Gå til innhold

Har du erfaringer med radiobredbånd?

Anbefalte innlegg

Kort fortalt:

Før-situasjon:

Hadde bredbånd fra NGT via vanlig kobberlinje gjennom telefon-kontakt. Er ca 3,5 km fra sentralen og sist på linja sånn at nettet tidvis var tregt og ustabilt. Dette ble forsterket av at kobberlinja var gammel og dermed tynn.

Nå-situasjon:

Har internett gjennom ICE sin D35-router. Har i tillegg USB-modemet som jeg benytter når jeg reiser osv. Er sånn passe fornøyd da vi også opplever dette som relativt tregt og ustabilt. Dette er dog selvfølgelig avhengig av hvor vi er, men vi snakker nå om hjemme på Lillehammer.

Ønske-situasjon:

Stabilt BREDbånd. Funker fett med så lite som 3mb-linje, men da forutsetter vi at det er den faktiske hastigheten den har jevnt over hele tiden.

Telenor, Ventelo, Eidsiva, NGT osv sier på sine sider at de kan levere opptil 5mb-linje. Det veklser mellom 3 til 5 ned og 0,3 - 0,5 opp. Men det er sånn som vi har erfart kun teoretiske hastigheter. De faktiske hastighetene veklset vanligvis mellom 2 og ofte ned til 0,2 når vi hadde NGT. Sånn som jeg forstår leverer NGT, Telenor, Ventelo osv fra akkurat samme sentral og via samme linje. Med andre ord er vi like utsatte uansett.

Har prøvd å sjekke fiber, men Eidsiva er ikke interessert å la meg koble meg på stam-fiberen som de har på høyspent-ledningen ca 100 meter fra huset mitt.

Akkurat nå ser derfor radio-bredbånd fra Eidsiva ut som ett potensielt alternativ. Ut i fra hva jeg kan se etter informasjon på hvor mastene står har jeg fri sikt.

Men jeg lurer da på om noen har radio-bredbånd og vil dele sine erfaringer mtp hastighet, påvirkning av vær, terreng, temperaturer og avstand til sender. Hvis du bor i Lillehammer-området vil det jo virkelig være relevante erfaringer.

Ellers takknemlig for tips som kan gi meg stabilt og passe raskt bredbånd til en overkommelig pris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt bredbånd over radio og det var veldig stabilt og greit.

Fikk ca 4 Mb/s, da var det også en del trær mellom sender og mottaker, og flere mellompunkter før masten.

Fikk aldri problemer pga snø, blader på trær osv.

Gode opplysninger.

Vi har klar sikt uten noen trær eller noe så jeg tror vi går for radio-bredbånd. NGT har tydligvis satt inn eget utstyr i sentralen jeg er tilkoblet og påstår at de kan gi 10 Mb linje. Men det var oppdatert før jeg sa opp og det var ustabilt så jeg heller mot radio fremfor kabel.

Uansett takk for kommentaren.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har også radiobredbånd fra Eidsiva.

Ligger på 4 / 0,6mb. Pingen er meget god. Bedre enn hva jeg tidligere har opplevd med vanlig bredbånd. Ligger nesten altid lavest på servere ved onlinespilling.

Har opplevd at nettet faller ut fra tid til annen. Kanskje 3-4 ganger per år i snitt. Er som regel oppe igjen i løpet av dagen, hvis det ikke her helligdag/helg.

Kundeservicen hos Eidsiva er dessverre dårlig. De som sitter på teknisk virker til å ha dårlig kunnskap om radiobredbånd. Det finnes unntak men en skal være heldig om en treffer på den rette. Men tross alt, ting har blitt bedre med tida.

Alt i et leverer Eidsiva Radio et bedre produkt enn hva jeg opplevde med Nextnet. Hadde bare de kunne levert produkt med litt høyrere hastighet (noe jeg vet det er kapabelt til) så hadde det vært et perfekt produkt.

Prisen er dessverre alt for høy per i dag,

Radio Familie

Inntil 4000/600 Kbit/s

kr 499,00 pr mnd

( Noe som skyldes at Eidsiva har monopol på radiobredbånd i store deler av Hedmark/Oppland.

Endret av John Deere
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har også radiobredbånd fra Eidsiva.

Ligger på 4 / 0,6mb. Pingen er meget god. Bedre enn hva jeg tidligere har opplevd med vanlig bredbånd. Ligger nesten altid lavest på servere ved onlinespilling.

Har opplevd at nettet faller ut fra tid til annen. Kanskje 3-4 ganger per år i snitt. Er som regel oppe igjen i løpet av dagen, hvis det ikke her helligdag/helg.

Kundeservicen hos Eidsiva er dessverre dårlig. De som sitter på teknisk virker til å ha dårlig kunnskap om radiobredbånd. Det finnes unntak men en skal være heldig om en treffer på den rette. Men tross alt, ting har blitt bedre med tida.

Alt i et leverer Eidsiva Radio et bedre produkt enn hva jeg opplevde med Nextnet. Hadde bare de kunne levert produkt med litt høyrere hastighet (noe jeg vet det er kapabelt til) så hadde det vært et perfekt produkt.

Prisen er dessverre alt for høy per i dag,

Radio Familie

Inntil 4000/600 Kbit/s

kr 499,00 pr mnd

( Noe som skyldes at Eidsiva har monopol på radiobredbånd i store deler av Hedmark/Oppland.

Jeg kommer antagelig til å ikke benytte meg av det likevel. De tar 5000.- i oppstart/montering. Litt for mye synes jeg.

Lenke til kommentar

Bodde selv 2-3 mil borte fra en Repeater, som igjen var 2-3 mil borte fra AP. Så altså avstanden var totalt 5 mil.

Vi fikk inn 6/3mbit. Betalte 499kr(?) Hastigheten var ALTID det den skulle være. LOS var det langt i fra. Men, det fungerte ganske bra. På en stormfull dag så kunne hastigheten minke med 0.5mbps... Og responstiden kunne nesten dobble fra det den var på en god dag.

Dette varierer helt fra ISP til ISP, hvilket utstyr de har etc. Men WiMAX-teknologien er veldig robust. Det er mye som skal til for å gjøre det ustabilet. Utstyret vår ISP benyttet var knyttet opp til ble levert av NERA. NERA er et Norsk selskap som har drevet med telecom. utstyr siden 1950.

WiMAX krever ikke fri sikt. WiFi krever på den andre siden fri sikt (~LOS). http://en.wikipedia.org/wiki/Fresnel_zone

Så det er slett ikke dumt å satse på WiMAX (Radiobredband).. Men, ikke regn med den beste responstiden. Men det kommer ann på hvor mange som er oppkoblet på Radionettet der.

Endret av tROOP4H
Lenke til kommentar

Har såvidt testet wimax hos min onkel på landet. Det var en 6000/600-linje, den virket veldig stabil, og med samme ping og jitter som man kan forvente på en ADSL-linje. Vil påstå at det absolutt er et fullverdig alternativ til ADSL.

Jeg vil ikke anbefale Ice.net som en fast hjemmelinje. Selvom de har retningsantenne og en solid ruter som kan brukes til "fast oppsett", så er det rett og slett ikke stabilt nok, og det er og forblir for "mobilt bruk", eller siste utvei hvis ikke noe annet er tilgjengelig. Du har jo 2 andre alternativer, så ville egentlig ha satset på de.

Du sier at du er "sist på linjen", hvert kobberpar leder bare til et enkelt hus, de kobler ikke flere kunder på samme kobberpar, med andre ord, du er både først og sist på linjen din. :p

Synes det er rart at du ikke får mer enn 2Mbit på ADSL over 3km.

3km skulle tilsi ca 9Mbit med ADSL2+ ( http://surispace.files.wordpress.com/2007/10/internode-adsl2-distance1.jpg ) mens man skal kunne få 2Mbit etter 4.7km hvis vi skal tro grafen stemmer bra med praksis. Så selvom du tar høyde for dårlig kobber ligger du godt innenfor marginene, og det burde vært bedre.

Jeg husker at NGT hadde noe de kalte for "bredbånd langdistanse". Jeg har ikke vært borti det selv, så det er ikke sikkert det jeg sier er sant, men jeg tror kanskje dette bruker en annen type teknologi (rate adaptive, eller reach extended ADSL) som fungerer bedre over lange avstander og på dårlige linjer, men det kan også være at det forutsetter at NGT har eget utstyr som støtter dette i sentralen (igjen, jeg vet lite om dette, kanskje noen andre vet mer om det enn meg.) Jeg har ikke klart å finne igjen "langdistanse-pakken" deres i det siste heller, men det kan være at det ligger skjult i de vanlige pakkene ved at de leverer langdistanse hvis de ser behov for det, uten å fortelle kunden om det er det ene eller andre som blir levert.

Lenke til kommentar

Har radiobredbånd i nordland hvor vi har feriehus, hvor vi har koblet opp et eget trådløsnettverk over halve øya ved hjelp av mønemonterte antenner, sammenkoblet til linksys wrt54gl-rutere med dd-wrt firmware( www.dd-wrt.com ). Det fungerer helt fantastisk, er ikke mer enn en 2/2 Mbit linje, men er stabil som bare det året rundt, og DER kan det være værhardt. Har på det meste vært 18 tilkoblede på en gang, og alikevel klarte nettet seg greit for surfing.

Teknologien der ute er nok ikke wimax, siden den ble koblet opp for rundt 4 år siden, men det funker veldig godt uansett!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har nå gått for Ventelo ADSL. Hverken de eller NGT kan levere ADSL2 til meg. Hvet ikke hvorfor. (Sikkert teknoligien i koblingspunktet og kabelen frem dit. Målte nå og fikk 1,75Mbit i nedhastighet, men nå sitter fruen på en annen maskin også. Har målt når ingen sitter og surfer og da får jeg ca 3,2 ned og 400-600 opp. Dette er på teoretisk 4Mbit-linje fra Ventelo. River ikke akkurat skinnet av pølsa, men er relativt stabilt og helt brukbart.

Jeg vet at det går en fiber "moder"-linje i høyspent-masta 100 meter herfra, men Eidsiva er ikke villig til å koble på en delingsboks og la meg hooke på der. Håper at de skal bygge ut fiber i mitt område ila dette eller neste år. men tror ikke på julenissen.

Forresten mange gode innspill på radiobredbånd generelt. Problemet her er vel at Eidsiva har "monopol" i området siden de har garantert kommunen å gi netttilgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...