Gå til innhold

Kjønn på "design"?

medlem-68510

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I følge forskjellige ordbøker er design intetkjønn, og det korrekte ordet for "det designet" er "utformingen"

Skulle likt å vite hvilke ordbøker det er. Ifølge Bokmålsordboka med offisiell norsk rettskrivning er design utvilsomt et hannkjønnsord:

design m1 (utt desai>n; gj eng. fra fr, opph lat., av de- og signum 'tegn') formgivning, særlig av industrivarer og brukskunst; modelltegning

Også ifølge Tanums store rettskrivningsordbok, som følger gjeldende rettskrivning fra 2005:

design /desain/, -en; -er, -ene (formgivning, utforming; form, mønster)

Mulig enkelte blander substantivet design med verbet designe? Det heter jo designet i preteritum.

Lenke til kommentar

Det er jo synd at enkelte her får spasmer av designen og andre synes ordet ser forferdelig ut, men uansett er det helt korrekt, og det var jo det trådstarter lurte på. Men hvis tilstrekkelig mange begynner å bruke det feil, altså som intetkjønn, vil vi nok en vakker dag se at Språkrådet endrer det til intetkjønn.

Lenke til kommentar

I følge forskjellige ordbøker er design intetkjønn, og det korrekte ordet for "det designet" er "utformingen"

Skulle likt å vite hvilke ordbøker det er. Ifølge Bokmålsordboka med offisiell norsk rettskrivning er design utvilsomt et hannkjønnsord:

design m1 (utt desai>n; gj eng. fra fr, opph lat., av de- og signum 'tegn') formgivning, særlig av industrivarer og brukskunst; modelltegning

Også ifølge Tanums store rettskrivningsordbok, som følger gjeldende rettskrivning fra 2005:

design /desain/, -en; -er, -ene (formgivning, utforming; form, mønster)

Mulig enkelte blander substantivet design med verbet designe? Det heter jo designet i preteritum.

OK jeg så på denne:

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=designet&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=n&alle_former=on

Men det er visst unormert. Men fortsatt så finnes det i ordboka. Jeg henger meg på diverse andre som ikke liker "designen", men det er også riktig.

Lenke til kommentar

Enig med Jckf - "designen" høres og ser helt forferdelig ut.

Når vi først er inne på dette med kjønn og ord:

Hva med "tyggis" eller "tyggegummi"?

Bergensere pleier jo f.eks. å si ett tyggis (uttales "itt tyggis" som regel). :ph34r:

Bergensere sier "en tyggis". Det kan jeg skrive under på. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...