crispos Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Hei! Kjøpte i slutten av september en ny laptop fra Elkjøp. Ca. en måned etter at jeg hadde kjøpt den, fikk jeg diverse problemer: 1: Harddisk feil, feilmelding ved oppstart og at enkelte ganger tok 1 1/2 time før pcen startet. 2: Vifte som bråker utrolig mye, og laptopen har gått seg varm og slått seg av flere ganger når jeg kun har hatt spotify og msn kjørende (ble fortalt at det var en kraftig laptop som kunne kjøre mange programmer samtidig). 3: Batteri-feil, får opp f.eks "3% tilgjengelig (koblet til, lader ikke)", at batteriet rett og slett ikke vil ta til seg lading. Pga. at denne laptopen er den jeg bruker til skolearbeid, og at jeg har en hektisk skolehverdag med ny eksamen omtrent hver 5. uke, så har jeg ikke hatt anledning til å sende den inn på verksted til elkjøp før i starten av januar. Da jeg fikk den tilbake var harddisk/oppstart/programvare feilen fikset opp i, og ble fortalt at "alt annet var i orden". Jeg har fortsatt problem med en bråkete vifte, pcen går seg en gang i blandt varm helt uten grunn, batteri som ikke vil ta til seg lading og så virker det som om det fortsatt er noe f*cked med programvaren. F.eks så har det skjedd at når skjermen går i "hvilemodus" uten å ha vært brukt på 5min. og jeg begynner å ta den i bruk igjen, skjer det ingenting og skjermen er svart. Når jeg da restarter tar det ufattelig lang tid før maskina er i gang igjen. Jeg er med andre ord dritt lei laptopen, når jeg betaler nesten 7000kr i 2010 og får noe så udugelig som jeg sitter med. Er det noen mulighet for meg å få byttet inn laptopen inn til en annen modell, eller få pengene tilbake? Er jo langt over 30dagers returrett, men hva med reklamasjon? Laptopen er forøvrig en HP Pavilion dv6 2153. Lenke til kommentar
tuppenballe Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 (endret) Hvis den ikke er bra etter tre reperasjoner, har du rett på ny vare. Reklamasjonsretten på en laptop varer i 5 år Endret 19. februar 2011 av Datseua Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Hvis den ikke er bra etter tre reperasjoner, har du rett på ny vare. Angreretten varer i 5 år Feil og feil. Om det er forskjellige feil, kan de i teorien reparere den i det uendelige. Man har ingen lovbestemt angrerett. Derimot har Elkjøp en egen retur/angreordning. Lenke til kommentar
tuppenballe Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 OI! reklamasjonen varer i 5 år mente jeg! Lenke til kommentar
stc887 Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Bare for å være vanskelig. Så skal du reklamere innenfort rimelig tid på slike feil. Mener det er maks to mnd etter du oppdagr feilen. Så det så Lenke til kommentar
darket Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Du må levere den inn igjen på service. Da får du trolig låne deg en maskin du kan bruke i mellomtiden, er de snille får du låne på dagen, og etter 7 dager kan du kreve å låne. Så hva er egentlig problemet? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Angreretten varer i 5 år Angreretten varer ikke 5 år! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Angreretten varer i 5 årAngreretten varer ikke 5 år! Datseua har allerede forklart at h*n mente reklamasjon. Når det gjelder rett på ny vare: Hvis den har vært inne på verksted for samme feil to ganger, og samme feil oppstår for tredje gang, så har du rett på heving av kjøpet. Forhandleren har imidlertid rett til å sende den inn for å konstatere samme feil, men kan da ikke kreve å få reparere den fremfor å heve kjøpet. Før samme feil oppstår for tredje gang, har du ikke rett på å heve kjøpet. Når det gjelder viftestøyen, er det ikke sikkert dette regnes som en feil. Men det kan tyde på at maskinen har varmeproblemer, og det faktum at den slår seg av pga varme konstaterer jo dette. Som darket sier, så har du rett på låne-PC om reparasjonen tar mer enn syv dager. De fleste reparasjoner tar lenger tid, så som oftest får du lånegjenstand samtidig som du leverer inn din PC til service. Du kan ikke kreve akkurat samme spesifikasjoner på låne-PC'en, men noe i nærheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå