Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Første bil, maks 65000kr

gutteenn

Anbefalte innlegg

Eg får snart lappen og vil kjøpe meg en bil, til toppen 65 000kr. Liker veldig godt Audi A3, Mercedes C- og E-klasse og ford mondeo og focus. Hvor får eg mest for pengene og en mest mulig sikker bil?

Kriteriene mine er:

Sedan

diesel er et pluss (men kan også ha bensin)

Ikke gamlere en 1998

Driftsikker

Ikke alt for dyrt med deler

Ikke alt for tørst på drivstoff, helst ikke mer en 0,8 liter i milen

Behagelig på veien

4 dører

Likte denne:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26486253

Men den er bakhjulsdrift, har noen erfaring med det? eg er helt uten peil ihvertfall.

Endret av gutteenn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv hatt Audi A3 tidligere. På de 7 årene jeg hadde den ble servopumpa og instrumentpanelst skiftet på garantien.

Servoen innrømte Audi var et problem på "min" årgang.

Instrumentpanelet fikk jeg datavirus! i :new_woot::dontgetit:

Av ting jeg selv måtte betale av "krøll" var en sensor i dieseltanken. Siden jeg hadde Quattro, var det to sensorer og tanken nærmest brettet seg rundt bakakslingen. Kostnad ca 2.000,-

På de 3 EU-kontrollene jeg måtte gjennomføre fikk jeg aldri noe pålegg.

Forbruket mitt (Chippet fra 130 til 160 hk diesel og Quattro) var rundt 0,55 på landevegen, 0,65 i byen, 0,7 om vinteren og 1,0 med 1.200kg campingvogn på slep.

Om du får en A3 (diesel) innefor pris og aldresrammen din, vet jeg ikke, men alt i alt var jeg svært fornøyd med bilen.

Selv regner jeg med å bestille meg en ny Q3 når den kommer. :)

Men om du vil holde deg til VAG, så er heller ikke Golf særlig dumt å kjøpe. De fås både med og uten 4-hjulstrekk og diesel.

Før Audien hadde jeg en 75hk Golf "Pink Floyd" TDK-diesel. Den brukte marginalt mer enn Audien, hadde forhjulstrekk og var egentlig en svært god vinterbil. Eneste anmerkning og problem på den bilen på de 5 årene jeg hadde den var at boltene til den ene frontlysreflektoren var knekt/rustet. Ny reflektor kostet kr 1.600,- og jeg skiftet den selv.

Andre "billige" VAG-biler er jo Skoda, men det appellerer vel kanskje ikke til "nettopp-fått-lappen-kandidater"? ;) Men driftssikkerheten er regnet som høyere enn på Audi.

Personlig har jeg aversjon mot Ford og kan ikke anbefale deg noen der, ei heller amerikanske eller franske "biler".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...