Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

"Norge skal bli røykfritt!"

Dolg_313

Anbefalte innlegg

er en litt provoserende innleggs tittel her, men jeg siterer hva jeg hørte en politiker si engang. Jeg husker ikke hvem, men det kunne høres ut som et typisk Høybråten utspill.

Temaet er ganske hårsårt for mange, da det er en menneskerettighet å røyke, og mange ser på dette havet av lover og regler og skattelegginger fra staten ut av en annen verden som et overtrampende inngrep.

Selv røyker jeg ikke, men hele min familie og slekt gjør det så vi har hatt en god del diskusjoner rundt temaet.

Var det i 2004 at røykeforbudet på alle utesteder kom i drift? Selv om jeg er imot røyking på offentlige plasser og spisesteder synes selv jeg at det var litt drøyt.

Uansett vi har i de senere årene diskutert hypotesen at dersom Norge skulle bli gjort røykfritt, hvordan skulle det bli gjort? For det nytter ikke bare å ta produktet ut av markedet, det ville vært direkte " uhumant" mot de som er midt oppi avhengigheten og som kanskje har røykt sore deler av sitt liv.

Hvis du hadde hatt makten, hva hadde vært din plan for å få igjennom en human retningslinje som var gjennomførbar og som ikke sendte noen grupper ut av "stol leken" Poenget her er at ingen skal føle seg uglesett for å være røker eller satt i bås.

Jeg spør ut av nysgjerrighet, for det er sikkert flere av dere her som har lekt med tanken på ett eller annet tidspunkt om hva en politiker burde gjort.

For slik det er nå virker det som om de bare vil kalle det et "problem" for så bare å la det slure og melke pengene ut av det med god samvittighet.

Endret av Dolg_313
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge man ikke sjenerer andre med røyken sin (spisesteder etc) så skal folk få lov til å røyke så mye de vil. Er deres valg, ikke statens.

er 100% enig, men det er ikke det tråden handler om.

de snakker til og med nå om hvorvidt du skal få lov til å røyke inni din egen bil.

Endret av Dolg_313
Lenke til kommentar

her er ett eksempel jeg ser for meg som kunne vært reellt, som kommer både røykere og ikke røykere til gode og at det kan være potensiellt prevantivt med å rekruttere nye røykere:

Scenario 1: Tobakk blir kun å få på Blå resept.Tobakk trekkes bort fra butikker og blir kun å få på apoket mot resept. På den måten vil produktet bli tatt bort fra alles "Øyne"

Legen din vet at du røyker og skriver ut til deg slik at du kan få tobakk gjennom apoteket. Selvfølgelig skal tobakken ikke lenger skattes av slik at du har fint råd til å røyke videre, men resepter vil ikke bli gitt til folk som " vil begynne" med røyking.

For jeg mener at du egentlig ikke kan tvinge noen til å slutte å røyke mot deres vilje, men du kan gjøre det så behagelig som mulig for dem.

røykre kan forbli røykere, men generasjonen med tobakk vil dø ut med dem.

og for de av dere som kommer med "men da vil de begynne å selge til andre for profitt"

Personlig tror jeg ikke at det vil bli så utbredt og at det bare vil bli et minimalt med tobakk på avveie.

For som sagt: Dersom Legen din vet at du ikke røker, så vil du ikke få tobakk på blå resept i etterkant 4-5 år etter at undersøkelsen på hvor mange som trenger regelmessig blå resept.

Og det faktum at det ikke er å få tak i vil gjøre at få folk vil begynne å røyke, og etterspørselen av tobakk på "svartemarkedet" vil bli lav. Noe vil det selvfølgelig være men det ser jeg for meg vil dø ut.

så kommer steg to. noen blir kanskje drit provosert av forslaget, men en kan ikke BARE stryke folk med håra: De som ikke har blå resept får heller ikke lov å røyke på offentlig område. Dette gjelder derimot IKKE for røykere som har tobakken på blå resept og som har dokumentert av legen at de er faste røykere.

Dette var min lille hjernespinn på hvordan en mulig måte å redusere prosenten av røykere på i Norges land. Jeg har ikke noen intensjon å fremmedgjøre folk som røker, så ikek vri denne posten over til noe annet enn det denne posten er ment om...

røkere trenger kjærlighet de og ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
da det er en menneskerettighet å røyke
Kanskje jeg hadde vært enig hvis de røykerne som ble syke ikke fikk dekket sykepenger/trygd eller medisinsk behandling (som kreftbehandling).

Hvorfor er det en menneskerett å skade seg selv med vilje, og så forlange at andre skal betale det du koster samfunnet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
da det er en menneskerettighet å røyke
Kanskje jeg hadde vært enig hvis de røykerne som ble syke ikke fikk dekket sykepenger/trygd eller medisinsk behandling (som kreftbehandling).

Hvorfor er det en menneskerett å skade seg selv med vilje, og så forlange at andre skal betale det du koster samfunnet?

godt moment.

For å være ærlig. veit ikke.

Jeg kjenner en røyker som sier at det er takket være DEM at helsenorge funker så bra som det gjør, siden de betale så mye avgifter på tobakken dem kjøper, og i tilleg så dør dem tidlig så de ikke " blir i veien" slik som oss ikke røkere kommer til å bli.

Og det jeg mener med menneskerettighet er bare det at om jeg tar tobakken fra deg så tar jeg ifra deg " din frie vilje". Og om jeg tvinger deg til å slutte å røyke så er det et overtramp fra min side.

Lenke til kommentar

Kudos til politikerne som hadde baller nok til å gjennomføre røykeforbudet og regler om at tobakk ikke skal synes i butikkene.

Røyk koster også ikkerøykere en del penger, da fellesskapet må betale for blant annet helseutgifter og tapte arbeidstimer.

For ikke-røykere er det veldig sjenerende med masse røyk der man er nødt til å oppholde seg (utesteder, bussholdeplasser etc.).

Et scenario for å gradvis fase ut røyk/tobakk kunne vært å øke aldersgrensen hvert år.

Lenke til kommentar

Kudos til politikerne som hadde baller nok til å gjennomføre røykeforbudet og regler om at tobakk ikke skal synes i butikkene.

Røyk koster også ikkerøykere en del penger, da fellesskapet må betale for blant annet helseutgifter og tapte arbeidstimer.

For ikke-røykere er det veldig sjenerende med masse røyk der man er nødt til å oppholde seg (utesteder, bussholdeplasser etc.).

Et scenario for å gradvis fase ut røyk/tobakk kunne vært å øke aldersgrensen hvert år.

ja, økt aldersgrense en gang i året går jo også ut på det samme :)

Lenke til kommentar

Røykere betaler alt det der + mer i moms. Dårlig argument.

Moms er lik på alle varer, også tobakk. Den ekstra avgiften på tobakk er en særavgift, ikke moms.

Ifølge Wikipedia tok staten inn 7,299 milliarder kroner på denne særavgiften i 2008. Ifølge regjeringen.no ble samfunnskostnadene ved tobakk estimert til ca 7 milliarder kroner i 1988. Så det kan se ut til at du har rett i at røykerne betaler for seg, men ikke mye mer. Men det hadde selvfølgelig vært bedre med et mer oppdatert anslag for samfunnskostnadene, i og med at skadevirkningene fra passiv røyking er bedre kjent i dag enn i 1988.

Mitt inntrykk er også at mange røykere klager på avgiftsnivået, og da vil argumentet med samfunnskostnader være relevant.

Og det jeg mener med menneskerettighet er bare det at om jeg tar tobakken fra deg så tar jeg ifra deg " din frie vilje". Og om jeg tvinger deg til å slutte å røyke så er det et overtramp fra min side.

Jeg opplever ikke at jeg har fri vilje i utgangspunktet, og jeg tror heller ingen andre har det. Det strider mot alle naturlover. Men det er en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar

trur det er et dødt prosjekt å få norge røykfritt.

Og det er en dårlig ide å ha røyk på resept.. Da må vi betale for å dra til legen og få resept. Og hvordan skal han vite om fks jeg røyker eller ikke? Jeg tror ikke du kan finne et bevis om det på absolutt alle via blodprøver e.l....

Det virker som at folk kun vil gjøre det vanskelig for røykerne. De skjuler, tvinger, juger, og setter opp pris. Hva med å hjelpe dem? Ha GRATIS røykesluttkurs OFTE, med god oppfølging...

Man må oppmuntre til det...

Uansett skal det mange år til før det eventuelt vil funke. Noen nordmenn bor i utlandet, og kan hende de røyker der. Når de da flytter hjem igjen til Norge blir det vanskelig hvis det er total røykeslutt der. Mennesker fra andre land flytter til Norge...

mennesker kommer på ferie til Norge. Hvor fristende er det for en røyker å dra til et land der du ikke får lov til å røyke?

Du er på ferie og må smugrøyke... ganske kult...

Lenke til kommentar

Ett røykefritt norge tror jeg ikke noen i hele forumet vil få se.

Når man må betale opptil 93 kr for en 20pakning med røyk som man kan få for 4-8 kr i utlandet så er det jo åpenbart at røykere betaler inn alt av behandlinger som kommer som en følge av røyking. Det er jo også heller en mindre prosent av røykere som faktisk får KOLS, kreft og andre sykdommer som kan forbindes med røyking. Hell, jeg kjenner folk som har fått kreft, men ingen av dem har engang tatt i en røyk.

Bestefaren min døde i en alder av 40+ av røyking. Han røyket mer enn to 20pakninger daglig, og døde av at lungene ga opp, ikke kreft. Han bare døde, ingen tap for staten. So, what's the fuzz all about?

Lenke til kommentar

Ifølge Wikipedia tok staten inn 7,299 milliarder kroner på denne særavgiften i 2008. Ifølge regjeringen.no ble samfunnskostnadene ved tobakk estimert til ca 7 milliarder kroner i 1988. Så det kan se ut til at du har rett i at røykerne betaler for seg, men ikke mye mer. Men det hadde selvfølgelig vært bedre med et mer oppdatert anslag for samfunnskostnadene, i og med at skadevirkningene fra passiv røyking er bedre kjent i dag enn i 1988.

Mitt inntrykk er også at mange røykere klager på avgiftsnivået, og da vil argumentet med samfunnskostnader være relevant.

I tillegg er ikke 7mrd 1988 kroner i nærheten av det samme som 7mrd 2008 kroner.... Det koster samfunnet med andre ord betydelig mer å ha røykere enn hva de betaler direkte inn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I tillegg er ikke 7mrd 1988 kroner i nærheten av det samme som 7mrd 2008 kroner.... Det koster samfunnet med andre ord betydelig mer å ha røykere enn hva de betaler direkte inn.

Da burde du også ta med i betraktning hvor mange det er som faktisk røyker i dag kontra hvor mange det var som røyket i 1988. Jeg tror det vil jevne seg ut.

Lenke til kommentar

Med tanke på at nedgangen i røykere har vært med omtrent 30% såvidt jeg husker og røykeutgiftene med 7mrd blir til 11 mrd i 2008 kroner OG man har med langtidsvirkningene fra dengang da, så nei, jeg tror ikke det jevner seg ut... Du regner med andre ord med at nedgangen i antall røykere gir 4 mrd i kostnadskutt, tvilsomt ettersom det antagelig ikke er mye proporsonalitet inne i bildet. Nettopp på grunn av langtidsvirkninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

nåja, jeg tror nok det er mye annet i verden som vi kunne klart oss uten som det brukes mye penger på og.. Staten kommer ihvertfall til å tape penger hvis det blir røykeslutt i Norge.. som jeg skrev ovenfor; turismen vil garantert synke.

Det sitter alltids noen dansker og amerikanerne på verandaen på et høyfjellshotell og koser seg med en øl og en røyk osv...

Staten får ikke inn avgifter fra tobakk, som er SINNSYKT mye..

På Svalbard koster en 20 pak sånn ca 20 kr (fordi de ikke har avgifter der)

og i Norge koster det nærmest 100....

Og i tillegg vil det utløse kriminalitet.. selvfølgelig kommer noen til å smugle røyk fra sverige osv.. Og tobakk kommer til å bli omtrent like alvorlig som hasj...

Det er forbudt med narkotika i Norge fks, men hvor mye penger bruker vi ikke på de likevel? De vet ikke hva de skal gjøre med nærkisene..

nå er ikke røyk SÅ farlig da, men det kommer ikke til å gå smertefritt.. og hva skal man gjøre med de som bare aldri slutter å røyke?

Lenke til kommentar

Norge prøvde å forby alkohol tidlig på 1900 tallet en gang. Det funka dårlig fordi såpass mange ville fortsette å nyte/bruke det. Det flytta hele markedet over på svartemarkedet isteden, med påfølgende problemer som: Kriminalisering av masse folk / sosiale problemer, metanol og annen forgiftning pga dårlige varer, staten er ikke lenger i stand til å regulere markedet (avgifter, aldersgrenser osv...). Samme problemet vi har med narkotika i dag.

Gjør det samme med røyk/nikotin nå, så kan dere tenke dere konsekvensene :).

Lenke til kommentar

ja, det er derfor jeg sier at det å tråkke noen på tærne vil ikke funke. er derfor jeg synes ideen min om tobakk på blå resept ville funket kjempe som jeg skrev om lengre oppe.. du betaler spottpris for tobakken din så du kan ha den i fred, og kanskje i kombinasjon med økt aldersgrense en gang i året med ett år.

Endret av Dolg_313
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...