Gå til innhold

Benytte flere skjermer med Windows (4 skjermer +)


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Driver å titter litt rundt på flerskjermsoppsett, og har funnet ut at jeg skal enten bruke AMD-s Eyefinity, eller Matrox sine Triplehead2Go moduler.

 

Det jeg lurer på, er administrering av disse skjermene. Det skal brukes til et litt spesielt bruk, i butikklokale hvor de skal vise reklamemateriell. Der skal det være mulig å vise forskjellig innhold på hver enkelt skjerm. (Skal benytte 4 skjermer totalt). Eksempelvis 2x powerpoint presentasjoner, 1x film og 1x bildefremvisning.

 

Så jeg lurer på om Windows har noen fine muligheter for dette, eller om jeg trenger egen programvare?

 

Det ser også ut som Matrox sin modul bare lager et digert skrivebord på 3840 x 1024 (trippel 1280 x 1024). Vil dette forringe muligheten for å gjøre de ønskede oppgavene på skjermene? (Vil det eksempelvis bli vanskelig å plassere 1x film på hver skjerm?)

 

 

Hadde satt pris på litt hjelp her, da jeg ikke har peiling på oppsett større enn 2x skjermer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det beste er å ha skjermkort med flere utganger som kan bruke samtidig og/eller flere skjermkort i PC-en. Da slipper du å endre størrelsen på vinduene slik at de passer til skjermene, og det ser ikke bra ut med rammen rundt hvert vindu. Tror du kan bruke f.eks. dette skjermkortet, så ha du en ekstra skjerm du kan bruke til å kontrollere avspillingene. Til video kan du bruke VLC der du kan gå kan velge at avspillingen skal være på f.eks. skjerm 3, mens vinduet du styrer filmen fra er på hovedskjermen. Det samme kan du gjøre i Powerpoint, men jeg vet ikke hvordan det fungerer om du skal kjøre to stk. samtidig på forskjellige skjermer.

Lenke til kommentar

Tror nok Eyefinity er det beste selv. Da blir hver enkelt skjerm individuell med tanke på skrivebord. Matrox sin modul gjør jo dette:

 

Matrox_TripleHead2Go3_305.jpg

 

 

Og en egen skjerm til å kontrollere avspillingene ville ha vært knæsj, så her får Eyefinity enda ett poeng. Visste ikke at det fantes så billige kort, med så mange utganger.

 

 

Men vil det da være mulig å sette på 4x DisplayPort -> HDMI adaptere på 4 av utgangene, og den siste utgangen(som skal styre avspillingene) DisplayPort -> DVI/VGA adapter?

Lenke til kommentar

Er så få steder som selger PCI skjermkort nå, og de få som selger koster disse skjermkortene ganske mye(750kr+). Ville det vært like greit å velge RadeonHD5770 med 5x DisplayPort utganger da?

 

Ultramon var skikkelig bra program! Dette vil nok gjøre det enklere å administrere skjermene, ja. Takk for det tipset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...