Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Midlertidig Tinnitus?

En_annen

Tinnitus???  

1 stemme

1. 1. Midlertidig eller ikke? (les innlegget før du stemmer)

• Midlertidig tinnitus
    • Lifsvarig tinnitus
      0

Anbefalte innlegg

Jeg vet dette er blitt diskutert før, men ingen av de forige stemmer med min beskrivelse. Etter et diskotek har jeg fått ulyd i ørende. Det har vart i 5-6 dager når jeg postet dette innlegge. Volumet varierer helt. Jeg kan ikke høre den om jeg ikke tenker på den, og det er mange gang om dagen den slår seg helt av, så jeg ikke kan høre den i det hele tatt. Jeg har brukt ørepropper de siste dagene får å skåne hørselen, i håp om at jeg skal bli bedre. Mor har sakt ho skal ta meg med på hørselsprøve om den ikke er borte til mandag. Jeg var på en nettside (http://www.tinnitool.com/en/tinnitus_analyse/hoertest.php) å fikk skjekket frekvensen den var på. Den gikk bare opp til 11000 hz, men jeg trur min ulyd er litt høyere enn det igjen.

Men det trenger ikke å være diskoteket heller, det kan jo være ørevoks også. Jeg merket faktisk ikke pipelyden før jeg leste det på nettet at det gikk ant å få det, det er litt rart :/ (det var rett etter diskoteket, så jeg antok at det var årsaken).

Denne pipelyden er veldig svak til vanlig, så jeg kan høre alt jeg klarte å høre før, det eneste er at den blir irriterende når jeg har på meg "sov i ro". Da er den veldig hør, eller i stille rom eller ute i bråk er den ikke så høy likevell. Jeg er bare fjorten år, og har ikke lyst å leve med denne pipelyden i 80 år til. Men det er ikke så ille at jeg ikke klarer det. Men pliz, gi meg tilbakemeldinger. Trur dere dette er midlertidig? Eller ikke? Og hvordan vet jeg om det skylder ørevoks? Og en ting til. Når jeg tok testen, kunne jeg ikke høre tonen på 100 hz, men det kunne heller ikke lillebroren min, så jeg lurer på at det kommer av høytalerne. Jeg trur ikke jeg er hørselskadet, fordi jeg kan høre alt jeg kunne før, det er bare denne pipingen. Gleder meg til tilbakemedlingene.

Endret av En_annen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er plaget med tinitus fra tid til annen pga medikamentbruk, i skrivende stund så er det som en høy susing, andre ganger er det piping.

Jeg har også hatt normal tinitus pga pistolskyting uten hørselvern men det ga seg etter noen uker.

Naboen min derimot har konstant tinitus, samme frekvens på lyden 24x7.

Jeg ville nok gitt det noen uker da det kan henge i lenge før det blir borte. Det er jo uansett ikke noe å gjøre med så det er vel ikke noe å stresse med.

Uansett, gjenntatt voldtekt av øra dine som diskotekbesøk, konserter eller ekstremt uvettig bruk av mp3 spillere vil gi hørselskade så det det kan nok være smart å være litt snill med øra sine.

Så fort de små håra inni øret er knekt så er hørselen ugjennkallelig skadet og det er bare høreapparat som kan hjelpe.

Lenke til kommentar
  vidarkri skrev (På 19.2.2011 den 18.48):

Jeg er plaget med tinitus fra tid til annen pga medikamentbruk, i skrivende stund så er det som en høy susing, andre ganger er det piping.

Jeg har også hatt normal tinitus pga pistolskyting uten hørselvern men det ga seg etter noen uker.

Naboen min derimot har konstant tinitus, samme frekvens på lyden 24x7.

Jeg ville nok gitt det noen uker da det kan henge i lenge før det blir borte. Det er jo uansett ikke noe å gjøre med så det er vel ikke noe å stresse med.

Uansett, gjenntatt voldtekt av øra dine som diskotekbesøk, konserter eller ekstremt uvettig bruk av mp3 spillere vil gi hørselskade så det det kan nok være smart å være litt snill med øra sine.

Så fort de små håra inni øret er knekt så er hørselen ugjennkallelig skadet og det er bare høreapparat som kan hjelpe.

Lest masse artikler om det nå som jeg har det. Men er det sant at etter 3 dager med øresus, at sjangsen for at det er permanent øker? Bare lurer. Har jo hatt det i seks dager, men har så inderlig løst til å ikke få det D:

Lenke til kommentar

Jeg er ikke spesielt oppdatert på emnet som sådan men som nevnt i forrige post så har jeg hatt noen erfaringer med slike plager og i mitt tilfelle så er det altså ikke permanent, det kommer og går og man venner seg faktisk litt til det med tida. Skyteepisoden uten hørselvern satte dog sine spor og jeg hører ikke like bra som jeg gjorde før den.

Mulig noen andre kan bidra med erfaringer da tinitus er ganske vanlig rundt om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...