Stian_Dahl Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 har alltid fylt Scooteren min Keeway Matrix med blyfri 98. Men mange av mine mye mer intereserte venner sier at den bør ha 95. Er dette riktig? Lenke til kommentar
cozmos Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 95 er nok riktig ja. Aldri hørt om mopeder som skal ha 98. Lenke til kommentar
Stian_Dahl Skrevet 19. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2011 (endret) takk skal du ha Endret 19. februar 2011 av Stian_Dahl Lenke til kommentar
Mr. Moody Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Mopeden selv liker best 95, men selv fyller jeg for det meste 98, fordi den i det minste føles sprekere da Lenke til kommentar
ThePmPowner Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Den kan kjøres på både blyfri 95 og 98 Mange bruker 95, fordi den er noe billigere. Men de som "bryr" seg mer om mopedn og er opptatt av at den fungerer best mulig fyller sannsynligvis med 98, den gir litt bedre kraft og mopedn føles sprekere. Minusen med denne er at den er litt dyrere enn 95. Lenke til kommentar
Norish Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Den kan kjøres på både blyfri 95 og 98 Mange bruker 95, fordi den er noe billigere. Men de som "bryr" seg mer om mopedn og er opptatt av at den fungerer best mulig fyller sannsynligvis med 98, den gir litt bedre kraft og mopedn føles sprekere. Minusen med denne er at den er litt dyrere enn 95. Gjelder dette for scootere også? Lenke til kommentar
cfg Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Den kan kjøres på både blyfri 95 og 98 Mange bruker 95, fordi den er noe billigere. Men de som "bryr" seg mer om mopedn og er opptatt av at den fungerer best mulig fyller sannsynligvis med 98, den gir litt bedre kraft og mopedn føles sprekere. Minusen med denne er at den er litt dyrere enn 95. Uff, dette er helt feil, spesielt med tanke på at de som "bryr" seg fyller på med det de skal fylle på med. Tvert om så gjør blyfri 98 mopeden din treigere enn det den hadde vært på 95, hvis den ikke er lagt for 98 noe jeg tviler sterkt på at den er.. + Sot, ikke glem nedsoting.. Lenke til kommentar
ThePmPowner Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Gjelder dette for scootere også? Jupp, har en kompis som kjører scooter. Han merer også at den går bedre med blyfri 98. Lenke til kommentar
ThePmPowner Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Sier min mening jeg. Har ikke hatt mer sot, OG den går bedre.. Det er forøvrig en 2006 Yamaha Tzr.. Lenke til kommentar
cozmos Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 (endret) Har du sjekka tennplugg og sett at den ikke soter mer enn den skal? Når jeg trimma min moped på sin tid (en rs50) var det aldri snakk om å bytte fra 95 til 98, men ha litt olje i bensinen for å smøre bedre. Endret 28. mars 2011 av cozmos Lenke til kommentar
ThePmPowner Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Har du sjekka tennplugg og sett at den ikke soter mer enn den skal? Når jeg trimma min moped på sin tid (en rs50) var det aldri snakk om å bytte fra 95 til 98, men ha litt olje i bensinen for å smøre bedre. Sjekker den på fast basis Har også trimmet mopeden, 70cc med effektpotte og større dyse. Du har egen tank for olje? sant? Lenke til kommentar
cozmos Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Begynner å bli noen år siden, men var egen tank ja. Hadde 80cc, trimforgasser og fjerna plomberingen. Samt noe greier med drev.. Eneste forskjellen på 95vs98 har noe med tenningen å gjøre. Kanskje du får litt fortenning med 98, uten at jeg vet hva det har å si. Smøreegenskapene på 98\95 er ubetydelige. Lenke til kommentar
ThePmPowner Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Begynner å bli noen år siden, men var egen tank ja. Hadde 80cc, trimforgasser og fjerna plomberingen. Samt noe greier med drev.. Eneste forskjellen på 95vs98 har noe med tenningen å gjøre. Kanskje du får litt fortenning med 98, uten at jeg vet hva det har å si. Smøreegenskapene på 98\95 er ubetydelige. Okei Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Oktantall er et mål på hvor mye kompresjon bensinen tåler uten å selvantenne. Det er derfor tryggere å kjøre på 98 enn 95. Jo lavere oktantall, jo lettere selvantenner bensinen, det er derfor det kan oppstå tenningsbank i noen motorer. Tenningsbank er kort forklart at bensinen antenner før stempelet når toppen av sylinderen. Lenke til kommentar
cfg Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Tror det bare ligger i noe du tror når du sier at den går bedre, for det er det ikke mulig at den gjør, godt mulig det bare ligger i hodet ditt for at den går bedre, skal ikke være mulig. Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 En moped får ingen effekt ut av 98, det er faktisk tryggere å kjøre på 98 enn 95;) Lenke til kommentar
Alex_TempoCorvette Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 På mopeder som har såpass liten effekt vil det vel neppe være noen merkbar forskjell..? Likegyldig om man fyller 95 eller 98 på mopeder.. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 Jeg ble alltid fortalt at jeg skulle fylle 95 på scooteren min, inntil i fjor sommer da jeg ble fortalt at jeg burde prøve å fylle med 98. Jeg merka ingen forskjell for å være ærlig. Den er like kresen på når den vil starte, hvor fort den vil kjøre og den bruker fortsatt opp like mye strøm og like mange tennplugger. Tror jeg har brukt 6-7 ganger så mye på verkstedregninger og nye deler på scooteren min enn den kosta meg ny for 9 år siden. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Med mindre du har en bil/motorsykkel med mange HK og innsprøytning som "kjenner igjen" 98 oktan har det så og si ingenting å si om det er 95 eller 98 oktan. I hvertfall ikke på en moped der effektøkningen, hvis det i det hele tatt blir noen, vil være på et par prosent mer enn den allerede lave effekten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå