JA. Alle elektrisk duppeditter er gamle allerede før de slippes på markedet, men hvis du skal tenke slik får man aldri kjøpt noe som helst. Endret 21. februar 2011 av to88he Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 At 7D er mer kresent på optikk enn 550D vil jeg si er feil. Disse bruker tilnærmet lik sensor(om det hele tatt er forskjell da?). Oppløsningen er også lik. Du har rett når det gjelder sensor - den eneste forskjellen jeg har funnet, er at 7D sensoren har flere datakanalar slik at sensoren kan avleses raskere. Noe som er en av grunnene til at 7D er så rask som den er. Når det gjelder kvaliteten på optikken, så er 550D, 600D, 60D og7D like kresent. I hvertfall når det gjelder bildekvalitet. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Har 550D selv, og meget fornøyd med det. Mitt første speilrefleks. Kit-objektivet som følger med 550D er ganske bra, mye bedre enn det som er på 1000D etter hva jeg har sett av resultater. Men "problemet" når man først kjøper kamera med utbyttbare objektiver er at man stadig har lyst på nye. Anbefaler Canons 15-85 IS USM, det er utrolig bra objektiv til den prisen. Får det til rundt 5000kr på JapanFoto. De 2 mm i videste område høres lite ut, men er utrolig mye verdt. Også greit at den går helt opp til 85mm. Ellers kan jo Sigmas 8-16mm være morsom, det er det neste jeg skal ha Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Tror ikke du trår feil om du starter med en 55oD, kjenner folk som fortsatt bruker 350D aktivt og tar flotte bilder. Det er vel personen bak kamera og optikken foran som er mere avgjørende . Lenke til kommentar
Maxmeker Skrevet 21. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2011 Så jeg burde egentlig kjøpe 550D? Det er ikke noe spesielt negativ med det og det er ikke noen bedre alternativer til meg? Lenke til kommentar
se# Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Så jeg burde egentlig kjøpe 550D? Det er ikke noe spesielt negativ med det og det er ikke noen bedre alternativer til meg? Canon 550D er et bra alternativ, men det er umulig å vite om det finnes bedre alternativer for deg. Er video viktig kan du vurdere 600D i steden for å få vridbar skjerm, men det er ikke i butikkene ennå og vil nok koste noe mer i starten. Hvis Canon ikke er viktig så finnes det minst like gode modeller fra andre produsenter. 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Pentax K-x er et meget bra kamera. Kan være verdt å sjekke opp det også. Koster ikke allverdens heller Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 (endret) Eventuelt etterfølgeren til K-x, Pentax K-r. Men skal du ha god værtetting til bruk ute i skiløypa bør du nok opp til Pentax K-7 eller den nye K-5. Særlig K-7 bør være høyaktuell på grunn av mange kupp på bruktmarkedet. Folk selger den unna helt ned i rundt 5000 kr etter at Pentax K-5 kom på markedet. K-7 og K-5 er nesten kliss like bortsett fra sensoren som er bedre på K-5. Redigert: K-7 støtter bare video i 1280x720 og det noe snodige formatet 1536x1024. K-5 støtter 1920x1080 og 1280x720. Endret 21. februar 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
Maxmeker Skrevet 22. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2011 Ok, takker for kjempe gode svar! Hjelper mye Men jeg trur jeg går for 550D Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 550D er et kjempekamera, spesielt når man begynner å kjøpe tilleggsobjektiver. Bare husk at det ikke er værtett, så det er ikke spesielt glad i vann eller masse snø. Da må du over på de litt dyrere utgavene som k-7. Den kan stå ute i regn i evigheter, og plages ikke nevnverdig av mange minusgrader Ohhh, en ting noen må sjekke ut... Hvordan er 550D på autofokusfronten når man filmer? Vil den fokusere kontinuerlig under filming, eller er fokuspunkt konstant under filming? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 (endret) Den kan fokusere med kontrastbasert autofokus under filming, men det fungerer elendig. Det er mye bedre å bruke manuell fokus. Det gjelder forsåvidt alle speilreflekskamera med filmmulighet, enten de har AF eller ikke i videomodus. http://www.youtube.com/watch?v=mv4AEmTy0Ug Endret 22. februar 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Ohhh, en ting noen må sjekke ut... Hvordan er 550D på autofokusfronten når man filmer? Vil den fokusere kontinuerlig under filming, eller er fokuspunkt konstant under filming? Det er som Simen1 sier, elendig autofokus når man filmer. Men det er jo manuel fokus som er tingen når man filmer, da kan man lettere bestemme hva man vil ha i fokus Filmet denne med 50mm objektiv for en stund siden, da kunne jeg lett fokusere kunn på bilruta, eller på selve veien. http://www.youtube.com/watch?v=SsD5-zGjOe4 Manuelfokus er noe man lærer fort. Lenke til kommentar
Maxmeker Skrevet 24. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2011 Noen her som har noen forslag til om jeg burde kjøpe kun HUSET eller Standard kitet? Lenke til kommentar
voffen Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Noen her som har noen forslag til om jeg burde kjøpe kun HUSET eller Standard kitet? Når du får 18-55mm IS for 50,- (FEMTI) kroner ved kjøp av Kit (FotoVideo) er det vel bare å takke ja. Kjøp eventuelt et lyssterkt fastobjektiv i tillegg. Og det nevnes i fleng: Canon 50mm 1.8, 35mm 2.0, 85mm 1.8 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Multicom tar 5067kr for et 550D. Ikke så altfor ille det. For 400kr mer får du med objektivet. Kan garantere deg at du ikke får bedre objektiv til 400kr... Men hvis du veit at du skal ha et 17-55 f/2,8 ser jeg ingen vits i å kjøpe kit-objektivet... Så det kommer an på hvor mye penger du skal legge i objektiver da... for kit-linsa er faktisk ganske bra, ihvertfall til den prisen. prisjakt er en fin søketjeneste for det meste du skal ha. Her kan du enkelt finne billigste pris, både med og uten objektiv. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 (endret) Kit-objektivet er uansett en fordel å ha til man i framtida skal selge kameraet. Prisguiden: mShop skal ha 5043 kr for 550D Prisguiden: Pixmania skal ha 5395 kr for 550D Differanse 352 kr Dersom det er uaktuelt med EU-modeller så blir prisene henholdsvis 5067 (Multicom), 5445 (Fotovideo) og 378 kr. Endret 24. februar 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Pixmania er det ikke spesielt gøy å handle med. Etter hva jeg har fått med meg har de lager i Frankrike, og retur/garanti er visst meget plagsomt. Da ville jeg heller kjøpt av en relativt helnorsk nettbutikk. Pixmania har ikke spesielt bra omtale på prisguide.no heller... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå