Gå til innhold

AP innfører Samisk språk i Tromsø


Anbefalte innlegg

Engelsk skilting hadde vært smart.

 

Samisk skilting koster vel litt penger, men gjør vel ikke særlig stor skade på pengebudsjettene. Men samisk svar fra Politietater og mange andre etater det høres veldig dyrt ut ja.

 

Samene forstår nok godt norsk nå per dags dato. Samene forstår nok også engelsk. Så da klarer de seg. Også har de jo samiske sendinger i NrK også allerede. Forstår ikke helt sutringen fra samene. Det gir ikke helt mening.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er uansett helt på trynet å tilrettelegge for at det skal være mulig å komme seg rundt i det norske samfunnet uten å kunne norsk.

 

Samene snakker jo uansett bedre norsk enn det politiet i Tromsø klarer å lære seg av samisk. Vil de ble behandlet med gebrokkent samisk, eller flytende norsk? Samisk er et absurd innviklet og tungvint språk. Vi syns at tysk med 4 kasus er stress; i samisk bøyer man i tid og sted og rom og personer.

Lenke til kommentar

Engelsk er ett så godt spredd verdensspråk, så da hadde det ikke skadet at vi satset litt mer på det. Men, at alt må lages på engelsk i tillegg er gjerne litt overdrivelse.

 

Er det ikke 4 store vestlige (engelsk, tysk, spansk og fransk). Vi har valgt engelsk i skolen og da er det også naturlig at det er det språket vi støtter med skilting, hos skattetaten og andre steder.

 

Dette for å hjelpe alle verdens språkgrupper. Det gir insentiv til å også lære seg engelsk ved siden av norsk her i landet. Det er nok europeiske land som kan lite engelsk. Der forventes det helst at vi kan spansk eller fransk eller tysk eller hva det måtte være når vi ferierer. Ellers får det gå på improvisert tegnspråk, misforståelser og oppgitthet. :!:

 

Det koster litt med tolketjeneste også. Samene trenger det strengt tatt ikke da de har lært norks med "morsmelken" som alle oss andre. Men det er forståelig at f.eks. la oss si en Kirgistaner sliter litt i dette landet her.

Endret av G
Lenke til kommentar

Tja, Geir, det er nettopp gateskilt og offentlig info det handler om. Her er noen aktuelle linker:

Nei, her blandes to ting. "Forvaltningsområdet for samisk språk" reguleres av Samelovens kapittel 3, og den sier ingenting om gateskilt. Den sier noe om retten til å henvende seg til forvaltningen på sitt eget språk, og få svar på samme. Avgjørelsen er forøvrig opp til "kongen i statsråd".

 

Loven sier eksplisitt at kravet ikke gjelder for "muntlige henvendelser til tjenestemenn som utfører oppdrag utenfor organets kontor", så det er ikke sånn at man er nødt til å ha samisktalende tjenestemenn i alle stillinger, så lenge muligheten til å få spørsmålet og svaret oversatt finnes for skriftlig korrespondanse. Og som iChristian sier over: Hvis nesten ingen spør på samisk, så blir problemet med å måtte svaret dem marginalt. De fleste relevante offentlige skjema finnes alt tilgjengelig på samisk.

 

Når det gjelder Stadnamnlova som Språkrådet henviser til så sier den i §9:

 

Samiske og kvenske stadnamn som blir nytta blant folk som bur fast på eller har næringsmessig tilknyting til staden, skal til vanleg brukast av det offentlege t.d. på kart, skilt, i register saman med eventuelt norsk namn.

Offentlege organ og andre som er nemnde i § 1 tredje ledd, skal halde fram med å bruke dei skriftformene som er i bruk av det offentlege når lova blir sett i verk, til det eventuelt blir gjort endringsvedtak.

Merk at det står "som blir nytta". Om så godt som ingen i Tromsø bruker samiske navneformer bortfaller plikten.

 

Og i så fall gjenstår vel Troms kommunes mulighet til å leke tospråklige på sine egne skilt , for sine egne penger, dersom det blir vedtatt. Og det blir det neppe om lokalbefolkningen er kraftig imot. Men kanskje de ikke er det?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Så du mener i fullt alvor, at dersom det skal brukes 5000 kroner på tolk hver gang ÉN same skriver ETT brev, så er det fornuftig?

Dessuten vil det ikke være slik at tilgangen på tolketjenester nødvendigvis er konstant med mindre man har en tolk ansatt på heltid.

Det er svært få godkjente tolker i Norge.

 

Dersom man skal måtte fly inn en tolk fra Oslo hver gang vil det bli svært kostbart.

 

Ellers mener jeg dine synspunkter er totalt urealistiske.

 

Du mener åpenbart at dette ikke vil få noen konsekvenser.

Hverken økonomisk eller ressursmessig i forhold til tid og merarbeid.

 

Alle med vettet i behold kan se at dette vil måtte føre til oppretting av flere nye heltidsstillinger, store utgifter til oversettelse av alle skjema og blanketter, kontinuerlige utgifter til tolkning, forsinkelse av saksgang i alle offentlige saker og søknadsprosesser, store utgifter til skilting og så videre.

 

Hva med NAV og andre offentlige virkeområder? Hva skjer når all saksgang i NAV skal måtte oversettes til samisk?

Det er faktisk slik at det finnes "en god del" samiske NAV-brukere. Dette vil føre til ENORME ekstrakostnader for samfunnet.

Endret av Ideal
Lenke til kommentar

Så du mener i fullt alvor, at dersom det skal brukes 5000 kroner på tolk hver gang ÉN same skriver ETT brev, så er det fornuftig?

Hvis jeg får 5000 kroner for å oversette et brev, så skal jeg slutte som administrator her på forumet. Da har jeg åpenbart mer å tjene i det offfentlige. Om det er fornuftig mener jeg så langt ingenting om. Jeg bor ikke i Tromsø, det får være opp til befolkningen der.

 

Dessuten vil det ikke være slik at tilgangen på tolketjenester nødvendigvis er konstant med mindre man har en tolk ansatt på heltid.

Nå sier loven ingenting om at tilgangen må være konstant. Og det er ingen offentlige tjenester som har svarfrist samme dagen. Det er sikkert helt greit om tolken er tilgjengelig en formiddag i uken.

 

Det er svært få godkjente tolker i Norge.

Kanskje, men er det spesielt dyrt å godkjenne dem?

 

Dersom man skal måtte fly inn en tolk fra Oslo hver gang vil det bli svært kostbart.

Ja, men nå er vel ikke Oslo den mest relevante kilden til samisktalende tolker? Det er vel ikke urimelig å anta at Troms har flere av dem enn hovedstaden.

 

Ellers mener jeg dine synspunkter er totalt urealistiske.

Du mener åpenbart at dette ikke vil få noen konsekvenser.

Hverken økonomisk eller ressursmessig i forhold til tid og merarbeid.

Jeg har ikke sagt at det ikke får noen konsekvenser. Jeg reagerer bare på dere som bruker gateskilt med mere som argument, fordi det er skremselspropaganda som ikke har hold i loven. Om det kommer samiske gateskilt i Tromsø så er det ikke fordi de må, men fordi kommunen velger det. Og politikerne sitter på valg, og det får være Tromsøværingenes problem hvem de velger som sine kommunepolitikere.

 

Alle med vettet i behold kan se at dette vil måtte føre til oppretting av flere nye heltidsstillinger, store utgifter til oversettelse av alle skjema og blanketter, kontinuerlige utgifter til tolkning, forsinkelse av saksgang i alle offentlige saker og søknadsprosesser, store utgifter til skilting og så videre.

Jeg diskutere ugjerne andre folks vett eller mangel på samme. Om du mener at mitt er forsvunnet på veien så kan jeg leve med det.

 

Hva med NAV og andre offentlige virkeområder? Hva skjer når all saksgang i NAV skal måtte oversettes til samisk?

