Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lukt som hodepinetrigger. Vanlig?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med en eller annen sort mystisk hodepine. Akkurat hva slags hodepine det er snakk om har de ikke klart å finne ut. Typisk arter den seg som en langvarig pulserende hodepine med perider med intens "stikking." Migrene er utelukket, det er noe annet, men hva vet de ikke.

Men det merkelige er at lukt kan trigge hodepinen. Er dette normalt? F.eks nå nettopp når jeg luktet kokt rogn på kjøkkenet. Hodepine, som fra intet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det merkelige er at lukt kan trigge hodepinen. Er dette normalt? F.eks nå nettopp når jeg luktet kokt rogn på kjøkkenet. Hodepine, som fra intet.

Ser ut til at flere har noe slikt om du googler litt (enkelte knytter det mot migrene). Tror nok videre undersøkelser hos lege/sykehus er veien å gå.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Hei

Det kan tenkes at hodepinen din utløses av det som kalles 'klassisk betinging'. Det er det fenomen at kroppslige fornemmelser kan utløses av ytre stimuli som det i utgangspunktet ikke er knyttet noe spesielle følelser til. Lukt er en sterk trigger for blant annet minner, slik at du kan ikke se vekk fra at dette skjer hos deg.

Den russiske fysiologen Pavlov oppdaget dette fenomenet da han studerte spyttsekresjon hos hunder, og klassisk betinging har blitt et viktig element i forsståelsen av læring hos mennesker og dyr. Klassisk betinging kan også også et stykke på vei forklare(vedlikeholdet av) noen psykiske plager.

Uansett bør du, hvis du ikke alt er det, utredes av nevrolog dersom det er sånn at dette er til plage for eller hemmer deg.

Hilsen

Dag

Lenke til kommentar

Jeg sliter med en eller annen sort mystisk hodepine. Akkurat hva slags hodepine det er snakk om har de ikke klart å finne ut. Typisk arter den seg som en langvarig pulserende hodepine med perider med intens "stikking." Migrene er utelukket, det er noe annet, men hva vet de ikke.

Det er helt klart migrene. Hvordan kan de si at migrene er utelukket når det du beskriver er omtrent så typisk migrene som det kan bli?

Ja, det er helt vanlig at migrene trigges av lukt. Nei, det finnes ingen annen hodepinetype som trigges av lukt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Det er helt klart migrene. Hvordan kan de si at migrene er utelukket når det du beskriver er omtrent så typisk migrene som det kan bli?

Ja, det er helt vanlig at migrene trigges av lukt. Nei, det finnes ingen annen hodepinetype som trigges av lukt.

Hvordan kan du påstå at du er helt sikker på at det skyldes migrene? har du noen som helst kunnskap om migrene? det virker nemlig ikke som du har det, siden du skriver at du er helt sikker på at det er migrene. han nevner ingen typiske symptomer på migrene, som du påstår at han gjør.

slike som deg er ødeleggende for forumet. du kommer uten kunnskaper om emnet og sier du er helt sikker i din sak. slik sluttet vi andre med i barnehagen.

gå til en lege og forhør deg, trådstarter. de kan nok svare bedre enn noen her inne.

Lenke til kommentar

@tsg1zzn

Dette er svært bombastisk og udokumentert. Du må vise hvor du har dine påstander fra, ikke bare slenge ut slikt at 'det er helt vanlig at migrene trigges av lukt'...'det finnes ingen annen hodepinetype som trigges av lukt'.

TS kan selv lese om migerene her http://nhi.no/sykdommer/hjerne-nervesystem/migrene/migrene-symptomer-7253.html, selv om jeg tror at vedkommende alt vet dette. Du må gjerne lese dette selv.

Dag

Lenke til kommentar

<- trådstarter.

Har vært til utredning hos nevrolog, og ble ikke tatt seriøst. Han avfeide det hele som hodepine på grunn av stress med studier, selv om jeg forklarte at jeg ikke hadde en stressende hverdag. Nå, litt over et år senere - har jeg prøvd både et semester på en helt annen skole, og det å gå arbeidsledig i noen måneder uten noe stress i hverdagen, og hodepinen er der enda.

Jeg har lest mye om mange slags hodepiner, og de andre triggerne mine har jeg sett gjentatt mange ganger. Når jeg ikke kjenner meg igjen i typiske beskrivelser av migrene, og det er utelukket av en nevrolog, så må jeg jo nesten tro at det er snakk om en annen sort hodepine.

Hodepinen min vedvarer i alt fra 6-12 timer til flere uker i strekk. Da er den konstant tilstede, og blusser opp av og til, i perioder på 2min-45min der det stikker på tilfeldig plasserte punkter inne i hodet mitt.

Sammen med hodepinen hender det at jeg får rykninger nedover forbi venstre øre og ut i armen. Vanligvis kun i form av smerte, men noen ganger også med ufrivillig kjapp muskelaktivering.

Merker også øresus på venstre øre når jeg har, eller er i ferd med å få en periode med hodepine. Underveis så hender det at det "smeller for" og piper, spesielt om jeg ignorerer hodepinen og prøver å holde et normalt aktivitetsnivå.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

<- trådstarter.

Har vært til utredning hos nevrolog, og ble ikke tatt seriøst. Han avfeide det hele som hodepine på grunn av stress med studier, selv om jeg forklarte at jeg ikke hadde en stressende hverdag. Nå, litt over et år senere - har jeg prøvd både et semester på en helt annen skole, og det å gå arbeidsledig i noen måneder uten noe stress i hverdagen, og hodepinen er der enda.

Jeg har lest mye om mange slags hodepiner, og de andre triggerne mine har jeg sett gjentatt mange ganger. Når jeg ikke kjenner meg igjen i typiske beskrivelser av migrene, og det er utelukket av en nevrolog, så må jeg jo nesten tro at det er snakk om en annen sort hodepine.

Hodepinen min vedvarer i alt fra 6-12 timer til flere uker i strekk. Da er den konstant tilstede, og blusser opp av og til, i perioder på 2min-45min der det stikker på tilfeldig plasserte punkter inne i hodet mitt.

Sammen med hodepinen hender det at jeg får rykninger nedover forbi venstre øre og ut i armen. Vanligvis kun i form av smerte, men noen ganger også med ufrivillig kjapp muskelaktivering.

Merker også øresus på venstre øre når jeg har, eller er i ferd med å få en periode med hodepine. Underveis så hender det at det "smeller for" og piper, spesielt om jeg ignorerer hodepinen og prøver å holde et normalt aktivitetsnivå.

dette hørtes alvorlig ut. og som du sier- ikke som migrene.

gå til en lege eller eventuelt en ny nevrolog. min mor har hatt samme problem med useriøse nevrologer. de første to hun gikk til var "dårlige" som hun beskrev dem, men den siste (som hun har nå) var "god"

poenget mitt er at det er stor forskjell på leger, fysioterapeuter og nevrologer. ikke gi opp. om den du har nå ikke virker dyktig-gå til en ny en.

Lenke til kommentar

<- trådstarter.

dette hørtes alvorlig ut. og som du sier- ikke som migrene.

gå til en lege eller eventuelt en ny nevrolog. min mor har hatt samme problem med useriøse nevrologer. de første to hun gikk til var "dårlige" som hun beskrev dem, men den siste (som hun har nå) var "god"

poenget mitt er at det er stor forskjell på leger, fysioterapeuter og nevrologer. ikke gi opp. om den du har nå ikke virker dyktig-gå til en ny en.

Helt enig. Symptomene dine er så pass alvorlige og sammensatte at du må få en 'second opinion' hos en annen nevrolog.

Det er like stor forskjell på leger som på andre yrkesgrupper, så det er fult mulig å treffe på en udugelig en, eller en alminnelig som hadde en dårlig dag.

Dag

Lenke til kommentar

Dette innlegget er basert på det første innlegget til trådstarter. Fordi jeg ikke er synsk, kunne jeg ikke forutse hva trådstarter ville skrive i sitt neste innlegg, som kom etter mitt.

