Gå til innhold

Angrerett/reklamasjon..?


crispos

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte i slutten av september en ny laptop fra Elkjøp.

Ca. en måned etter at jeg hadde kjøpt den, fikk jeg diverse problemer:

1: Harddisk feil, feilmelding ved oppstart og at enkelte ganger tok 1 1/2 time før pcen startet.

2: Vifte som bråker utrolig mye, og laptopen har gått seg varm og slått seg av flere ganger når jeg kun har hatt spotify og msn kjørende (ble fortalt at det var en kraftig laptop som kunne kjøre mange programmer samtidig).

3: Batteri-feil, får opp f.eks "3% tilgjengelig (koblet til, lader ikke)", at batteriet rett og slett ikke vil ta til seg lading.

 

Pga. at denne laptopen er den jeg bruker til skolearbeid, og at jeg har en hektisk skolehverdag med ny eksamen omtrent hver 5. uke, så har jeg ikke hatt anledning til å sende den inn på verksted til elkjøp før i starten av januar.

 

Da jeg fikk den tilbake var harddisk/oppstart/programvare feilen fikset opp i, og ble fortalt at "alt annet var i orden". Jeg har fortsatt problem med en bråkete vifte, pcen går seg en gang i blandt varm helt uten grunn, batteri som ikke vil ta til seg lading og så virker det som om det fortsatt er noe f*cked med programvaren. F.eks så har det skjedd at når skjermen går i "hvilemodus" uten å ha vært brukt på 5min. og jeg begynner å ta den i bruk igjen, skjer det ingenting og skjermen er svart. Når jeg da restarter tar det ufattelig lang tid før maskina er i gang igjen.

 

 

Jeg er med andre ord dritt lei laptopen, når jeg betaler nesten 7000kr i 2010 og får noe så udugelig som jeg sitter med. Er det noen mulighet for meg å få byttet inn laptopen inn til en annen modell, eller få pengene tilbake? Er jo langt over 30dagers returrett, men hva med reklamasjon?

 

Laptopen er forøvrig en HP Pavilion dv6 2153.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Angreretten varer i 5 år
Angreretten varer ikke 5 år!

Datseua har allerede forklart at h*n mente reklamasjon.

 

Når det gjelder rett på ny vare:

 

Hvis den har vært inne på verksted for samme feil to ganger, og samme feil oppstår for tredje gang, så har du rett på heving av kjøpet. Forhandleren har imidlertid rett til å sende den inn for å konstatere samme feil, men kan da ikke kreve å få reparere den fremfor å heve kjøpet.

 

Før samme feil oppstår for tredje gang, har du ikke rett på å heve kjøpet. Når det gjelder viftestøyen, er det ikke sikkert dette regnes som en feil. Men det kan tyde på at maskinen har varmeproblemer, og det faktum at den slår seg av pga varme konstaterer jo dette.

 

Som darket sier, så har du rett på låne-PC om reparasjonen tar mer enn syv dager. De fleste reparasjoner tar lenger tid, så som oftest får du lånegjenstand samtidig som du leverer inn din PC til service. Du kan ikke kreve akkurat samme spesifikasjoner på låne-PC'en, men noe i nærheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...