Gå til innhold

Min første hjemmeserver. Trenger litt hjelp til hardware.

Anbefalte innlegg

Kommentarer/forslag:

Det heter PSU (Power supply Unit), ikke PCU (pirkepirke)

- Jeg hadde personig gått for i3 540 for rundt 800kr. Det er liten forskjell opp til 550 og (IMO) ikke verdt de ekstra 200kr. Skulle du føle at du trenger mer CUkraft kan du altid overklokke med største lettet opp til minst 4Ghz på stock kjøler, og det fines er at så lenge du ikke rører spenningen så vil det ikke påvirke idle temperaturen stort heller pga. så god strømkontroll det er på disse CPUene. Det er neppe noen forskjell i overklokkingspotensiele mellom disse to modellene uansett.

- Hovedkortet er greit, men vær obs på at H55N modellen er ITX størrelse (ekstra ekstra liten). Jeg synes H55M er bedre egnet. Det er mini-atx, mindre enn vanlig ATX, men stor nok til at du får beholde nesten alle S-ATA kontakter, ekstra RAMsockets osv. H55M har færre kontakter, bare 2RAMsockets osv. og ved mindre du har tenkt å sette denne i et mini-ITX kabinett (som det ikke virker som), så er det ikke noe poeng i, spesiellt med tanke på at N og M er tilsvarende pris på.

- PSUen er bra den, men den er faktisk litt overdimensjonert ved mindre du har tenkt å ha et dusin eller flere harddisker påkoblet (og selv da er den nok i overkant stor). Det er ingenting galt med den sånn sett, men du kan fint slippe unna med å bruke en gammel PSU fra en tidligere maskin eller en maskin som skal kastes eller lignende egentlig - dersom du vil presse prisen helt i bånn. Så lenge du har rundt 120-150watt tilgejngelig på 12volt railen burde det holde rikelig selv med godt med harddisker.

- Jeg kjenner ikke kabinettet så kan ikke kommentere på det - men du trenger ikke tenke stort over støy. Med kun CPUviften (som vil være regulert etter varme) og PSUviften som bevegelige deler i maskinen vil støynivået være veldig lavt. Ved mindre du sitter mindre enn en meter unna vil du neppe høre noe fra maskinen. Støydemping er jo alltid fint, men det trengs nok egentlig ikke i dette tilfellet, så jeg ville ikke pluket kabinett basert hovedsakelig på det (men valget ditt kan jo være fint valg ellers uansett - det vet jeg ingenting om). Jeg ser folk som har god peil sier denne modellen har bra støydemping generellt sett.

-Stigma

Personig staves personlig og CUkraft ? Antar du mener CPU Kraft. Beklager pirkingen ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser bra ut det ja.

Jeg er ikke så sikker på om jeg hadde byttet en 500watt corsair mot en 350watt chieftec når du bare sparer rundt 50kr, men det blir litt opp til om du kanskje kunne tenkt deg å bruke den til noe annet frem i tid også *shrug*

Hvis du først skal gå ned i kapasitet for både å oppnå høyere effektivitetsgrad og spare penger kan du like godt gå ned til noe sånt som dette egentlig:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593456#reviews

(dette er bare et eksempel jeg fannt fram fort på komplett, jeg har egentlig ikke noen spesifikk modell å annbefale deg da jeg selv bruker en gammel PSU og ikke har gjort mye detaljresearch på denne typen PSU modeller som ny)

Denne har dog 15amp på 12volt som burde holde i lang baner til dette oppsettet, så lenge du ikke sitter inn noe skjermkort vel og merke - men det er jo hele poenget at du skal unngå :)

Bjohansen: Mer er ikke alltid bedre - men ja, det er selvfølgleig veldig viktig å ha korrekt dimensjonering på PSU. I dette tilfellet så trenger vi bare ikke særlig mye for oppsettet.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Personig staves personlig og CUkraft ? Antar du mener CPU Kraft. Beklager pirkingen ;)

Det er forskjell på tastefeil og misforståelser i forkortelser...

Nå er det faktisk en del folk som blander PSU og CPU forkortelsene så jeg synes det var verdt å nevne. Om du du synes du vinner poeng på å finne tastefeil i en side lang post så mer makt til deg - men jeg tror du misforstod poenget. Jeg kommenterte ikke på dette for å være slem grammarnazi, men for å rette opp evt. misforståelser.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det ser bra ut det ja.

Jeg er ikke så sikker på om jeg hadde byttet en 500watt corsair mot en 350watt chieftec når du bare sparer rundt 50kr, men det blir litt opp til om du kanskje kunne tenkt deg å bruke den til noe annet frem i tid også *shrug*

Hvis du først skal gå ned i kapasitet for både å oppnå høyere effektivitetsgrad og spare penger kan du like godt gå ned til noe sånt som dette egentlig:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593456#reviews

(dette er bare et eksempel jeg fannt fram fort på komplett, jeg har egentlig ikke noen spesifikk modell å annbefale deg da jeg selv bruker en gammel PSU og ikke har gjort mye detaljresearch på denne typen PSU modeller som ny)

Denne har dog 15amp på 12volt som burde holde i lang baner til dette oppsettet, så lenge du ikke sitter inn noe skjermkort vel og merke - men det er jo hele poenget at du skal unngå :)

-Stigma

Igjen, jeg takker for at flott og bra svar.

Jeg tror jeg satser på 500w PSU. Siden du sa det var for mye, så ble jeg bare usikker.

Kan hende jeg spør om flere spørsmål i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar

Igjen, jeg takker for at flott og bra svar.

Jeg tror jeg satser på 500w PSU. Siden du sa det var for mye, så ble jeg bare usikker.

Kan hende jeg spør om flere spørsmål i nærmeste fremtid.

Gjør det du. Corsair er godt merke for kvalitet generellt sett på PSUer. Det eneste negative med en for stor PSU er prisen du betaler ekstra og lav effektivet som den får ved å kjøre på veldig lav prosent av maks kapasitet - men i forhold til stabilitet og slikt så er jo det ingen problem. Du ender kansje opp med å idle på 45watt fremfor 35watt dersom du brukte en perfekt dimensjonert PSU for jobben, men 10 watt eller noen prosent værre effektivitet ender jo ikke opp med å spille noen signifikant rolle. Det er ikke verdt å bruke hele dagen på å gruble over :) mine raske forslag er ikke alfa og omega tross alt ;)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Et tips til. En WD Live TV-boks koster nesten det samme som en lang hdmi-kabel og inkluderer fjernkontroll...

Jeg har bestemt meg for å bruke en litt lang HDMI kabel :) Må skalffe harddisk, men tviler på at det blir noe SSD. Oset, blir vel ubuntu, pga at jeg ikke er så kjent i linux verden :)

Lenke til kommentar

Kom på en ting til. Tenkte å legge til en blue ray spiller. Noe å anbefale? Eller det bare å glemme?

Det koster jo litt - men om du ikke har en standalone fra før, eller PS3 eller lignende og du faktisk bruker blurays så er det vel ingen vei utenom det. Heldigivis så er vel en bluray spiller til PC den billigste måten du kan kjøpe noe som er i stand til å spille av en bluray disc. De koster "bare" rundt 850kr og opp disse dager, hvilket ihvertfall er langt lavere enn før om ingenting annet.

Men om du har en standalone spiller eller PS3 fra før hadde jeg ikke giddet ekstrautgiften - personlig ihvertfall.

-Stigma

Lenke til kommentar

Er i samme båt som deg og har planer om å lage en NAS/server for streaming av musikk/film/bilder..

Har planer om enten en HTPC eller Mediespiller i stua som skal spille av innhold lagret på NAS'en.

Trenger egentlig NAS'en så masse prosessorkraft når den kun skal sende data over nettverket når HTPC/mediespiller ber om å få lese filene?

Endret av Eirik84
Lenke til kommentar

Er i samme båt som deg og har planer om å lage en NAS/server for streaming av musikk/film/bilder..

Har planer om enten en HTPC eller Mediespiller i stua som skal spille av innhold lagret på NAS'en.

Trenger egentlig NAS'en så masse prosessorkraft når den kun skal sende data over nettverket når HTPC/mediespiller ber om å få lese filene?

Kort svar er nei.

Du trenger EGENTLIG bare et atom drevet system på et ion hovedkort (som har hardware decoding som takler 1080p h.264).

Det er bare det at et i3 basert system kan faktisk idle på nesten like få watt OG har 20 ganger ytelsen tilgjengelig OM du faktisk skulle ønske å gjøre noe krevende (la oss si sette på en bunch med video encoding der uten å måttte bruke hovedmaskinen din). Prisforskjellen er heller ikke særlig stor, kanskje noe under en tusing. En annen ufordel er at atom kortene som regel har alt for få S-ata kontakter og lignende - og det er jo ganske relevant for NAS. Kjekt å ha litt ekstra CPU også om du en gang skulle finne på å kjøre noen fancy snapshop software RAID eller lignende også (noe jeg holder på å leke med nå).

Men OM skulle ha en ren NAS som du visste aldri skulle gjøre noe annet enn akkurat å serve filer, og du hadde nok kontakter på atom kortet til det bruk, så er det nok. Du har bare veldig lite frihet til å gjøre noe annet attpå senere om du ville...

-Stigma

Lenke til kommentar

Kort svar er nei.

Du trenger EGENTLIG bare et atom drevet system på et ion hovedkort (som har hardware decoding som takler 1080p h.264).

Det er bare det at et i3 basert system kan faktisk idle på nesten like få watt OG har 20 ganger ytelsen tilgjengelig OM du faktisk skulle ønske å gjøre noe krevende (la oss si sette på en bunch med video encoding der uten å måttte bruke hovedmaskinen din). Prisforskjellen er heller ikke særlig stor, kanskje noe under en tusing. En annen ufordel er at atom kortene som regel har alt for få S-ata kontakter og lignende - og det er jo ganske relevant for NAS. Kjekt å ha litt ekstra CPU også om du en gang skulle finne på å kjøre noen fancy snapshop software RAID eller lignende også (noe jeg holder på å leke med nå).

Men OM skulle ha en ren NAS som du visste aldri skulle gjøre noe annet enn akkurat å serve filer, og du hadde nok kontakter på atom kortet til det bruk, så er det nok. Du har bare veldig lite frihet til å gjøre noe annet attpå senere om du ville...

-Stigma

Takker for forslag.

Har sett på dette hovedkortet fra Asus http://www.asus.no/product.aspx?P_ID=9BmKhMwWCwqyl1lz&templete=2

5 stk sata kontakter holder for meg, så da har det jo egentlig det jeg trenger =)

Men har ingen hast, så spennende å se om det kommer noen konkurrenter med Sandy Bridge

Lenke til kommentar

Ser bra ut det forsovidt. Jeg kjenner ikke den prosessoren som er brukt, men på 18watt så anntar jeg den er som atom, dog sikkert et godt hakk over i ytelse men fremdeles ganske langt fra mer standard desktop prosessorer. Om du skal ha den til ren NAS er den nok godt egnet. Jeg har ingen idè om denne har noe hardware decoding for HTPC bruk dog.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...