medlem-68510 Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 (endret) Selv har jeg alltid sagt og skrevet "et design", "designet", "nytt design". Men jeg ser oftere og oftere "en design", "designen" og "ny design". Hva er riktig? Endret 20. februar 2011 av Jckf Lenke til kommentar
Zash Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Hentet fra Ordnett.no design [desain] -en, -er Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 I følge forskjellige ordbøker er design intetkjønn, og det korrekte ordet for "det designet" er "utformingen" Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 25. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2011 I følge forskjellige ordbøker er design intetkjønn, og det korrekte ordet for "det designet" er "utformingen" Dette er det jeg er enig med. Når folk bruker "designen" og andre hannkjønnsformer av ordet får jeg spasmer >=( 1 Lenke til kommentar
The Silencer Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Enig med Jckf - "designen" høres og ser helt forferdelig ut. Når vi først er inne på dette med kjønn og ord: Hva med "tyggis" eller "tyggegummi"? Bergensere pleier jo f.eks. å si ett tyggis (uttales "itt tyggis" som regel). Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 26. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2011 Hannkjønn. En tyggis, tyggisen. Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 I følge forskjellige ordbøker er design intetkjønn, og det korrekte ordet for "det designet" er "utformingen" Skulle likt å vite hvilke ordbøker det er. Ifølge Bokmålsordboka med offisiell norsk rettskrivning er design utvilsomt et hannkjønnsord: design m1 (utt desai>n; gj eng. fra fr, opph lat., av de- og signum 'tegn') formgivning, særlig av industrivarer og brukskunst; modelltegning Også ifølge Tanums store rettskrivningsordbok, som følger gjeldende rettskrivning fra 2005: design /desain/, -en; -er, -ene (formgivning, utforming; form, mønster) Mulig enkelte blander substantivet design med verbet designe? Det heter jo designet i preteritum. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Det er jo synd at enkelte her får spasmer av designen og andre synes ordet ser forferdelig ut, men uansett er det helt korrekt, og det var jo det trådstarter lurte på. Men hvis tilstrekkelig mange begynner å bruke det feil, altså som intetkjønn, vil vi nok en vakker dag se at Språkrådet endrer det til intetkjønn. Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 I følge forskjellige ordbøker er design intetkjønn, og det korrekte ordet for "det designet" er "utformingen" Skulle likt å vite hvilke ordbøker det er. Ifølge Bokmålsordboka med offisiell norsk rettskrivning er design utvilsomt et hannkjønnsord: design m1 (utt desai>n; gj eng. fra fr, opph lat., av de- og signum 'tegn') formgivning, særlig av industrivarer og brukskunst; modelltegning Også ifølge Tanums store rettskrivningsordbok, som følger gjeldende rettskrivning fra 2005: design /desain/, -en; -er, -ene (formgivning, utforming; form, mønster) Mulig enkelte blander substantivet design med verbet designe? Det heter jo designet i preteritum. OK jeg så på denne: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=designet&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=n&alle_former=on Men det er visst unormert. Men fortsatt så finnes det i ordboka. Jeg henger meg på diverse andre som ikke liker "designen", men det er også riktig. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 En hamster høres rart ut og. Når jeg blir enehersker skal jeg få det byttet om til et Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Enig med Jckf - "designen" høres og ser helt forferdelig ut. Når vi først er inne på dette med kjønn og ord: Hva med "tyggis" eller "tyggegummi"? Bergensere pleier jo f.eks. å si ett tyggis (uttales "itt tyggis" som regel). Bergensere sier "en tyggis". Det kan jeg skrive under på. Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 En hamster høres rart ut og. Når jeg blir enehersker skal jeg få det byttet om til et Bra du har viktige mål i livet. Selv foretrekker jeg en hamster siden det er det det heter. Men marsvin er kulere dyr! Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 1. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2011 Jeg sier også "en hamster", i likhet med "en hund", "en katt", osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå