MartinGM Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Har en Seagate 1.5 Tb, 3.5" disk som begynner å kødde seg til. Det er den beryktete ST31500341AS modellen som mange har problemer med. Den første disken min kjøpte jeg i februar 2009, men måtte bytte den allerede i desember samme året grunnet "klikke"-lyder. Innimellom sjekker jeg opp tilstanden til diskene mine med programmet HD Tune Pro som leser SMART-diagnosen til diskene, og når jeg sjekka diskene her om dagen opplyste programmet om at det var sektorer som var blitt re-allokert. Altså sektorer med feil som var blitt bytta ut med sektorer fra "reservelageret". Spørsmålet er hvor mange dårligere sektorer må man regne med og når kan man reklamere? Tror bare det er to sektorer med feil, men det blir jo for dumt å fylle en disk med masse ting når du vet at det er feil på disken og at den er på vei til å ta kvelden? Anyone? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Godt spørsmål. Jeg gjetter på at om du sender den inn, så får du den tilbake med beskjed om at "disken virker". Det blir nok på samme måte som forr én død piksel på skjermen. Det er ikke nok til å reklamere på den. Dersom ikke din totale diskplass er svært kritisk, så vil jeg foreslå at du bruker disken som "scrap drive", selv om den er ny og fin, iallefall intil videre. Med scrap drive mener jeg at du fyller den med uviktige data, slik som windows TEMP-mappa. Mange programmer benytter seg av en egen temporary-mappe som på en eller annen måte kan flyttes om til en annen lokasjon, enten inni programmet eller via regedit. Dersom ingen av delene fungerer, og programmet insisterer på å ha arbeidsfilene på systempartisjon eller hvor nå enn programmet er installert, så kan man benytte programmet Sysinternals Junction. Nettleseren Opera og brannmuren Zoonealarm er eksempler som jeg har brukt Junction på. Artikkel på wikipedia her. Poenget med dette er at disken er i stadig bruk. Faktisk så reduserer dette belastninga på systemdisken (dersom det ikke er samme disk) slik at systemdisken lever lengre og fragmentering av filer reduseres betraktelig. Når disken du kjøpte endelig kræsjer for godt, så har du ikke viktige filer på den. Nb: Dersom du redirekter nettleseren sin profil-mappe til scrap-driven, så bør du ta jevnlig backup av bokmerker. Men det bør man jo gjøre uansett da. Lenke til kommentar
MartinGM Skrevet 21. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2011 Er usikker på om jeg skal orke å ta en krangel på dette her. Var mye greiere med den første disken som faktisk hadde mekanisk støy. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Er usikker på om jeg skal orke å ta en krangel på dette her.Selvfølgelig orker du det. Ellers ville jo jeg ikke giddet å svare på posten din i første omgang. Var mye greiere med den første disken som faktisk hadde mekanisk støy. La meg gjette på at den første disken din ikke dekker ditt fremtidige lagringbehov. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå