Gå til innhold

Guide: Mac - Hva er det?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Skulle jeg hatt en studiopc (film, lyd, bilde) ville jeg gått for Mac.

Når det kommer til Studio så er igjen Windows overlegen, du kan trøkke inn sykere lyd kort, eller sykere mikseprogrammer! :)

Ja, for lydkortet gjør jo SÅÅÅÅ mye av renderingen.

Edit: bedremikseprogrammer? definerer det litt bedre. Vett du om noen "mikseprogramer" i det hele?

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeeze... Hold dere On-Topic karer, dette er ikke en flamewar tråd, hold dere til diskusjoner rundt guiden, evt kom med hva som dere mener mangler.

Alt kan utvikles til en flame-war, om du har lest IT-nyheter siden programmer.no bør du vite at det er lite håp når man enten sier noe negativt ... eller positivt ... om et produkt som har et konkurerende produkt (ikke kun relatert til IT) :p

Hvorfor slo forresten programmer.no og hw.no seg sammen? Ser det har vært omtalt tidligere. Selv bryr meg svært lite om maskinvare bortsett fra da jeg er på utkikk etter noe nytt. Hadde vært fint med en side som filtrerte bort maskinvare og fokuserte på programvare.

Til Apple sitt forsvar vil jeg påpeke at produkter fra Apple så og si alltid ligger øverst på forskjellige lister over beste produkter i en rekke magasiner jeg leser, og da for de fleste kategorier: mp3-spiller: iPod, tavle: iPad, bærbar: Mac Book, mobil: iPhone, etc.

Har selv i lange tider vurdert Mac. Maskinvaren ser nokså tiltrekkende og solid ut, og Mac gir også mulighet for triple boot (vil jeg anta). Om du har en nyere utgave av Mac Book, hvordan fungerer nyeste Ubuntu og Windows på denne? Installerer man Ubuntu via Boot Camp, eller via live-CD (slik at Ubuntu sannsynligvis tar over boot-menyen, noe som kan være irriterende når man ikke får alle OS i en meny).

Lenke til kommentar

Ok, nesten bestandig var å overdrive, men de er ofte ute med ny teknologi.

PowerBook var den første laptopen med trackpad. MacBook var en av de første laptopene med Santa Rosa og jeg tør påstå at de blir en av de første med Sandy Brigde også. MacBook Pro hadde DDR3 minne før de fleste. Dessuten var Apple blandt de første med LED-skjerm og de hadde 802.11n først av kommersielle laptoper og tidligst med webcam i laptop,

Lenke til kommentar

Hva er det som får "Windowsfanatikere" i denne tråden til å tro at de er så jævla mye flinkere når det gjelder HW og OS?

Selv har jeg brukt PC med Windows i mange år og jobber med det daglig i form av drifting og vedlikehold av en god del servere og klienter med windows. Jeg jobber også daglig med endel UNIX-servere og har også vært borti endel Linux distribusjone. Jeg har bygget PC'er for gaming og kontorbruk, så jeg tror jeg har litt peiling på data... Men i daglig bruk hjemme foretrekker jeg min MacBook Pro (som jeg kjøpte for et år siden). Til mitt bruk vil jeg påstå det er den beste "PC" jeg har hatt og verd hver krone jeg betalte for den (kanskje for at jeg har råd til en :-) ) - den bare virker... Ettersom jeg jobber med data hver dag på jobb er det en befrielse å komme hjem og ta i bruk Mac'en som jeg slipper å legge inn haugevis med nye sikkerhetspatcher på hele tiden og tenke på antivirusoppdateringer hele tiden.

Til mitt bruk av windows hjemme har jeg XP på VmWare som jeg kjører på Mac'en. Ellers har jeg en server med WHS som filserver og backupserver, Dell laptop med XP og en desktop med Ubuntu...

Til det daglige benytter jeg som nevnt bare MBP'en (bortsett fra serveren som bare står og går).

Nå sier ikke jeg at OS X er suverent mye bedre enn Windows eller motsatt, det er behov og bruk som avgjør hva som er best for den enkelte. Begge OS har sine pluss og minus.

Etter at jeg kjøpte Mac'en, bruker jeg mye mindre tid for å få gjort det jeg trenger. Kan bruke tiden på venner og andre ting i stedet for å "jobbe" med en jævla datamaskin hjemme.

Jøss..du av alle burde jo lære deg å bruke windows..hva er det du bruker så forferdelig lang tid med??? jeg bruker windows 7 og det går lekende kjapt for meg. spiller spill, kjører torrent, surfer, kjekker mail høre på spotify mens jeg samtidig snakker på skype. kan ikke se noe problemer med det. Broren min derimot sliter med en hardware relater defekt macbook pro hvor strøm delen ikke funker. syns mer synd på han en meg.

Du sier jo selv du har jobbet mye med data og drifting og sikkerhet og nettverk og sånt..og at det da oftest blir brukt Windows og UNIX baserte systemer..og du klager over det...har tanken noe ganger slått det at grunnen til det er kanskje bruker de systemene er fordi MAC hadde vært helt ubrukelig til sånt?

Ok, nesten bestandig var å overdrive, men de er ofte ute med ny teknologi.

PowerBook var den første laptopen med trackpad. MacBook var en av de første laptopene med Santa Rosa og jeg tør påstå at de blir en av de første med Sandy Brigde også. MacBook Pro hadde DDR3 minne før de fleste. Dessuten var Apple blandt de første med LED-skjerm og de hadde 802.11n først av kommersielle laptoper og tidligst med webcam i laptop,

Dem er ute med det tidelig ja....men det har apsolutt ikke noe sammenheng med at dem har produsert eller laget det. Det er det helt andre selskaper som står for.

Endret av janern21
Lenke til kommentar

Svar til janern21:

Sliter ikke med noen ting når det gjelder å bruke Windows 7 eller XP jeg. Syns Windows 7 er veldig bra jeg :) Men jeg foretrekker å bruke OS X privat fordi jeg jobber mer effektivt med det til mitt bruk. Min erfaring er at en Windows maskin må rebootes oftere enn en Mac med OS X... og det er oftere oppdateringspatcher som krever rebooting samt at en i de fleste tilfeller må reboote ved installasjon av software.

Jeg har ikke påstått at PC er dårligere enn Mac :) - alt til sitt bruk, men jeg foretrekker å bruke Mac hjemme.

Når det gjelder stabilitet og oppetid er min erfaring at ingenting slår UNIX - de kan stå å gå i årevis (på jobb har vi ca 50 servere med Win 2003, ca 40 servere med UNIX og ca 100 klienter med Win XP).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

flott hardware! legg ut en mac fanboy artikkel på et dataforumXD dette får da å grille pølser i dynamittboden til å virke som en ikke fullt så dårlig ide' lengre.

...og slik startet 3 verdenskrig på hw.no

Tja, har en følelse av at det hele stort sett alltid starter med mac-haterne jeg, som alltid må benytte enhver anledning til å komme med oppgulp..

Jeg kan heller ikke skjønne at det skal være så vanskelig å forstå at noen veier andre kriterier enn ren maskinvaresammenligning tyngre for hvilket PC valg man skal ha. Man må da trossalt betale for andre ting enn kun maskinvaren også.

Så vil det jo altid være den evinnelige krangelen om hvor mye mer en Mac koster. Og joda, de koster mer, det kan til og med ikke Mac folk vri seg unna. Men man vet ihvertfall hvorfor man betaler mer når man kjøper en. Og jeg har råd til Mac, og bryr meg fint lite om den ekstra kosten. At dere andre ikke har råd, eller er gnitalus, gjør da ikke Mac til noen dårlig maskin ?

Ellers så synes jeg artikkelen manglet noe retning. Jeg skjønnte liksom aldri hva artikkel forfatteren prøver å fortelle..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Har du kilder på dette?

Uansett, hva er vitsen med å være først ute når de ender opp med 256MB ram på skjermkort mens tilsvarende windows bærbare har 1024MB GDDR5 etc..?

Lenke til kommentar

At en "Pro" bærbar maskin kun har en type skjermutgang, Mini DisplayPort, burde absolutt vært nevnt under hva som er galt med eples bærbare. På den andre siden burde PC produsenter slutte med å sette dårlige TN paneler med lav oppløsning i alt annet enn billigsegmentet.

Lenke til kommentar

Hva med oss som ikke liker det grisestygge designet på windows og windowsbaserte maskiner, og som ikke kaster bort hele livet på tåpelige dataspill? Vi gir vel faen i maskinvaren så lenge den er kjapp nok. Vi ønsker en solid maskin som er morsom å bruke, med gjennomført design. Hvorfor kjøpe en stygg Hunday når du har råd til Mercedes?

Enig. Jeg har brukt Win PC'er i 7-8 år og Mac i de siste 3 årene. Har hatt samme maskinen i 3 år og har ennå ikke behov for å bytte. Jeg kjøpte den billigste iMac'en og iløpet av disse 3 årene har denne maskinene vært den dyreste jeg har kjøpt men den billigste jeg har eid. Pluss.. Da nyeste OS X kom betalte jeg noen få hundrelapper for hele OS'et, det her jeg aldri opplevd med Win.

Poenget mitt er ikke at Apple sine maskiner er elendige (for dem som overlever OSX uten å rive av alt håret). Det er heller det at man angriper Windows-plattformen med radikale påstander og oppspinn.

Jeg har absolutt ingen grunn til å skifte til Mac. Jeg har ikke behov for 2 sekund raskere oppstart, eller heksekunster. Jeg vil ha en maskin som klarer å spille spillene mine, som blir shippet med et skikkelig skjermkort, som jeg kan styre selv, og som ikke tømmer lommeboken min.

Man betaler 15.000kr for dette.

15" IPS skjerm

i5 på 2,4GHz

4GB med RAM

320GB med snurredisk.

Nvidia 330M http://www.notebookc...0M.22437.0.html

La meg vise deg 15.000kr:

http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10278

Ikke alle spiller WoW og alle de andre spilla. Vanlige folk i gata bruker "lette" programmer. Min 3år gamle iMac takler t.o.m. programmer som Adobe Photoshop Lightroom 3 og Adobe Photoshop CS5.

Hva jeg bruker pengene på er min sak, der er ikke noe en spillegal fjortis skal henge seg opp i.

Denne tråden minner meg litt om denne.

Lenke til kommentar

Fra Rafa :Det er så sørgelig og se hvor gammeldagse mac brukerne er. Hvilket operativsystem fra window prøvde dere sist? Windows 95?. Om du har en maskin med vista/W7 opplever dere ikke kræsjing, bios feil, etc. Windows har forbedret dette for lenge siden og til og med bestemor kan klare å oppdatere sin windows maskin uten min hjelp.

Nei, dere må finne på nye unskyldninger og måter en windows maskin kræsjer og går ræv nå. Jeg føler alt dere sier tilhører 2001.

Fra mæ:

hey bitch.. konverterte nettopp fra w7 til macbook pro.. var vel mere for å prøve.. og nå er jeg solgt.. alt jeg har å si..

Endret av slengpung
Lenke til kommentar

Liker ikke at man ikke selv har kontroll over datamaskinen sin, og at man ikke har frihet til å gjøre hva man vil med den. Derfor vil jeg ikke eie en Mac.

Det er jo ikke akkurat noe man får med noen bærbare i særlig stor grad heller. Nå vet jeg ikke helt hvordan det er med Mac-er, men både de skjermene og bærbare ser ikke ut til å ha store muligheter for å bytte ut deler.

Om du vil ha mer kontroll over datamaskinen og har lyst til å prøve Mac OS kan du jo kjøpe en Power Mac, men Apple har kanskje litt strengere regler for hva som er støttet av maskinvare?

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke helt hvordan det er med Mac-er, men både de skjermene og bærbare ser ikke ut til å ha store muligheter for å bytte ut deler.

De fleste bedriftsbærbare og i alle fall Dell har service manualer på nettet for nedlasting, så jeg kan skru opp hele min HP / Dell dersom jeg skulle ha behov for det og gjøre reparasjoner & oppgraderinger selv. Er det mulig med Macbook pro? Er service manualen tilgjengelig for sluttbrukerne?
Lenke til kommentar

fra thadon:r

#

Jeg ville av prinsipielle grunner aldri eid en data basert på mac\apple.

Men jeg er ikke helt blind, jeg kan se hvorfor folk velger å kjøpe det, uten at jeg har så mye kunnskap om mac så "fungerer" det jo, men det er jo en grunn til.

fra meg: driver og tester macbook pro nå.. ja. og win7 pvn som jeg bygde for noen mnd siden står egentlig bare der.. blitt litt solgt da for dette merket.. noe jeg bare hadde ledd av for noen år siden.. men er lov til å prøve ting.:) men hva er den ene grunnen din?

Lenke til kommentar

flott hardware! legg ut en mac fanboy artikkel på et dataforumXD dette får da å grille pølser i dynamittboden til å virke som en ikke fullt så dårlig ide' lengre.

...og slik startet 3 verdenskrig på hw.no

Tja, har en følelse av at det hele stort sett alltid starter med mac-haterne jeg, som alltid må benytte enhver anledning til å komme med oppgulp..

Jeg kan heller ikke skjønne at det skal være så vanskelig å forstå at noen veier andre kriterier enn ren maskinvaresammenligning tyngre for hvilket PC valg man skal ha. Man må da trossalt betale for andre ting enn kun maskinvaren også.

Så vil det jo altid være den evinnelige krangelen om hvor mye mer en Mac koster. Og joda, de koster mer, det kan til og med ikke Mac folk vri seg unna. Men man vet ihvertfall hvorfor man betaler mer når man kjøper en. Og jeg har råd til Mac, og bryr meg fint lite om den ekstra kosten. At dere andre ikke har råd, eller er gnitalus, gjør da ikke Mac til noen dårlig maskin ?

Ellers så synes jeg artikkelen manglet noe retning. Jeg skjønnte liksom aldri hva artikkel forfatteren prøver å fortelle..

Ikke for å kritisere det du skriver, men hvorfor i alle dager tok du med mitt innlegg i ditt? jeg har da ikke tatt noen side i saken, og verken uttalt meg om min egen mening, eller hvem som har mest rett i den store "krigen"

Men når vi alikevel er der vi er kan jeg vel like godt komme med mitt eget synspunkt, som er at apple tyner penger ut av sluttkunden lik alle andre dataprodusenter gjør. det hele koker ned i kroner og øre.

For eksempel Acer, og de fleste andre merkene i billigmaskin segmentet, er billige nettopp fordi de har spart inn på utgiftene der det ikke synes. med billige kjøleløsninger, elendige skjermer og allt annet en ikke kan se som en feil hvis man ikke har peiling. slik sparer de penger, og kan tjene på sitt produkt.

apple i den andre enden, velger å bruke høykvalitets komponenter, selv der det ikke synes. de har lagt mye tid bak å pønske ut sitt segment, og har gjennom å ha lite utvalg kunnet masseprodusert sine løsninger til verden over. slik vil også apple holde produksjonsprisen nede.

problemet da er at de er de eneste på sitt felt, og ikke har noe real konkuranse, de kan ta nermest hva de måtte ønske, og har ikke hatt serlig til utvikling på lang tid. Mac er utvilsomt et produkt kundene vil ha, og selv om jeg personlig synes segmentet deres er for smalt, og prisene er lattlige høye, så er det ikke mange andre veier å ta enn å nettop kaste penger på de til en får det eneste på markedet en finner tilstrekkelig. en maskin som ikke dør etter tre år, en maskin en ikke MÅ sette seg inn i hvordan fungerer for å holde i stand, og en maskin som ikke blir så treg at den står i fare for å bli huggestabbemateriale. dere har sikkert alle en bekjennt eller to som har 160 oppstartsprogrammer, og uendelig mye bloat på sin windows maskin.

Det jeg synes Mac burde gjort var å ta sin høye pris på barebone laptopen, med sin dyre skjerm, gode pekeplate og høye kvalitet. de skulle også tatt sin pris for operativsystemet, i stedet for å sjule dets kostnad i andre komponeneter.

det jeg synes de IKKE skulle tatt så sinsykt mye penger for er de komponentene en som regel kan bytte ut selv, og velge i konfigurasjonen sin.

å ta blodpris for f.eks prosessor, harddisk og ram er vel det som får mange til å føle seg snytt.

en kan eksempelvis se prisen på ram oppgraderingen på eplehuset.

2x2 gb 1066 ddr3 ram er jo det som kommer som standar konfigurasjon. og en oppgradering til 2x4 gb ddr ram koster ikke mindre enn 3600 kroner. hvis en da trekker fra hva de opprinnelig tar for sin 2x2 gb ram løsning vil jeg gjette på at de tar en pris på omlag 2000 per rambrikke på 4 gig.

til sammenligning: Min lenke

Ja, det kan stemme at mac bruker høyere kvalitets ram enn den jeg lenker til, men en pris på nesten 6 ganger? nei det blir tullete. slik er det likeledes med flere av valgene en kan ta.

Kunne en kjøpt en macbook pro barebone, hadde jeg gladlig betalt noen tusen ekstra for å få den fine pekeplaten, den gode skjermen, og allt annet en kan se som en fordel. kvaliteten på deres webcam er f. eks upåklagelig. men måten de tar seg betalt på helt feil ting er det som gir de så mye kritikk, og det synes jeg de skulle rette opp i.

ganske enkelt. øker de basisprisen, og senker komponentoppgraderingsprisen deres kraftig, vil de ikke få allt det pepperet av datakyndige mennesker. men slik det er vil jeg tro at de fleste som ikke har spesiellt peiling på data og har dålig erfaring med maskiner som henger seg pga bloatware etc. etc. velger mac. og pga. disse massene(det store flertallet) er prisene deres satt som de er. feil? ja definitivt. men det er slik de tjener mest, og hadde jeg eid apple hadde jeg nok gjort det samme.

edit* lenken fungerte ikke;)

Endret av uracoin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

du mister janern21.. :operasjon og ikke det vi som leser hw.no er ute etter.

Kan jeg spørre hvem "vi" er?

sorry asså.. men har en liten følelse at dette er et pc/win forum når du sier det sånn.. menmen..sikkert bare meg:)

Endret av slengpung
Lenke til kommentar

Pris kan dessuten ikke benyttes for å bedømme om et produkt er bra eller ikke - det kan kun benyttes til å bedømme om produktet er verdt beløpet det bes om - jeg tror de fleste Mac-brukere mener det er vel anvendte penger.

Absolutt ytelse er kun relevant for NASA. Når det kommer til vanligere forbrukere betaler du mer, og får mindre.

Du kan også gjøre akkurat de samme oppgraderingene på en Mac som på en vanlig PC - dog, når det gjelder grafikkort, så kan du støte på enkelte problemer. På en laptop kontra en Macbook, så har du akkurat de samme mulighetene til å bytte ut hardware - minne og harddisk. De færreste laptoper lar deg endre noe annet enn det. Så argumentene dine faller litt i fisk.

Nei, du støter alltid på problemer når du ska bytte grafikkort i en Eple-infisert PC. Du må ha Apple-godkjente versjoner av grafikk-kortet, som er helt identiske utenom en kode i GPU BIOS som godkjenner kortet til Eple-bruk. Skal du kjøpe kortene offisielt fra Jobs imperium, koster de ca 200% mer. Skal du kjøpe de på uoffisielle plasser, kan du slippe unna med litt mindre. HD 5770 Prisguide - HD 5770 Apple. For ikke snakke om at de bruke elendig maskinvare i sine maskiner sett i forhold til prisen.

Eksempel: Mac Pro

Én 2,8 GHz Quad-Core Intel Xeon «Nehalem»-prosessor - W3530 Verdi Kr 2200

3x1 ECC DDR3 minne - Ca 500 kr totalt

1 TB HDD - 400 kr

1 GB ATI Radeon HD 5770 - 1100 kr

Et meget bra s1366 HK - 2500 kr

Optisk stasjon uten Blu-Ray - 200 kr

Apple Standard mus og keyboard - Får tilsvarende for 500 kr

PSU - ukjent, men ikke nødvendig med mer enn 500 kvalitetswatt. Ca 1000 kr.

Hovedkomponentene i denne PC-en har en sum på ca 8400 kr uten kabinett.

Ettersom Macen koster 21 000 kr, betaler du 12-13 000 for OSX, kabinettet, samt den vanvittig lange penisen du får med på kjøpet.Forskjellene finnes også i det bærbare markedet, men her kan ihvertfall Apple se en annen vei og peke på et bra kabinett samt en OK trackpad.

Så for å oppsummere, så syntes jeg at prisargumentet ikke lenger holder stand. OG, det er faktisk noen områder Apple er billigere enn Microsoft:

- OSX kommer i én versjon som har alt og Ikke utallige forskjellige som Windows har. Likevel koster Leopard mindre en 1/3 av hva Windows Premium koster, og 1/10 av hva Windows Ultimate koster.

- Microsoft Office kommer også i flere versjoner, home & student til ca. 1000,- og Pro som koster over 4000. Igjen har Apple én versjon som har alt, iWork til 750,-. (Jeg foretrekker iWork framfor Office. Keynote >> PowerPoint, Pages > Word. (Numbers og Excel bruker jeg ikke).

OSX kommer i en versjon fordi den ikke har nok å tilby til å kunne deles opp i forskjellige versjoner slik som MS Windows. OSX koster mindre å kjøpe standalone enn Win, men når du kjøper en ny PC utgjør OS'et en svært betydelig kostnad (hvor ellers går tusenlappene som utgjør prisdifferansen?) hvor Windows 7 utgjør mindre enn en kaffekopp av prisen du betaler for PC-en.

iWork er ubrukelig kontra MS Office. Det har ikke Onenote, en av MS beste applikasjoner.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...