@tsg1zzn

Dette er svært bombastisk og udokumentert. Du må vise hvor du har dine påstander fra, ikke bare slenge ut slikt at 'det er helt vanlig at migrene trigges av lukt'...'det finnes ingen annen hodepinetype som trigges av lukt'.

Må jeg bevise tyngdekraften også?

Enkelte ting her i verden er en del av allmenndannelsen, og burde være unødvendig å dokumentere.

Det at migrene er pulserende står i diagnosekriteriene (fra IHS) for migrene. Diagnosekriteriene for andre hodepiner inneholder ikke den beskrivelsen, bortsett fra diagnosekriteriene for spenningshodepine, der det er et krav at hodepinen ikke er pulserende.

Hvis du ikke vet at migrene typisk er pulserende, ja, da vet du ikke hva migrene er, og da må du gå å slå det opp. Så enkelt er det. Enhver kilde som forklarer hva migrene er vil bruke ordet "pulserende".

Det at migrene kan trigges av sterke sanseinntrykk trodde jeg også var noe alle visste. Om du leser sanseinntrykk og tenker "lys og lyd" er det ærlig talt din egen feil at du ikke vet at luktesansen er en sans. Apotek1.no sier migrene kan trigges av sterke sanseinntrykk, det samme sier vitusapotek.no, wikipedia, lommelegen.no, nhi.no, barnimagen.com (nevner kraftige lukter separat, for at de som ikke skjønner hva "sanseinntrykk" betyr også skal forstå det), kiropraktor-sor.no (spesifikt sterke lukter), pfizer.no (spesifikt sterke lukter), kk.no (sepsifikt sterke lukter), forbrukertips.com (spesifikt sterke lukter), astrazeneca.no (spesifikt sterke lukter), nevro.legehandboka.no, osv. Man må vel regne med at informasjonen fra legemiddelfirmaer som pfizer.no er god nok for forumbruk? Det at migrene kan utløses av sterke sanseinntrykk er allmennkunnskap, og burde være helt unødvendig å dokumentere.

Hvis du ikke vet at migrene kan utløses av sterke sanseinntrykk, ja, da vet du ikke hva migrene er, og da må du ganske enkelt gå å slå det opp. Enhver skikkelig kilde som forklarer hva migrene er vil fortelle deg at det kan utløses av sterke sanseinntrykk.

Jeg kan ikke gå rundt å definere alle ordene jeg bruker. Hvis ikke folk skjønner hva et ord betyr, så er det bare å slå det opp.

Når det gjelder at ingen annen hodepinetype trigges av lukt tok jeg nok litt i. Jeg er villig til å trekke utsagnet tilbake, hvis det er tillatt. Jeg mener fortsatt at det stemmer, men jeg kan ikke dokumentere det, for uansett hvor i universet jeg leter kan det alltids finnes en eller annet obskur hodepine som utløses av lukt.

Ja, dette innlegget ble litt krasst, men det var ikke uprovosert. Når noen anklager meg for å være bombastisk, og i neste setning helt bombastisk sier at jeg er kunnskapsløs, så er det hyklersk.

Jeg har hatt migrene siden jeg gikk i barnehagen. Min søster har migrene, min far har migrene, og bakover i slekten på farssiden er det personer med migrene. Jeg har vært hos RiTs beste migreneekspert, jeg har vært hos St. Olavs beste migreneekspert (Lars Stovner), jeg har vært hos andre nevrologer og leger, jeg har lest alt som finnes om hodepine på wikipedia og ellers støvsugd nettet for informasjon, jeg har lest en bok skrevet av en erfaren hodepinelege der migrene og en hel del andre hodepiner ble nøye beskrevet (ja, faktisk flere ganger har jeg lest den), jeg har prøvd minst 23 medisiner mot hodepine og har satt meg grundig inn i virkemåten til hver eneste én. Kanskje jeg fortsatt er kunnskapsløs.

@Trådstarter: Du sier at det ikke migrene fordi det ble utelukket av nevrolog. Men samtidig sier du at nevrologen ikke tok deg alvorlig. Hvordan kan du stole på at nevrologen har rett når han ikke tok deg alvorlig?