Det er faktisk slik at det finnes "en god del" samiske NAV-brukere. Dette vil føre til ENORME ekstrakostnader for samfunnet.

De finnes allerede, i hovedsak i kommuner som alt har lagt til rette for dette. Den kostnaden er i stor grad tatt og bokført alt, og kan ikke brukes på nytt i Tromsø.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hvis noe i nærheten av de 98,15% av tromsøværingene som ikke er samer er uenig, så går Ap på et braknederlag ved valget til høsten, og dermed blir planen antagelig aldri gjennomført i praksis. Dersom et flertall av den ikke-samiske befolkningen støtter forslaget, så er det heller ikke et overgrep.

 

Geir :)

Vanlig politiske mekanisma e ikkje tilstede i Tromsø, slutninge tas her i Nord som e så hinsides all fornuft at en syrerusa 3åring hadde virka mer logisk...

Lenke til kommentar

Ikkeno problem. Primitive mennesker som hisser seg opp over dette, som hooligans. :dontgetit:

 

Kunne gjerne tekstet på svensk, finsk, spansk og urdu for min del. :yes:

 

Syns allikevel samer er noen klovner med drittkultur, jævlig språk og stygge klær, men vi trenger da ikke føre krig mot dem, eller nekte dem skilt av den grunn, chill out.

Lenke til kommentar

http://www.nordlys.no/nyheter/article5498207.ece

Stort flertall for samisk språk i Tromsø

 

Programpunktet «Urfolksbyen» ble lørdag ettermiddag vedtatt mot bare 8 stemmer på årsmøtet i Tromsø Ap. 71 delegater hadde stemmerett.

 

Den heftige diskusjonen i Tromsø Ap om hvorvidt kommunen skal innlemmes i forvaltningsområdet for samisk språk, er dermed avgjort til tilhengernes fordel.

 

Et overveldende flertall på årsmøtet stemte for programpunktet som sier at Ap vil «søke om innlemming i forvaltningsområdet fro samisk språk».

 

Dermed blir Tromsø kommune en tospråklig kommune.

 

Dette vil med andre ord bety at alle veiskilt, stedsnavn, gatenavn, skilt på sykehuset, alle offentlige skjema og så videre, må finnes både på samisk og på norsk.

Dette vil medføre en betydelig merkostnad for kommunen, vi snakker millioner av kroner.

Dette til tross for at 99% av Tromsøs befolkning hardnakket nekter for å ha noe som helst med samisk kultur, slektskap eller lignende å gjøre.

 

Er dette ikke et overgrep mot Tromsøs befolkning?

 

At kun 1% av Tromsø,s befolkning har Samisk tilhørighet er feil...

 

At de muligens påstår dette blir noe annet, og hvor har du dine opplysninger fra?

 

Det er innført Samisk skilting på sykehus i Tromsø for lenge siden, bla hos UNN Tromsø der jeg selv har sett denne Samiske skilting uten at det gjorde meg noe som helst.

 

Jeg har sett og snakket med mange med Samisk bakgrunn i Tromsø.

 

Tromsø har noen felles Institusjoner som fanger opp befolkning fra øvrige deler av Nord-Norge bla Finnmark og Nordland.

 

I så måte bør f.eks. sykehus som UNN Tromsø kunne tilrettelegges for ALLE slik at de finner frem.

 

De fleste unge innvandrere lærer Norsk etterhvert, men det finnes en del eldre Samer som ennå bruker sitt språk til daglig og har vanskeligheter med Norsk skriftspråk.

 

 

Forøvrig påståes det at Oslo er den kommune med størst Samisk befolkning....

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Den første kilde til kostnadsberegning har kommet frem.

Anslagsvis vil dette koste ca. 50-75 millioner kroner årlig. Sitert fra avisen Nordlys.

 

Jeg minner om at Tromsø kommune i fjor la ned tre skoler i ytterkantene av distriktet, og sparte til sammen 1,6 millioner kroner årlig på dette tiltaket.

Endret av Ideal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...