Gå til innhold

Normalobjektiv med god dybdeskarphet til filming

Anbefalte innlegg

Ser etter et normalobjektiv med god dybdeskarphet til filing med slr. På mitt Sigma 10-20mm er lengste stillbare avstand 1 meter, neste er uendelig. Dette gjør det enkelt å file med. Man slår av fokus, stiller inn på uendelig og da kan man filme uten at det blir uskarpt. Det nærmeste man kan være er da 1 meter. Super video med Canon 60D. Men ønsker et objektiv til innen området normal zoom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På mitt Sigma 10-20mm er lengste stillbare avstand 1 meter, neste er uendelig. Dette gjør det enkelt å file med. Man slår av fokus, stiller inn på uendelig og da kan man filme uten at det blir uskarpt. Det nærmeste man kan være er da 1 meter. Super video med Canon 60D. Men ønsker et objektiv til innen området normal zoom.

Jeg begynner nesten å gråte av å lese slikt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

...

Ser etter et normalobjektiv med god dybdeskarphet til filing med slr. På mitt Sigma 10-20mm er lengste stillbare avstand 1 meter, neste er uendelig. Dette gjør det enkelt å file med. Man slår av fokus, stiller inn på uendelig og da kan man filme uten at det blir uskarpt. Det nærmeste man kan være er da 1 meter. Super video med Canon 60D. Men ønsker et objektiv til innen området normal zoom.

Kan kanskje begynne med å sette deg inn i kameraet og objektivets funksjoner, blenderåpning, lukkertid, dybdeskarphet. Ellers finnes det normalzoomer fra mange produsenter som er bra, Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro HSM som er billig å bra..

Endret av KSolfjeld
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ønsker mer dybdeskarphet er det bare å blende ned - det kan du med ethvert objektiv - også et 18-55 kitobjektiv, hvis du har det. Men - så får du mindre lys, og så skal du opp i ISO, som gir mer støy.

Edit: Foreslår å lese guiden om blender, lukker(tid), ISO og litt til for å forstå sammenhengen mellom blender, lukker og ISO.

Du kan kjøpe et objektiv med større blenderåpning som gir muligheten for mindre dybdeskarphet, men hvis du vil ha mer dybdeskarphet er det bare å kjøre på med kitobjektivet - men blende ned.

Sett for eksempel kameraet over i M, så du selv skal velge blender og lukker. Velg 1/50s som lukkertid og en liten blender, for eksempel f/16 eller enda mindre f/22. Sett ISO til Auto.

Obs - med så liten blender får du mye dybdeskarphet, men det kommer ikke inn så mye lys - du kan nok kun filme sånn utendørs i dagslys..

Og ja - du får mer dybdeskarphet på vidvinkel, spesielt med ekstremvidvinkel som med en 10-20mm vidvinkelzoom. Når du går over til normal-brennvidder eller tele, så får du mindre dybdeskarphet på samme blendertall - sånn fungerer optikk - ikke noe å gjøre med det.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

På mitt Sigma 10-20mm er lengste stillbare avstand 1 meter, neste er uendelig. Dette gjør det enkelt å file med. Man slår av fokus, stiller inn på uendelig og da kan man filme uten at det blir uskarpt. Det nærmeste man kan være er da 1 meter. Super video med Canon 60D. Men ønsker et objektiv til innen området normal zoom.

Jeg begynner nesten å gråte av å lese slikt.

Bare gråt om det hjelper. Til å ta bilder bruker jeg helst fast optikk om jeg her det for handen derfor har jeg dslr og ikke et kompaktkamera, eller iphone. Men når jeg skal filme barna er det bare for å spare noen minner av dem. Selvfølgelig kunne jeg lært meg bruke kamera med å få barna i fokus og utnytte dybdeskarpheten, men det gidder jeg ikke. For meg er bilder viktigst, det er bare bonus å kunne filme dem noen ganger og da skal det være enkelt.

Lenke til kommentar

Bare gråt om det hjelper. Til å ta bilder bruker jeg helst fast optikk om jeg her det for handen derfor har jeg dslr og ikke et kompaktkamera, eller iphone. Men når jeg skal filme barna er det bare for å spare noen minner av dem. Selvfølgelig kunne jeg lært meg bruke kamera med å få barna i fokus og utnytte dybdeskarpheten, men det gidder jeg ikke. For meg er bilder viktigst, det er bare bonus å kunne filme dem noen ganger og da skal det være enkelt.

Det du må gjøre er å øke f-verdien når du filmer. Om du har en f-verdi på f.eks 1.8 så vil fort nesetipen være i fokus, mens øynene er det ikke. Så om du øker f-verdien til 8-10 bør du få nok dybdeskarphet. Det som er viktig er at når du øker f-verdien så trenger kamera mer lys for å holde samme hastighet (det er fordi du lukker blenderen slik at mindre lys slipper igjennom). Om det ikke er så mye lys, må du muligens skru opp ISO verdien din for å kompensere.

Når du søker etter optikk så har de oppgitt laveste f-verdi. Jo lavere f-verdi jo dyrere er optikken for den kan da brukes ved lite lys. Men om du kun skal bruke dette til å ta video med mye dybdeskarphet, så trenger du ikke kjøpe noe som har f-verdi lavere enn 3.5/4.

Håper det hjelper. Anbefaler at du leser fotokompendiumet. Du kan finne det her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679 som pdf. Det gir en grei innføring.

Ellers se på denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Ellers finnes det normalzoomer fra mange produsenter som er bra, Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro HSM som er billig å bra..

f2.8 når en ønsker stor dybdeskarphet?

Herregud.. Største blender er f/2.8 minste er f/22. Den er lyssterk, billig og du får større dybdeskarphet når du blender NED til en mindre blender. Noe du må gjøre med ALLE objektiver for å oppnå større dybdeskarphet, uavhengig av om den begynner på f/2.8 eller f/4 osv..

Endret av KSolfjeld
Lenke til kommentar

Må gråte litt for de som kjøper dSLR for å filme og vil ha mer dybdeskarphet :)

Som Herr Solfjeld sier; hvorfor ikke kjøpe et dedikert HD-videokamera? Slike kameraer har mye mindre sensor enn dSLR, de har faktisk mindre sensor enn de fleste kompaktkameraer. Mindre sensor=mer dybdeskarhet...

Jeg repeterer gjerne det Trondster skrev tideligere:

Og ja - du får mer dybdeskarphet på vidvinkel, spesielt med ekstremvidvinkel som med en 10-20mm vidvinkelzoom. Når du går over til normal-brennvidder eller tele, så får du mindre dybdeskarphet på samme blendertall - sånn fungerer optikk - ikke noe å gjøre med det.

Din Sigma 10-20mm er en ekstrem vidvinkel. Noen av egenskapene er at objekter/motivene virker lengre ifra enn det de egentlig er. En annen egenskap er at du får stor dybdeskarphet og på objektivets avstandsskala skal det lite til for å justere mellom 1m og uendelig.

Med en normalzoom vil synsvinkel bli smalere, objekter/motiver trekkes mot deg og dybdeskarpheten blir mindre. På normalzoom optikk kan avstandsskalaen være oppdelt på 1m, 2m, 5m og 10m før den er på uendelig. Det vil si at du må fokusere aktivt mens du filmer for å beholde motivet i fokus. For å få mer dybskarphet må du blende ned og kompensere med høyere ISO.

Jeg har bare et bilde liggende for å illustrere. Tok disse ifjor sommer.

Det første er tatt med en brennvidde på 75mm med en blender på f/20. På det andre har jeg brukt 28mm og f/20. De ser ganske like ut, men se på steinene ute i sjøen. Ved 28mm "skyves" de bort fra kamera, på 75mm trekkes de mot kamera. Det er vanskelig å se det på disse bildene, men det er mer dybdeskarphet på det bilde som jeg har brukt 28mm. Både forgrunn og bakgrunn er skarpere. Noe diffraksjon er det på f/20...

Lenke til kommentar

Her er det flere misforståelser. Når jeg tar bilder er jeg ikke interesert i god dybdeskarphet, bare når jeg filmer (kansje 1/2 time i året). Jeg kjøper jeg ikke et dedikert videokamera for å filme så lite. Så er det noen som ber meg stille kamera på M og velge 1/50s og f16 eller f22 samt auto iso. Dette går ikke når man filmer. Jeg er kun interesert i noen få filmsnutter der ikke fokusen jager. Bruker jeg manuell fokus er det vanskelig og se om barna er i fokus, spesiellt ute når det er lyst og barna beveger seg. Grunnen til at jeg har oppgradert 30D til 60D er bedre iso egenskaper samt bedre dynamisk omfang. Video på kamera er bonus som jeg gjerne vi benytte.

Lenke til kommentar
Så er det noen som ber meg stille kamera på M og velge 1/50s og f16 eller f22 samt auto iso. Dette går ikke når man filmer.

Du har rett - du skal bruke programmet "movie", med filmkameraikon.

Men - der inne kan du velge/endre eksponeringen.

Tommelfingerregelen for lukkertid er 2x framerate, så for 24 bilder i sekundet er 1/50s en god lukkertid.

Du vil ha stor dybdeskarphet - da skal du velge liten blender (altså høyt blendertall), men det krever mye lys.

Prøv!

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Herregud.. Største blender er f/2.8 minste er f/22. Den er lyssterk, billig og du får større dybdeskarphet når du blender NED til en mindre blender. Noe du må gjøre med ALLE objektiver for å oppnå større dybdeskarphet, uavhengig av om den begynner på f/2.8 eller f/4 osv..

Selvsagt, men hvorfor kaste penger ut av vinduet med å kjøpe et objektiv med f2.8 når man etterspør kun stor dybdeskarphet?

Ok ser nå at han skal ha i pose og sekk, liten dybdeskarphet ved fotografering og stor ved filming. Trodde det kun var filminga som var av interesse. Så da kan han godt kjøpe objektivet du refererte til samt RTFM :)

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Selvsagt, men hvorfor kaste penger ut av vinduet med å kjøpe et objektiv med f2.8 når man etterspør kun stor dybdeskarphet?

Ok ser nå at han skal ha i pose og sekk, liten dybdeskarphet ved fotografering og stor ved filming. Trodde det kun var filminga som var av interesse. Så da kan han godt kjøpe objektivet du refererte til samt RTFM :)

:thumbup:

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg kompaktkamera er genialt til de få videosnuttene man lager iløpet av året. Her er en veldig gammel test med LX3...

http://vimeo.com/5961430

Driver å laster ned iMovie fra App Store, bare 85kr. for programmet :)

Kan poste en "fokus test". Sjekket ut forskjellene mellom LX5 og GF1+20mm.

Nå fikk jeg litt lyst å eksperimentere med video. Den nye iMovie er genial og enkel. LX5 er god på video, den fokuserer ganske greit. Video kommer etterhvert...

http://www.vimeo.com/20160061

Endret av Haandværkaren:-/
Lenke til kommentar

:thumbup:

Det stemmer at jeg vil ha i pose og sekk. Kommer helt klart til å ta flest flest flest bilder. Har hatt foto som hobby siden 70 tallet og blir aldrig lei. Nå skal jeg prøve ut kamera til å filme med også (trenger ikke mye film) Har testet filming med 10-20mm inne og det blir bra film, bedre enn mitt gamle DV kamera. Har ennå mye å lære om filming. Kansje jeg kommer til å eksprementere med liten dybdeskarphet på filming også. Kansje filme med makro der dybdeskarpheten er veldig liten. Men mest skal jeg lage små snutter av barna som minner for både dem og meg. Takk for de avklaringene som har kommet.

Lenke til kommentar

Tips til de som begynner å filme med DSLR:

For å oppnå så "proff" flyt som mulig. (Se: 180 degree rule)

24fps = 1/50

30fps = 1/60

50fps = 1/100

60fps = 1/125

Prøv holde seg unna ISO-800 og opp. (Gjelder primært Canon sin 18mp "hær")

Ikke bruk auto hvitbalanse eller ISO med mindre du må. Egentlig ikke bruk noe auto i det hele tatt når du skal filme.

Velg naturlig-"picture style", og sett skarphet på 0, altså det minste.

Skaff et ND filter hvis en vil skyte med stor blender i mye lys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...