Gå til innhold

Utlendigere: likhet og forskjell


Anbefalte innlegg

Hei! Min emne kan kanskje være litt provoserende, men det var ikke mening. Som jeg skrev i min andre tråd er jeg utlendiger (russisk). Jeg bor ikke så lenge i Norge og vil gjerne bli mer kjent med norsk kultur og samfunnet. Derfor lurer jeg på hva dere tenker om oss, utlendigere: hvor dere tenker er vi forskjellige(kultur, religion, livssyn, tradisjoner, forhold, osv.)? Hvordan dere oppfatter det? Hvor er vi like?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir nok å generalisere en god del, men russere generelt forbinder jeg med fest og drikke, korrupsjon og mafia, skinheads samt et litt "macho" ideal blant menn (ref Putin på tigerjakt).

 

Ellers har jeg opplevd russere som veldig åpne og gjestfrie, og med en til tider grov humor som passer best etter et par ryumok vodki.

Lenke til kommentar

Det blir nok å generalisere en god del, men russere generelt forbinder jeg med fest og drikke, korrupsjon og mafia, skinheads samt et litt "macho" ideal blant menn (ref Putin på tigerjakt).

 

Ellers har jeg opplevd russere som veldig åpne og gjestfrie, og med en til tider grov humor som passer best etter et par ryumok vodki.

Veldig trist, at du opplever oss akkurat på denne måten. Har du vært i mitt land? Er du kjent med mange? Jeg kunne ikke si at skinheads er ideal blant vår menn... Men det kanskje avhenger av alder også.

Men det er bra at du sier at det er selvfølgelig en god del av generalisering.

Lenke til kommentar

Russere = kommunisme (Lenin, Leon og Stalin er mine homeboys)

Tror du det? Kan du forklare, hvem er Leon? Husker ikke akkurat slik person...

 

han er noe som kalles "troll" eller en person på internett som gjir meninger some r helt ville uten noen som helst rot i virkeligheten. Målet er å få leseren til å bli forbanna, da sitter han hjemme og ler.

 

samme med gypsy

Lenke til kommentar

Det blir nok å generalisere en god del, men russere generelt forbinder jeg med fest og drikke, korrupsjon og mafia, skinheads samt et litt "macho" ideal blant menn (ref Putin på tigerjakt).

 

Ellers har jeg opplevd russere som veldig åpne og gjestfrie, og med en til tider grov humor som passer best etter et par ryumok vodki.

Veldig trist, at du opplever oss akkurat på denne måten. Har du vært i mitt land? Er du kjent med mange? Jeg kunne ikke si at skinheads er ideal blant vår menn... Men det kanskje avhenger av alder også.

Men det er bra at du sier at det er selvfølgelig en god del av generalisering.

 

Det var ikke utelukkende negativt ladet, og jeg mener absolutt ikke at alle menn er skinheads eller at det er noe ideal - men det er en større tendens til nynazisme i belastede miljøer i russland enn i f.eks tyskland/norge/storbritannia.

 

Jeg har vært i Moskva ved flere anledninger, samt også hatt en del med russere å gjøre profesjonelt. De jeg kjenner er nesten utelukkende bra folk, men forskjellige fra oss.

 

Angående det med macho ideal ser jeg det som kanskje den største forskjellen fra oss nordmenn, ikke at vi ikke har det samme til en viss grad, men det er mye mer uttrykt blant russere (man kaller det gjerne en "sterk" mann i russland, noe "alle" respekterer)

Lenke til kommentar

han er noe som kalles "troll" eller en person på internett som gjir meninger some r helt ville uten noen som helst rot i virkeligheten. Målet er å få leseren til å bli forbanna, da sitter han hjemme og ler.

 

samme med gypsy

Tusen takk for forklaring :-)

 

Til alle troll - dere når ikke målet til a få meg å bli forbanna. Det er forum, her kan alle skrive meningene sine :-)

Endret av forglemmegei
Lenke til kommentar

Er meget interessert i moderne, russisk historie (og kommunistisk teori, forøvrig), så er veldig kjent med forskjellene. :)

 

Forglemmegei:

Du kjenner ham kanskje bedre som Lev Trotskij, om det gir mening?

Ja, nå forstår jeg hvem du snakker om. Hva tenker du om kommunistisk teori? Jeg tror selve ideene var ikke dårlig, men realisasjon var ikke alltid riktig...

Lenke til kommentar

Russere = kommunisme (Lenin, Leon og Stalin er mine homeboys)

 

Jeg tror kanskje den "kommunismen" som ble praktisert i Sovjet er litt annerledes enn den du kan lese om i manifestet..

Virkelighet er alltid litt annerledes... Jeg selv kan ikke så mye fortelle om akkurat kommunismen for jeg ble født i 70 - tallene, da jeg ble voksen, var det akkurat slutt til kommunistiske ideer.

Lenke til kommentar

 

Det var ikke utelukkende negativt ladet, og jeg mener absolutt ikke at alle menn er skinheads eller at det er noe ideal - men det er en større tendens til nynazisme i belastede miljøer i russland enn i f.eks tyskland/norge/storbritannia.

 

Jeg har vært i Moskva ved flere anledninger, samt også hatt en del med russere å gjøre profesjonelt. De jeg kjenner er nesten utelukkende bra folk, men forskjellige fra oss.

 

Angående det med macho ideal ser jeg det som kanskje den største forskjellen fra oss nordmenn, ikke at vi ikke har det samme til en viss grad, men det er mye mer uttrykt blant russere (man kaller det gjerne en "sterk" mann i russland, noe "alle" respekterer)

Neida, jeg forstår at det var ikke utelukkende negativt. Kanskje er det også litt vanskelig for meg å uttryke meg helt riktig på fremmed språk og i tillegg gjennom internett, beklager.

Men det du sier er veldig triste greer egentlig... Tusen takk for din mening. Jeg bor i Norge ca 2,5 år, det er ikke så lite, men ikke så mye heller. Og det er ikke mulig å få fullstendig oversikt over landets kultur, tradisjoner, samfunnet og tendenser, som foregår i samfunnet, for så kort tid. Derfor jeg er her og spører dere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uansett hvor man er i verden vil nok de fleste være enig i at det er galt å såre folk, bruke vold osv. Vi mennesker er ikke så forskjellige :) .

Når jeg ser, hvor mye vold og terrorisme eksisterer i verden, begynner jeg å være i tvil at det er sant... Heldigvis er Norge et veldig rolig og fredelig land, i hvert fall så lenge.

 

Men jeg ønsket egentlig å spørre om kulturelle forskjell, tradisjoner og om deres syn på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mennesker er mer ulik enn den populære oppfatningen tilsier.

Kunne DU gjort dette mot en datter eller søster?

 

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/-jente-14-ble-kjoennslemlestet-paa-kjoekkenbordet-3241810.html

Helt enig.

Jeg har sett noen dager siden en film på youtube, den forteller om "svarte enker" og kvinnelige terrorister, spesielt om det hvordan kvinner tvanges til terror. Og folk tvunger egne barn, søstrer, koner til det... Kunne dere tenke å gjøre noe slikt med egne slektninger? Håper og tror at ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...