ADVARSEL! Resten av innlegget er udokumentert!

Beskrivelsene av migrene som du finner rundt om kring er representative for typisk migrene. Hvis man har migrene veldig ofte (flere ganger i uken) er det typisk at den slutter å gå helt over, og man har hele tiden en svak hodepine, med migremelignendeanfall som blusser opp innimellom. Dette kalles "blandingshodepine".

Lenke til kommentar

@tsg1zzn

Du trenger ikke være frekk, du kan holde en alminnelig tone også når du blir motsagt.

Jeg sier ingen steder at du er kunnskapsløs. Du kan ha disputert på migrene for alt jeg vet. Kjennskap til triggere og symptomer på migrene har aldri vært, og kommer nok aldri til å bli en del av almenndannelsen, likevel. Heldigvis.

Det jeg kritiserer er at du er bombastisk, og kommer med påstander om TS' plager som du ikke dokumenterer. Sitat: "Ja, dette innlegget ble litt krasst, men det var ikke uprovosert. Når noen anklager meg for å være bombastisk, og i neste setning helt bombastisk sier at jeg er kunnskapsløs, så er det hyklersk." Hvilken setning hos meg viser du til da?

Jeg har ikke uttalt meg om puserende hodepine og ser ikke noen grunn til å gå i diskusjon om dette. At migrene kan utløses av sanseinntrykk er det ikke tvil om, og jeg ser at du i posten din nyanserer og korrigerer synet ditt. Det er bra. Det er heller ingen tvil om at migrene kan utløses av en rekke påkjenninger, ikke bare enkle sanseinntrykk. Slike påkjenninger kan være f eks sinne og overarbeidelse.

Hilsen

Dag

Endret av dag1234
Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

@tsg1zzn

beklager. jeg var irritert da jeg skrev innlegget. grunnen til det kan jeg forklare:

Jeg har migrene selv, ganske kraftig også. dette medfører at jeg blant annet har mye fravær fra skolen og ikke kan være med på en del ting. Folk flest jeg kjenner vet ikke helt hva migrene er og tror det bare er at du har vondt i hodet en gang i blant (eller ofte). mange bruker det også som unnskyldning for å f. eks forklare fraværet sitt, selv om de egentlig ikke har migrene. når folk spør meg om jeg var syk i går, forklarer jeg dem at jeg har hatt et migreneanfall og får som svar noe ala dette: "migrene? det er jo bare at du har litt vondt i hodet. det har jo jeg også ganske ofte". dette irriterer meg grenseløst og jeg hater når folk nærmest ler av at jeg ikke orker noe p.g.a migrene. Migrene er fryktelig og jeg hater når uvitende personer kommer og undervurderer migrene. jeg trodde du var en slik person og lot meg hisse opp.

nok en gang, det var dårlig gjort av meg.

Her er forresten en artikkel jeg kom over: http://www.klikk.no/helse/sykdom/article481590.ece Jeg blir kraftig provosert av å lese sånne ting.

Lenke til kommentar

Kanskje se litt på denne:

http://www.klikk.no/helse/article402624.ece

Har jobbet litt med det spesifikke lysakupunktur-utstyret som omtales her, og det er noe av det desidert mest effektive jeg har brukt for å balansere kroppen uten bruk av biokjemisk intervensjon. Behandlingen fungerer best om den kombineres med vanlig akupuntur i enkelte tilfeller, men det er ikke alltid at det er nødvendig. For de som synes det virker litt søkt så er det faktisk gjort vitenskapelige eksperiment på at det spesielle frekventerte lyset som sendes inn i behandlingspunktene kan måles med photonmeter i andre punkter på samme meridian-banen i kroppen. Kroppen klarer altså å ta opp energien og transportere den.

Migrene har jeg også behandlet effektivt med rensekur, også tilfeller som har vart i over 25 år. Det er ofte spesielle matvarer de som lider av migrene kan holde seg unna for å hjelpe på problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...