Mannen med ljåen Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Hei! I dag la jeg merke til at hver gang bilen kjører over en ujevnhet i veien, hører jeg knirkelyder. Jeg gikk ut av bilen, og presset ned på bagasjelokket. Bilen fjærer, men lager en knirkelyd. Ingen knirkelyder framme, heldigvis. Betyr dette at støtdemperne bak er utslitt? Hva koster det å fikse? Bilen er en Pug 406 sedan fra nittitallet. Lenke til kommentar
trra Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Kan være foringer som er utslitte også. Typisk tegn på slitte dempere kan være at bilen "bånner" etter en fartsdump i vanlig hastighet. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Er dem ordntlige slitte, så blir det veldig hard å kjøre overt dumper. Det kjenner du. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2011 Hva slags foringer snakker du om, trra? Lenke til kommentar
trra Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Hvilke foringer det er på bilen din vet jeg ikke da jeg ikke har peil på pug, men generelt så kan slitte foringer gi knirkelyd. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2011 Men jeg forstår ikke hva du mener med foringer. Hvor sitter de? Bilen er forhjulsdreven, men lyden sitter bak. Lenke til kommentar
cozmos Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 (endret) Knirking bak er et ganske sikkert tegn på dårlige\slitte foringer. Nå vet jeg ikke hvor eller hvilke foringer som du har på bilen din, men det er nok i kombinasjon med det som holder på plass demperen. Dårlige dempere knirker ikke (som jeg vet om), men fjører dårligere. edit: Foringer er hard gummi som sitter mellom forskjellige bevegelige deler for å minske vibrasjon i bil. Endret 19. februar 2011 av cozmos Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2011 (endret) Er det på noen som helst måte farlig eller skadelig å kjøre med i lengre tid? Slikt har en lei tendens til å skje på en lørdag etter verkstedenes stengetid... Men jeg må kjøre langtur snart. Endret 19. februar 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Nei det er ikke farlig, kan også være at det knirker i stablisatorstag foringene, de er det bare å smøre med kobberfett. Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Er dem ordntlige slitte, så blir det veldig hard å kjøre overt dumper. Det kjenner du. Når støtdemperne blir slitte blir somregel bilen veldig myk å kjøre, den gjynger mye. Prøv å ta bort støtdemperne og kjør kun med fjærene så skal du se på gjynging Hvis støtdemperne har blitt harde er det mest sannsynlig kommet vann i dem som jeg tror er mere skjeldent, da blir det knallhardt å kjøre over humper. Men i trådstarters tilfelle er det snakk om noe knirking så her kan det være noen foringer som er dårlig, da må bilen tas opp på bukk og fram med spettet for å presse på foringene. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2011 Blir reparasjonen dyrere og vanskeligere jo lengre jeg venter? Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Blir reparasjonen dyrere og vanskeligere jo lengre jeg venter? Tvilsomt. La oss si det er en foring som er dårlig. Har ingenting å si om du venter litt da, er den dårlig så er den dårlig, må byttes uansett, om du enten bytter i morgen eller om 1 måned så skal ikke det ha noe å si. Men det er jo ikke sikkert det er en foring, dette vet du jo ikke før du får bilen opp på bukk. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2011 Det merkelige er at knirkingen har stoppet. Er det vanlig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå