Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Blyfri 95 eller 98?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Den kan kjøres på både blyfri 95 og 98 :new_woot:

Mange bruker 95, fordi den er noe billigere.

Men de som "bryr" seg mer om mopedn og er opptatt av at den fungerer best mulig fyller sannsynligvis med 98, den gir litt bedre kraft og mopedn føles sprekere. Minusen med denne er at den er litt dyrere enn 95. ;)

Lenke til kommentar

Men de som "bryr" seg mer om mopedn og er opptatt av at den fungerer best mulig fyller sannsynligvis med 98, den gir litt bedre kraft og mopedn føles sprekere. Minusen med denne er at den er litt dyrere enn 95. ;)

Gjelder dette for scootere også?

Lenke til kommentar

Uff, dette er helt feil, spesielt med tanke på at de som "bryr" seg fyller på med det de skal fylle på med.

Tvert om så gjør blyfri 98 mopeden din treigere enn det den hadde vært på 95, hvis den ikke er lagt for 98 noe jeg tviler sterkt på at den er..

+ Sot, ikke glem nedsoting..

Lenke til kommentar

Har du sjekka tennplugg og sett at den ikke soter mer enn den skal? Når jeg trimma min moped på sin tid (en rs50) var det aldri snakk om å bytte fra 95 til 98, men ha litt olje i bensinen for å smøre bedre.

Endret av cozmos
Lenke til kommentar

Har du sjekka tennplugg og sett at den ikke soter mer enn den skal? Når jeg trimma min moped på sin tid (en rs50) var det aldri snakk om å bytte fra 95 til 98, men ha litt olje i bensinen for å smøre bedre.

Sjekker den på fast basis :thumbup:

Har også trimmet mopeden, 70cc med effektpotte og større dyse.

Du har egen tank for olje? sant?

Lenke til kommentar

Begynner å bli noen år siden, men var egen tank ja. Hadde 80cc, trimforgasser og fjerna plomberingen. Samt noe greier med drev.. Eneste forskjellen på 95vs98 har noe med tenningen å gjøre. Kanskje du får litt fortenning med 98, uten at jeg vet hva det har å si. Smøreegenskapene på 98\95 er ubetydelige.

Lenke til kommentar

Begynner å bli noen år siden, men var egen tank ja. Hadde 80cc, trimforgasser og fjerna plomberingen. Samt noe greier med drev.. Eneste forskjellen på 95vs98 har noe med tenningen å gjøre. Kanskje du får litt fortenning med 98, uten at jeg vet hva det har å si. Smøreegenskapene på 98\95 er ubetydelige.

Okei :)

Lenke til kommentar

Oktantall er et mål på hvor mye kompresjon bensinen tåler uten å selvantenne. Det er derfor tryggere å kjøre på 98 enn 95.

Jo lavere oktantall, jo lettere selvantenner bensinen, det er derfor det kan oppstå tenningsbank i noen motorer. Tenningsbank er kort forklart at bensinen antenner før stempelet når toppen av sylinderen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ble alltid fortalt at jeg skulle fylle 95 på scooteren min, inntil i fjor sommer da jeg ble fortalt at jeg burde prøve å fylle med 98. Jeg merka ingen forskjell for å være ærlig. Den er like kresen på når den vil starte, hvor fort den vil kjøre og den bruker fortsatt opp like mye strøm og like mange tennplugger. Tror jeg har brukt 6-7 ganger så mye på verkstedregninger og nye deler på scooteren min enn den kosta meg ny for 9 år siden. :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Med mindre du har en bil/motorsykkel med mange HK og innsprøytning som "kjenner igjen" 98 oktan har det så og si ingenting å si om det er 95 eller 98 oktan. I hvertfall ikke på en moped der effektøkningen, hvis det i det hele tatt blir noen, vil være på et par prosent mer enn den allerede lave effekten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...