Gjest Slettet+9871234 Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 (endret) Tips er å gjøre ting litt gravis, istedenfor å hoppe på noe man ikke klarer å løse på egenhånd. Så blir du god til slutt Det er derfor jeg anbefaler å begynne med (å Google og laste ned) kernighan and ritchie pdf Sørg for at du finner second edition og studere eksemplene i den boken. Du finner mange gode eksempler der som kan brukes i dine C++ programmer. I tillegg finner du løsning på de fleste oppgavene her: http://users.powernet.co.uk/eton/kandr2/index.html Google numerical recipes in c pdf (og du finner en annen klassiker mens du kan C noen ser jo dårlig eller er blinde og vil ikke C). Gå deretter over på http://www.acceleratedcpp.com/ hvor du også kan laste ned koden til eksemplene i boken. Når du er ferdig med de to bøkene skulle du forstå disse http://www.forumnorway.com/viewtopic.php?t=501 http://www.forumnorway.com/viewtopic.php?t=500 kode eksemplene Da er du klar for "ray tracing" og programmering i 3D koden jeg la en lenke til ovenfor samt disse: http://www.amazon.com/C-Game-Programmers-Development/dp/1584504528 (Ganske oppdatert på de siste utgavene av språket). http://www.amazon.com/Essential-3D-Game-Programming-OpenGL/dp/0123751039 Før eller siden må du lære deg noe om algoritmer og datastrukturer. Allen Sherrods bok http://www.allbookstores.com/Allen-Sherrod/author er god nok, men ikke best. Donald Knuth http://www-cs-faculty.stanford.edu/~uno/ er guruen på dette feltet. Han har skrevet mange bind om feltet på flere tusen sider, så grav deg ikke ned i hans bøker uten at du har (får) spesialintresse for dette feltet. Noen kompromisser På nettet: http://www.azillionmonkeys.com/qed/gamealgorithms.html Bok: http://www.amazon.com/Introduction-Algorithms-Third-Thomas-Cormen/dp/0262033844/ Til spillutvikling trenger man ofte en designer og en programmerer. Programmeringen dreier seg ofte om algoritmer, som for eksempel kollisjonsalgoritmer. Numerical Recipes series of books on scientific programming http://www.nr.com/ bør du kjenne til. Løsning av en annengradsligning og utledning av formelen for løsning av den er da elementær matte. Man begynner med å ordne ligningen og lager deretter et fullstendig kvadrat. Meget greit forklaring her: http://matematikk.org/_voksne/artikkel/vis.html?tid=68574&within_tid=68095 Heng deg ikke opp i hvordan du programmerer den løsningen nå. Det blir enkelt når du har lært deg å gå. Gjør som jeg har anbefalt ovenfor. Jeg var lærer på videregående da jeg var 23 (den gang elever på videregående kunne noe ) år med topp resultater, så lytt til en gammel rev. Konsentrer deg om å lære C og C++. Har du lært deg C++ blir Java og C# en lek. Grunnen til at C er meget viktig er at mange andre språk er programmert i C. For tallknusing er også C ofte det beste valget, spesielt om du kan assembly og kan kombinere C++ med inline assembly. Samtidig som du lærer deg C kan du jo også ta en liten titt på assembly. http://www.oopschool.com/phpBB3/viewtopic.php?f=5&t=159 Alt ligger klart foran nesen din. Det er opp til deg hvor flink du vil bli. Vi kan ikke tenke for deg. Veien blir til mens du går. Lykke til. Endret 24. mars 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 24. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2011 Takk, fins det noen gratis alternativer til bok ? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Ligger noen på WikiBooks uten at jeg vil gå god for at dette er bra bøker. Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 24. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2011 Er Thinking in C++ vol 1 og 2 bra bøker ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 (endret) Er Thinking in C++ vol 1 og 2 bra bøker ? Vet ikke, men har hørt dem nevnt noen ganger. Dersom du søker på en boktittel .pdf finner du noen ganger boken i pdf utgave. Vær ops på at den kan være "fake". Få nett artikler kan erstatte gode bøker som du jo kan ta med deg og lese overalt. Mange hater ordet pugging, men etter min mening er matte nettopp det. Eksempel: Har du studert hvordan man løser 2. gradsligningen ved å danne et fullstendig kvadrat noen ganger, skrevet ned løsningen selv og repetert løsningen en gang hver måned i ett år, sitter den hos de fleste. Da trenger du ingen formel samling. Etter hvert blir løsning av annen grads ligningen med pene koeffisienter hoderegning Det kan være vanskelig å følge hvert skritt i et bevis som går over 10 sider. Når et bevis går over 400 sider eller tar to semestre, er ikke hele beviset trivielt. Hvert enkelt skritt er trivielt. Løsning av annen grads ligningen er regning. Matte er mer enn regning. Matematisk logikk er for eksempel et meget stort felt. Jeg vil hevde at forskjellen på en matematiker og en ikke matematiker er at en matematiker greier å holde tråden i et bevis som går over 400 sider. Konklusjon: Begynn der jeg har antydet for deg. Meget få artikler du finner på nettet kan konkurrere med K & R. Der får du også en meget myk overgang til objekt orientert programmering via unions, struct etc. etc. Andrew Koening (medforfatter av Accelerated C++) er (var) meget nær Bjarne Strostrup http://www2.research.att.com/~bs/ dansken som kunne C og Simula og ut fra det utviklet C++. Jeg har selv brevvekslet med Anrew Koening. Han er mer pedagogisk enn Strostrup etter min mening. Til slutt, skal du lage Windows programmer i C++ kommer du ikke utenom guruen Charles Petzold og hans bøker: http://www.charlespetzold.com/books.html Noen er gamle, men fullt brukbare i dag. Denne er viktigst etter min mening: Programming Windows, 5th edition (Microsoft Press, 1998; 1479 pages) A tutorial for programmers wishing to write applications for Windows using the C programming language and the native Win32 application programming interface (API). Programs written using this book run under every version of Windows from Windows 95 through Windows XP and beyond. Knowledge of C is required. Min uthevning. Takk, fins det noen gratis alternativer til bok ? Site søker du på free books hos http://www.deitel.com/ får du mange treff. Prøv også free books site:deitel.com på Google. Vet ikke om de treffene er identiske siden site søket er "Google custom search" og således drevet av Google. Ellers finnes der mer gratis kode på nettet enn du noen gang vil ha sjans til å komme gjennom. http://www.apress.com/ er et eksempel. Google: source code OR code download site:apress.com Prøv gjerne det samme hos andre nett bokandlere som http://www.wrox.com/ Endret 25. mars 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå