Gå til innhold

Feil/mandags eksemplar? Problemer med brenner.

Anbefalte innlegg

Jeg har en brenner (Asus 48x16x48x).

Synes den bruker utrolig lang tid på og brenne. Rundt 5 minutter på en musikk cd, og 4-5 på 700mb.

Og når jeg brant noe rett over 700mb (slik at den må "finalize" eller noe. Usikker på hva det heter. Den skal stenge cd-en), klarte den ikke fullføre 80% av forsøkene mine.

Jeg brukte Nero v.5.5.0.8?, og jeg prøvde den nyeste versjonen(full versj. av den eldste, og demo av den nyeste).

Hva kan problemet være?

Jeg har aktivert DMA, ja.

Jeg står også i tvil om hvilken CD-Brenner jeg skal velge nå, når jeg skal kjøpe ny. Trenger en kjapp, pålitelig og stabil brenner.

Prisen er også viktig, helst under 800.

Kan alltids gi asus'en en kjangse(ved og kjøpe lik, ny), men jeg har lite lyst. Tenkt litt på Yamaha og kansje Plextor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De siste to årene har jeg hatt to brennere så jeg har vel ikke akkurat den helt store ekspertisen, men jeg kan da skrive noen erfaringer med disse:

Aopen 24x: helt ok brenner, ganske kjapp og stabil. MEN, den var vanvittig kresen på CD-R platene!! Noname kunne jeg bare glemme, SmartBuy gikk stort sett, men ofte bare på halv speed.. I og med at jeg var fattig student når jeg hadde den (og at det da gikk noen CD plater til dagen :=) så byttet jeg den i:

Plextor 24x: har vært enormt bra til nå, brenner uten problemer uansett hva slags dritt jeg forer den. Kjapp, stabil og lite kresen. Perfekt :).

Ellers så kan jeg vel nevne at Plextor iallefall hadde (har?) et veldig godt rykte.. men, det er som alltid subjektivt. Håper iallefall du finner den som duger.. når det gjelder problemet ditt, så håper jeg noen andre kan hjelpe.

Lenke til kommentar
De siste to årene har jeg hatt to brennere så jeg har vel ikke akkurat den helt store ekspertisen, men jeg kan da skrive noen erfaringer med disse:

Aopen 24x: helt ok brenner, ganske kjapp og stabil. MEN, den var vanvittig kresen på CD-R platene!! Noname kunne jeg bare glemme, SmartBuy gikk stort sett, men ofte bare på halv speed.. I og med at jeg var fattig student når jeg hadde den (og at det da gikk noen CD plater til dagen :=) så byttet jeg den i:

Plextor 24x: har vært enormt bra til nå, brenner uten problemer uansett hva slags dritt jeg forer den. Kjapp, stabil og lite kresen. Perfekt :).

Ellers så kan jeg vel nevne at Plextor iallefall hadde (har?) et veldig godt rykte.. men, det er som alltid subjektivt. Håper iallefall du finner den som duger.. når det gjelder problemet ditt, så håper jeg noen andre kan hjelpe.

Plextor 48 24 48 har jeg på jobb og den er ikke pålitelig men ASUS har jeg hjemme og den overburner og har ennå ikke brent ei plate som ikke virka etterpå.. Kontakt sjappa hvor du kjøpte ASUS brenner`n og få en ny??

Lenke til kommentar

Den Plextoren (48/24/48A) du har der er noe av det bedre på markedet. Jeg trur det er liten vits i å kjøpe ny. Du må se på det andre du har i din PC.

Har du nok RAM?, Hvilkt OS bruker du?, Oppgradering av Bios til HK? Hva med kvaliteten på de CD platene du bruker osv.

Hva med å oppgradere Biosen til CDbrenneren!

Her er det mange ting du kan prøve før du går til det skrittet å kjøpe nytt og kanskje opplever det samme med et annet merke.

Lenke til kommentar
Den Plextoren (48/24/48A) du har der er noe av det bedre på markedet. Jeg trur det er liten vits i å kjøpe ny. Du må se på det andre du har i din PC.

Har du nok RAM?, Hvilkt OS bruker du?, Oppgradering av Bios til HK? Hva med kvaliteten på de CD platene du bruker osv.

Hva med å oppgradere Biosen til CDbrenneren!

Her er det mange ting du kan prøve før du går til det skrittet å kjøpe nytt og kanskje opplever det samme med et annet merke.

Acer P4 2,0GHz XP pro sp1 med alle oppgraderinger!

512 ram

Siste Nero 9.9.10.35

Div Verbatim og Smart buy plater

Testa og brent en masse. Plextor`n gjør ikke jobben alltid, men kan hende pc`n e DRITT

Har sjekka at det ikke er noen programmer som kødder også

Plextor er for dyr til å ha dårlig firmware skal sjekke FW

Hjemme er det ASUS HK ,AMD XP1700 ,TwinMos 512DDR 3200 og det går klokkereint med XP pro uten sp1 osv...

kan brenne alt av plater, kjøpte spindel med 100 stk på komplett og INGEN av dem ble det feilbrenning på ..(ga vekk ca 10 stk vet ikke med de platene da)

Happy burn! :wink:

Lenke til kommentar

Det ser i vertfall ut som om du har tilstrekkelig med RAM. NERO er fortiden også det beste. Jeg har kanskje ville prøvd en eldre versjon av NERO, den som fulgte med CD brenneren for å eliminere bort noe nytt i denne utgaven som ikke matcher med Plextor’en.

Har du oversikt over hvordan Plextor'en er koblet til IDE. Er den satt som Master eller Slave?

Jeg kjører følgende oppsett på min PC nr 2 med IDE kontroller (ASUS P4T-E).

Secondary IDE -- Cd brenner Master - CD spiller slave

Primary IDE -- HDD nr 1 med OS Master - HDD nr 2 Slave

Dette oppsettet fungerer i de fleste tilfeller, det er en del PC eksperter som mener å blande HDD og CD på samme IDE kabel er bra. Jeg mener det motsatte.

Du får forske videre

Lenke til kommentar

Jeg self har en 12x10x8x32 RICOH brenner og bruker ca 6-7min på fulle 80min cdr, men den er så gammel at den ikke støtter 90/99 cdr :oops: men det jeg skulle si er at du kan jo teste å downeloade Firmupdate til cdbrennern din, som vil gjøre den bedre, så den brennern cdr mye bedre.

Så bare gå på hjemmesida til dem som har laget brennern din og se om du finner firmupdate til brennern din. :wink:

Lenke til kommentar

Jeg har :

AMD T-Bird 1.4GHz

512 DDR TwinMos PC2100

80GB (SE) Western Digital (egen IDE)

Abit KG7 (ikke gjort noe med, ikke bios update eller noe)

Secondary IDE :

Master : Asus DVD spiller

Slave : Asus CD-Brenner (den jeg har problemer med)

Jeg bruker Imation 32x cd-r (dette er problemet til farten, men ikke "havariene"?)

Den 48x Plextoren jeg nevner får jeg for 500,-.

Jeg har tenkt på og sende inn og prøve og få ny/fikset.

Kjøpt hos Komplett.no.

Bør jeg sende den inn?

Lenke til kommentar
Secondary IDE -- Cd brenner Master - CD spiller slave

Primary IDE -- HDD nr 1 med OS Master - HDD nr 2 Slave

Dette oppsettet fungerer i de fleste tilfeller, det er en del PC eksperter som mener å blande HDD og CD på samme IDE kabel er bra. Jeg mener det motsatte.

Enig med deg.

Er det ikke slik at du tvinger både Master og Slave på gjeldende IDE kontroller til å kjøre på ATA-33 selv med ATA-100 kabel hvis den går i en CD-ROM/brenner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...