Gå til innhold

Vannkjøling, hva må jeg ha?

Anbefalte innlegg

leste sticky, gikk inn på forskjellige websider og begynte og legge til diverse deler som jeg trodde jeg trengte.

Men så kom jeg til og tenkte på nippler, slanger og klemmer. Aner ikke hvor mye jeg må ha av dette...

Vil egentlig ikke ha vannkjøling siden jeg er redd jeg skal gjøre feil. Og har ingen erfaring med det. Har et midi tower case, med 5store kabinett vifter og en enorm CPU vifte. Men det er ikke særlig bra kjøling. Kjører 2 HD6970 i crossfire som under load spiker opp til 80grader. Da slår catalyst på viftene for fullt. Dette kan sikkert naboen høre, ENORM støy. Også en del støy idle.

Så da er det vel bare fordeler med vannkjøling. Roligere og bedre..

Men jeg ønsker ikke og ha noen av vannkjølinga utenfor kabinette (radiator / pumpe), og siden jeg har et midi tower regner jeg med at jeg må invistere i nytt kabinett også.

CPU: i7-920

GPU: 2 x HD6970

PSU: HX 1000W

HK: ASUS P6T Deluxe V2

RAM: Dominator DHX+ 6gb (2gbx3)

Kabinett: HAF 922 midi

Så det jeg må ha er en radiator og pumpe (hvor stor?), block til CPU og 2 til GPU.

(Vil jeg med block til GPU kunne ha dem rett etterhverandre? Tenker på plass)

Anbefalt kabinett? Hvor mange nipler, klemmer og slanger er et realistisk tall?

Så er det siste jeg sa en korrekt check list eller må jeg ha mer? Stemmer dette kan jeg prøve og finne frem diverse deler og kommer tilbake for råd ved det jeg har valgt ut!

Edit: GPU: 2 x HD5970 skulle være 6970

Endret av Sjeva
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prosjektet ditt er allerede døfødt fra starten av, 2x6970 i Sli trekker ca 300-400Watt + Cpu (125W) noe som betyr at du må greie å få til en vannkjølingsløsning som greier opp til 500Watt effektivt I worst case scenario og dette greier du ikke med mindre du har et kabinett som kan montere på en radiator som er stor nok til dette.

Vannkjøling er heller ikke nødvendigvis stillegående om man må benytte seg av kraftige vifter på radiatoren/e for å kjøle ned vannet som blir kraftig oppvarmet av skjermkortene og cpu , det finnes dog mange effektive måter å lage et godt vannkjølingssystem som også er stillegående men da må man være klar for å modifisere en del komponenter.

Lenke til kommentar

"med mindre du har et kabinett som kan montere på en radiator som er stor nok til dette."

Jeg sa vell at jeg regnet med at jeg måtte til innkjøp av nytt kabinett =)

Når det kommer til støy så har jeg alltid hatt en maskin som lager støy, men har alltid musikk på headsette så det er ikke noe problem. Problemet oppstår når viftene på GPU sviver på 70+ %. Vet ikke hvor mye db xfx 6970 sine vifter er, men det er noe av der sykeste jeg har hørt hehe.

Men du sier det er døfødt fra start av, tror ikke jeg forsto helt hva du mente med det. Om det bare var døfødt pga kabinett så er det fullt mulig å bytte.

Lenke til kommentar

"med mindre du har et kabinett som kan montere på en radiator som er stor nok til dette."

Jeg sa vell at jeg regnet med at jeg måtte til innkjøp av nytt kabinett =)

Når det kommer til støy så har jeg alltid hatt en maskin som lager støy, men har alltid musikk på headsette så det er ikke noe problem. Problemet oppstår når viftene på GPU sviver på 70+ %. Vet ikke hvor mye db xfx 6970 sine vifter er, men det er noe av der sykeste jeg har hørt hehe.

Men du sier det er døfødt fra start av, tror ikke jeg forsto helt hva du mente med det. Om det bare var døfødt pga kabinett så er det fullt mulig å bytte.

Dødfødt med tanke på kabinettet ja og litt på tanke på at du kanskje må vurdere å ha en stor nok radiator utvendig , du kan sannsynligvis få mindre støy også men det er helt avhengig av hvordan du setter opp avkjølingssystemet og størrelsen på viftene.

Problemene som jeg ser er at det markedsføres svært få radiatorer som kan greie å ta 2x6970 og en cpu og kjøle disse nok uten at temperaturen på vannet etter hvert rett og slett blir for høy. Den eneste løsningen er å koble radiatorer i serie og ha en god nok pumpeløsning som kan greie dette , men direkte lydløst blir det nok ikke.

Lenke til kommentar

Vel, er ikke helt enig med deg Malvado. Du sier prosjektet er døfødt. Det skjønner jeg ikke helt hvordan du kan si, når det er på nettopp oppsett som dette vannkjøling kommer til sin rett.

Med vannkjøling på CPU+4xGPU kan jeg garantere at støyen går ned. Man kan kjøre 9 eller 18 vifter på 800rpm, som vil være langt mer stillegående enn GPU-viftene, som jo høres ut som veps på 2 tonn. Et oppsett av dette kalibret vil du aldri få helt lydløst - det er helt sikkert. Men langt mer stillegående enn det er på luftkjøling blir det omtrent alltid - sålenge man kjøler mer enn kun CPU.

Her kan man jo for eksempel sette opp to looper, eller bare ha en med en massiv radiator. Radiatoren kan tilogmed erstatte sidedør på kabinett, dersom plass er problemet. Husk også at selv om systemet trekker 500w, betyr ikke det at man må trekke unna samme effekt når det kommer til varme.

Jeg sier kjør på! Finn et oppsett og en løsning som passer dine behov. Det kommer til å bli dyrt, men det blir naturligvis en vurderingssak. Det finnes utallige løsninger.

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Jeg var kanskje litt tøff i ord valget mitt, men hovesakelig så er vi nok ikke så veldig uenig WP.

De fleste som tenker på vannkjøling ser for seg et så og si "stillegående system" som tar opp en relativ beskjeden plass på kabinettet , men når man ønsker å kjøle ned 2x 6970 og cpu i samme slengen så betyr jo dette at man må få på plass en effektiv kjøleløsning :

*Da kan man kjøre på med 2 radiatorer som støtter 2x120mm vifter og bruke de kraftigste viftene man finner og håpe på at dette er nok til å kjøle systemet , personlig er min erfaring med slike løsninger at det blir mye jobb og det holder rett og slett ikke i lengden med mindre man er villig til å "utvide" i form av en stor vanntank eller en langt større radiator.

Personlig har jeg brukt vannkjøling i noen år , er langtifra en ekspert på det og har nok brukt en del "billige" løsninger med en totalverdi på kanskje 4tusen i prosjektene mine.

Til syvende og sist sluttet jeg med vannkjøling pga vedlikeholdet og nyere hovedkort med ny socket og cpu som krevde enda et par tusenlapper i investeringer for å få samme resultat som før.

Utifra min erfaring når det gjelder å kjøle kraftige komponenter så anbefaler jeg at man tar i bruk en ekstern radiator (kan gjerne bruke eldre vannfylte varmeovner ) og passer på at man har en kraftig pumpe som greier å gi god nok flyt i systemet , på denne måten kan man ofte få fordelene som vannkjøling har å tilby uten at man kjøre på med veldig støykrevende løsninger. Ofte kan man få problemer dog med at hastigheten på vannet ikke blir høyt nok til å kjøle effektivt da mange gpu/cpu kjølere er best på høy vanngjennomstrømning og da må man enten ha bedre pumpe eller ha en ekstra en montert som dytter vannet inn i radiator og en som pumper det ut fra radiatoren.

Lenke til kommentar

Personlig tenker jeg at en 560 radiator skal kunne holde til det her. Er ikke så mye som har plass til det riktignok, så mest sansynlig ser du på enten en 480 radiator + en 140 kanskje, eller to 360.

Skal du ha et kabinett du får tak i, i Norge så er kanskje 800D en idè. Du må alikevel belage deg på å kutte opp hele taket og sette inn en radiator grill. (Bitspower lager noen fine her)

Her får du plass til en 480 i toppen, og en 240 i bunn, hvis du fjerner det nedre harddisk arrayet.

Dette funker jo helt fint så lenge du ikke har mer enn 4 harddisker.

Ellers kan Lian Li være nå å se på.

Hvis du virkelig vil kjøle alt ned plettfritt kan du alltids se på Little Devil eller Mountain Mods kasser, men da snakker vi lett en 5000+ per kabinett, og det uten MVA.

Da snakker vi igjen lett en 7000+ til for CPU/GPU/GPU blokk+ nipler, slanger, radiator grill, pumper, vifter.

Hvis dette er noe du har budsjett til så skal jeg gjerne hjelpe deg.

Lenke til kommentar

MORA-rads er jo konge til disse prosjektene, men da må de stå eksternt. Store plassen tar det ikke, da de ofte kan stå paralellt med og tett inntill kabinettet. Har du plass til et 800D, har du nok plass til en ekstern rad også. :)

Til såppas nye og varme komponenter blir det lett 5-6 tusen med alt, ja.

Lenke til kommentar

En grovskisse av hva du trenger ser slik ut:

http://www.aquatuning.de/shopping_cart.php/bkey/ef4266abec63f2a366b3ee2dd220a40e

Der er vi nesten på 5000 allerede. Det kan også gjøres billigere, men dette oppsettet illustrerer hva du bør legge deg på.

Hvis poenget utelukkende er å få en stillere maskin, kan du også velge å bare vannkjøle GPU'ene. Da trenger du ingen massiv radiator heller, så der er det både penger og plass å spare. Kjøper du et Ob.800D, tror jeg faktisk man kan klare å pakke et fullt vannkjølingssystem inn.

Lenke til kommentar

Dette ser fristende ut. Er de komponentenne som du la i grovskissen gode? Eller var det bare for å få frem ett poeng?

Har jo en moster vifte til cpuen allerede som holder tempen god. Men om jeg velger å ha vannkjøling der senere må jeg vel ha ny tank og radiator også?`Kan like gjerne gå for komplett sett (untak av north bridge) med det samme...

Lenke til kommentar

Tysken din har vell aldri vært noe god kjære bror, men 800d er jo i boks nå så jeg syns du skal få fingen ut å fikse det ja, snakkes i helga!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hvor mange nippler, slanger (dim, lengde) div må jeg ha? (følger noen med?) er ikke særlig god i tysk..

Tenker jeg kjøper dette, og et 800D kabinett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...