Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med ekstrem sjaluhet, og det spiser meg opp.

Det gjelder alt, men spesielt den situasjonen jeg er oppi nå. Jeg tror jeg laget en anonym post for en god stund siden om samme tingen, men jeg kommer meg rett og slett ikke ut av det, og trenger å snakke om det!!

Vel, jeg er så sjalu på eksen til han jeg holder på med at jeg snart sprenger. Min oppfatning av henne baserer seg selvfølgelig ikke bare på bilder og ting hun sier på face, men hvordan han jeg holder på med har snakket om henne. Jeg har fått inntrykk av at hun er veldig utadvendt, har mange nære venner og er en gøy person. I tillegg er hun veldig pen, og jeg mener absolutt penere enn meg.

Jeg kan finne på å sjekke facebooken hennes opptil 3 ganger om dagen. Jeg har til og med gått gjennom album av folk jeg tror er nær henne, for å se om jeg finner flere bilder av henne. Sitter å analyserer alt hun sier og hvordan hun sier det på, og trykker meg selv ned i sølen så langt jeg bare klarer. og jeg klarer ikke stoppe.

Jeg vet jeg høres gal ut, og jeg føler meg selv som en stalker. Men hun har virkelig gjort inntrykk på meg.

Jeg hadde ikke vært så sjalu hadde det ikke vært for at jeg er så redd for at han ikke er over henne enda. Jeg vurderer å avslutte det av og til, BARE på det grunnlag at jeg ikke orker å tenke på henne og det at jeg føler jeg aldri kan måle meg med henne. (dette sier jeg IKKE for sympati, jeg sier bare nøyaktig det hjernen min pumper ut).

hjelp:(

Endret av Nyskjerrigperen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det viktigste er at du ikke maser om henne til han, for gutter liker jenter med bra selvtillit,

disse følelsene du beskriver må ikke komme ut, det bare vil ødlegge for deg. ikke la noen merke. Dessuten så er hun bare en X nå, han er din ;)

Ingen jente er ikke pen, så lenge hun tar vare på seg og utseende sitt. så isteden for å bla gjennom bildene hennes, bruk tiden på deg selv. kanskje en liten tur til frisør og fikse litt?

;)

Lenke til kommentar

Ja, du høres faktisk ganske gal ut som holder på slik. Snap out of it. Har du ikke noe bedre å finne på? :-)

Nei, dette var ikke ment slemt, men derimot helt seriøst.

Nei jeg skjønner jo jeg er en smule gal tydeligvis. Det høres så lett ut å bare "snap out of it", og believe me, jeg har prøvd. Men tankene kommer sigende tilbake, og jeg føler en trang for å sjekke om hun har oppdatert eller noe.

Og jo, jeg har absolutt bedre ting å gjøre på:)

Lenke til kommentar

Nei, du sliter med ekstremt dårlig selvtillit... Sjalusien og de andre selvdestruktive handlings- og tankemønstrene er bare et biprodukt av det.

Ta problemet ved roten.

...og ikke minst lær deg å identifisere hva som er irrasjonelle tanker. Det du sitter å sier rett ut her er at det er et problem for deg at han du holder på med liker pene, artige og utadvendte jenter?

Det skulle vært motsatt kanskje? Han skulle likt stygge innadvendte dritkjedelige hurper?

Nå er jo ikke preferanser noe som forrandres så enormt, så du kan jo ta å tenke litt gjennom hvilken kategori han faktisk liker, hvilken du havner i, og ikke minst hvor teit den tankerekka du nettopp presset gjennom hjernebarken faktisk er.

Lykke til =)

Lenke til kommentar

problemer JA, ikke sjalusien på en X ? :hrm:

Denne typen ekstreme og irrasjonelle sjalusi er ikke et problem? Hallo i luken...

Selvfølgelig er det et problem, og det bunner i selvtillitsproblemer.

Å holde kjeft og late som at alt er randy-dandy når det er langt derifra løser absolutt ingenting!

Hun burde ikke fortelle han om problemene sine, fordi det vil avsløre at hun har dårlig selvtillit, og gutter liker jo ikke jenter med dårlig selvtillit... Som er hva du foreslo lenger opp her.... Dummeste rådet jeg har hørt noengang.

Don´t quit your dayjob.

Lenke til kommentar

problemer JA, ikke sjalusien på en X ? :hrm:

Denne typen ekstreme og irrasjonelle sjalusi er ikke et problem? Hallo i luken...

Selvfølgelig er det et problem, og det bunner i selvtillitsproblemer.

Å holde kjeft og late som at alt er randy-dandy når det er langt derifra løser absolutt ingenting!

Hun burde ikke fortelle han om problemene sine, fordi det vil avsløre at hun har dårlig selvtillit, og gutter liker jo ikke jenter med dårlig selvtillit... Som er hva du foreslo lenger opp her.... Dummeste rådet jeg har hørt noengang.

Don´t quit your dayjob.

det er i hvertfall mitt råd, såååå :)

jeg synes at ditt råd er det dummeste :thumbup:

Lenke til kommentar

det viktigste er at du ikke maser om henne til han, for gutter liker jenter med bra selvtillit,

Det blir å generalisere ganske mye. Etter min mening er det mye viktigere å kunne prate om slike ting enn å utgi seg for å være superfornøyd med alt. Om personen ikke har forståelse for at du kan være sjalu på grunn av eksen så spørs det om han er den du bør satse på.

Lenke til kommentar

Nei, du sliter med ekstremt dårlig selvtillit... Sjalusien og de andre selvdestruktive handlings- og tankemønstrene er bare et biprodukt av det.

Ta problemet ved roten.

...og ikke minst lær deg å identifisere hva som er irrasjonelle tanker. Det du sitter å sier rett ut her er at det er et problem for deg at han du holder på med liker pene, artige og utadvendte jenter?

Det skulle vært motsatt kanskje? Han skulle likt stygge innadvendte dritkjedelige hurper?

Nå er jo ikke preferanser noe som forrandres så enormt, så du kan jo ta å tenke litt gjennom hvilken kategori han faktisk liker, hvilken du havner i, og ikke minst hvor teit den tankerekka du nettopp presset gjennom hjernebarken faktisk er.

Lykke til =)

Takk! dette var det beste svaret hittil i hvertfall.. får meg jo til å tenke.

Men så ligger jo problemet og i det at vi ikke er sammen, og har holdt på i over ett år. Det at jeg er redd for at han går rundt å tenker på henne (og snakker med henne, det vet jeg at han gjør), gjør hele situasjonen enda verre.

Jeg har spurt han rett ut om han har følelser for henne, og han sa nei. Men det er så alt for lett å si.

Ja, kanskje jeg er "bra, pen og utadvendt nok". Bare ikke som henne. og derfor har han problemer med å vite hva han vil med meg.

Lenke til kommentar

Nyskjerrigperen:

Altså... Som sagt, problemet ditt er selvtilliten. Ikke alt dette andre... Det er bare en bieffekt av selvtilliten.

Du sier jo også (mellom linjene ihvertfall), at du ikke helt stoler på han. Nå er det jo også en kjennsgjerning at det er klin umulig å stole mer på noen andre, enn man gjør på segselv....

Så var det dette med irrasjonelle tanker igjen. Du sier det er et problem for deg at du frykter han går rundt å tenker på henne... Altså. Jobber du i tankepolitiet? Hva så om han tenker på henne nå og da? Han har da vært sammen med henne tidligere, og har fortsatt kontakt med henne ettersom jeg skjønner... Hvorfor i all verden skulle han ikke tenke på henne? Du tenker vel på folk du bryr deg om du også? Det er faktisk helt normalt, og ingenting å være redd for. Det er bare tanker(!). Jeg regner med du forstår at dette er fiktive problemer uten rot i virkeligheten som du selv konstruerer oppi hodet ditt...?

...og det reelle problemet er ikke noe han (eller exen hans for den saks skyld) kan ordne opp i. Det er det i bunn og grunn du som må gjøre. Selvfølgelig vil det gå lettere med litt hjelp... Hva med å prate ærlig med fyren? Fortelle han hvordan du egentlig har det? Og da mener jeg hvordan du EGENTLIG har det altså... Det at han har en exdame som er pen og oppegående er som sagt ikke det reelle problemet her, og det forstår du også hvis du gidder å overse de irrasjonelle tankemønstrene i noen sekunder... =)

Ps, jeg er igrunn litt fristet til å anbefale at du tar kontakt med en psykolog. Å ha en fagperson å støtte seg til er ikke noe annet enn en klar fordel når det gjelder slike tilfeller hvor man er såpass langt nede at man ikke klarer tenke rett selv engang.

...og igjen, fortell fyren hvordan du egentlig har det. Er ikke noe poeng i å gå rundt og late som om alt er fint når det er langt derifra.

Lenke til kommentar

Sjalsui handler i bunn og grunn om at du gir forholdet deres en alt for stor posisjon i livet ditt; det blir en for stor del av deg og du blir obsessed. Den enkleste fixen for sjalusi er å finne seg hobbyer/venner du kan bruke mye tid på slik at du ikke bruker all din tid på forholdet. Da slapper du mere av. Desutten er det en annen viktig dimensjon av dette og det er hvordan du ser på deg selv, hvis du, som du sier, ser på deg selv som en som ikke er pen nok for han og sammenligner deg med andre, ja da er det på tide å re-vurdere det hele. Han ER sammen med deg og har tydeligvis valgt deg ovenfor andre, da får du heller tenke at "jaja, det er jeg som er vinneren her, han valgte trossalt meg ovenfor henne" isteden for å gå å være redd for hva som skjer bak ryggen din.

"there is always fear for those who are afraid of it"

desutten skal du vite at de aller fleste som er normalt sosialt oppegående tar det som ett dårlig tegn når motparten i ett forhold er alt for sjalu. Bitte litt sjalu er bra, men blir det mer enn det så er forholdet deres allerede på brannslukningsstadiet. Det handler om mutuell tilitt og hvis ikke du stoler på han; hvorfor er du sammen med han in the first place?

Lenke til kommentar

Nyskjerrigperen:

Altså... Som sagt, problemet ditt er selvtilliten. Ikke alt dette andre... Det er bare en bieffekt av selvtilliten.

Du sier jo også (mellom linjene ihvertfall), at du ikke helt stoler på han. Nå er det jo også en kjennsgjerning at det er klin umulig å stole mer på noen andre, enn man gjør på segselv....

Så var det dette med irrasjonelle tanker igjen. Du sier det er et problem for deg at du frykter han går rundt å tenker på henne... Altså. Jobber du i tankepolitiet? Hva så om han tenker på henne nå og da? Han har da vært sammen med henne tidligere, og har fortsatt kontakt med henne ettersom jeg skjønner... Hvorfor i all verden skulle han ikke tenke på henne? Du tenker vel på folk du bryr deg om du også? Det er faktisk helt normalt, og ingenting å være redd for. Det er bare tanker(!). Jeg regner med du forstår at dette er fiktive problemer uten rot i virkeligheten som du selv konstruerer oppi hodet ditt...?

...og det reelle problemet er ikke noe han (eller exen hans for den saks skyld) kan ordne opp i. Det er det i bunn og grunn du som må gjøre. Selvfølgelig vil det gå lettere med litt hjelp... Hva med å prate ærlig med fyren? Fortelle han hvordan du egentlig har det? Og da mener jeg hvordan du EGENTLIG har det altså... Det at han har en exdame som er pen og oppegående er som sagt ikke det reelle problemet her, og det forstår du også hvis du gidder å overse de irrasjonelle tankemønstrene i noen sekunder... =)

Ps, jeg er igrunn litt fristet til å anbefale at du tar kontakt med en psykolog. Å ha en fagperson å støtte seg til er ikke noe annet enn en klar fordel når det gjelder slike tilfeller hvor man er såpass langt nede at man ikke klarer tenke rett selv engang.

...og igjen, fortell fyren hvordan du egentlig har det. Er ikke noe poeng i å gå rundt og late som om alt er fint når det er langt derifra.

Ja det har jeg jo skjønt, at det er selvtilliten min det står på. Det blir en utfordring å finne selvtilliten i meg mtp at jeg egentlig aldri har hatt selvtillit, når jeg tenker tilbake.

Og det med at han tenker på henne, ja, greit nok, tankene geleides nok over på henne en gang i blant. Men jeg er livredd for at han tenker på henne på den romantiske måten! At han savner henne, sammenligner oss osv.

Det som er så dumt er jo at jeg skjønner alt du sier og jeg skjønner jo selv at tankene mine er irrasjonelle. Men likevel går ikke det vekk, og følelsene går ikke vekk.

Jeg gikk til psykolog i ca et halvt år, men det hjalp ikke noe særlig (nå likte jeg ikke han noe da, så kunne jo hende en annen psykolog hadde hjulpet, men har egentlig ikke særlig lyst å gå den veien).

Har ikke så lyst å fortelle ham om dette, han kjenner meg og vet at jeg ikke er så full av selvtillit, men vil ikke ødelegge alt ved å vise ultimat svakhet. Har litt lyst å prøve å ordne opp i det selv.

Men igjen, takk for svar! Det hjelper meg nok litt:)

Lenke til kommentar

En ganske "enkel" måte å få en bra kickstart på selvtilliten er ihvertfall intensiv fysisk fostring (altså trening). Det høres kanskje litt søkt ut, men det er lite som letter sinnet bedre enn å få "tømt" kroppen. Samt et sunt og variert kosthold.

Prøv det først, siden du er tvilende til om psykolog er din greie. =) At du har lyst til å prøve å ordne opp i dine egene problemer selv er egentlig bra! Bare husk, det er ikke et nederlag å be om hjelp hvis du trenger det altså... Vi er bare mennesker, tross alt.

ps, det er en lang prosess det her, så ikke gi opp hvis du ikke syns du er i mål etter 3-4 uker liksom...

Lenke til kommentar

Jeg vet godt hvordan det er å være så sjalu som det du er. Når eksen gjorde det slutt med meg sjekket jeg profilen hennes på FB flere ganger om dagen, sjekket om folk hadde kommentert bildene hennes. Ble furt og lei meg om hun ikke ringte så ofte som jeg ville. Utrolig lei følelse.

Lenke til kommentar

En ganske "enkel" måte å få en bra kickstart på selvtilliten er ihvertfall intensiv fysisk fostring (altså trening). Det høres kanskje litt søkt ut, men det er lite som letter sinnet bedre enn å få "tømt" kroppen. Samt et sunt og variert kosthold.

Prøv det først, siden du er tvilende til om psykolog er din greie. =) At du har lyst til å prøve å ordne opp i dine egene problemer selv er egentlig bra! Bare husk, det er ikke et nederlag å be om hjelp hvis du trenger det altså... Vi er bare mennesker, tross alt.

ps, det er en lang prosess det her, så ikke gi opp hvis du ikke syns du er i mål etter 3-4 uker liksom...

Jeg har hatt mye problemer med helsen, som gjør at det er vanskelig for meg å trene. Jeg trener en gang i blant, men burde kanskje prøve å komme meg litt mer inn i det. Noe jeg har tenkt til.

Vurderer psykolog igjen av og til, men har ikke penger til det. Tror ikke psyokologen har så mye mer å si enn han forrige egentlig, ei heller div. artikler eller bøker.

Skjønner at det er en lang prosess, jeg har presset meg selv allerede ganske mye siden ungdomskolen (klarte nesten ikke være med folk i det hele tatt og isolerte meg selv med dataspilling). Men å gå videre der jeg er fra nå virker som et ekstremt stort steg, og jeg vet ikke om det en gang er riktig (klarer ikke helt finne ut hvem jeg er og hva jeg vil og div).

Men nå går vi ganske langt inn i psyken og bakgrunnen min, noe som ikke var meningen! hehe:)

anyways.

Jeg vet godt hvordan det er å være så sjalu som det du er. Når eksen gjorde det slutt med meg sjekket jeg profilen hennes på FB flere ganger om dagen, sjekket om folk hadde kommentert bildene hennes. Ble furt og lei meg om hun ikke ringte så ofte som jeg ville. Utrolig lei følelse.

Nå er nok din situasjon litt mer normal føler jeg. Tror de fleste som har blitt dumpet ikke klarer å holde seg fra å sjekke facebooken til eksen. Men i dette tilfelle sjekker jeg eksen til han jeg ikke er sammen med en gang(!!) sin facebook, og sitter å stirrer på bilder av henne.

Det høres freaky ut. heh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...