Gå til innhold

Guide: Mac - Hva er det?

Anbefalte innlegg

Man betaler 15.000kr for dette.

15" IPS skjerm

i5 på 2,4GHz

4GB med RAM

320GB med snurredisk.

Nvidia 330M http://www.notebookc...0M.22437.0.html

La meg vise deg 15.000kr:

http://www.komplett.....aspx?sku=10278

1000_lapp.jpg1000_lapp.jpg1000_lapp.jpg1000_lapp.jpg1000_lapp.jpg1000_lapp.jpg1000_lapp.jpg1000_lapp.jpg1000_lapp.jpg1000_lapp.jpg1000_lapp.jpg1000_lapp.jpg1000_lapp.jpg1000_lapp.jpg1000_lapp.jpg

Du vet forskjellen mellom en stasjonær og en laptop?

Ja. Er det en annen valuta for det?

Hadde du spurt om jeg visste forskjellen mellom laptop og bil, om jeg viste deg en bil istedet?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26663480

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26848517

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner, det vil naturligvis være mindre problematisk om du printer selv og har peiling på profiler osv, og hva du holder på med. Også klar over at ColorEdge serien til Eizo koster en del, jeg har heller ikke råd til noen av disse privat enda :) dog er mange av monitorene i FlexScan serien deres relativt billig og verdige alternativer. Poenget mitt er, selv om det kanskje kom litt dårlig fram i sist post, at jeg mener Apple gjør en stor tabbe med å ikke tilby noe til markedet mellom iMac og Mac Pro, jeg vil faktisk tørre å påstå at det er i dette mellomsegmentet at de fleste fotoentusiaster og profesjonelle fotografer for den del befinner seg, en har nødvendigvis ikke behov for en Mac Pro (som starter på ~20.000) til å redigere vanlige 35mm DSLR bilder, eller store mellomformatsfiler, men å være låst til skjermen på iMac'en er samtidig ganske synd, men det er bare min subjektive mening så klart.

Jeg synes jevnt over at Mac er ganske overpriset, selv om jeg har slitt med å finne en laptop som matcher touchpaden, skjermen og batteritiden til MBP. Når bekjente fotografer velger å legge 15-20k i en ny MBP eller iMac velger jeg heller å bygge en W7 Pc for halvparten av prisen og bruke resten på god optikk o.l

Er det forresten en M6 du har i avataren din? har en slik selv, fantastisk kamera :)

Ja, er enig i at det er et hull mellom iMac og Mac Pro. Hadde det vært noe i mellom der, hadde jeg nok heller kjøpt det enn iMacen, for et mer modulært system. Mac Pro er hvertfall langt unna mitt budsjett slik ståa er nå.

I avataren er det en M8, men jeg har også en M6 som jeg skyter en del Tri-X med for tiden. Utrolig pent kamera! Var filmskeptiker en stund, men det er faktisk noe spesielt ved det.

Lenke til kommentar

Ja. Er det en annen valuta for det?

Hadde du spurt om jeg visste forskjellen mellom laptop og bil, om jeg viste deg en bil istedet?

http://www.finn.no/f...nnkode=26663480

http://www.finn.no/f...nnkode=26848517

Så du mener at for en som er på jakt etter en maskin å ta med seg på skolen så er det likegyldig om det er en stasjonær eller laptop han kjøper seg?

Endret av Lufen
Lenke til kommentar

Helt enig med dassen. Har den nye spill pcen min som bare blir brukt til spill. Men alt annet gjør jeg på Mac maskiner. Alt føltes mer skreddersydd og sikkert.

Tror imacen min har stått på hver dag i 2 måneder. Aldri skjedd så mye som en hang up. Nye Windows maskina fikk virus mens jeg oppdaterte driverne. Ja orginal Windows.

Liker mye med Windows. Men jeg elsker hvor lett Apple gjør ting. Redigering av bilder, film/musikk avspilling. På pc blir det så mye knot.

Installere en ting, går ikke du trenger net framework 4.0, funker fortsatt ikke mangler directx dll fil. Det jeg har merket meg når jeg sitter å gjør ting på en pc kontra Mac er at på macen så gjør jeg det vil/skal mens på pc blir der vel mye triksing og fiksing for å gjøre det jeg vil.

Og har du en gammel dual core så føltes osx x2-3 raskere enn windows.

Å før trolls begynner å grine. Jeg var anti apple bare 5 år tilbake. I tillegg til å ha et fantastisk brukersnitt så ser Apple sine produkter unektlig bra ut. Ingen kommer inærheten av dem. Lei sort plastikk, som blir fett og dritt og full av fingermerker

• Liker 3
Lenke til kommentar

Herregud!

La meg forenkle dette for dere:

>Man har 15000kr

>Jeg viste valgene: Stasjonær, bil, Mac, PC, det er samme greia.

Man setter ting i perspektiv! Klarer dere det?

Så jeg viser dere, hva kan dere gjøre med de 15000kr.

Og hvis man har 15000kr og tenker på å kjøpe seg en MBP, siden det var den du viste til.

Hvorfor skal man da vurdere en stasjonær maskin som ikke kan brukes til det samme? (hint, en laptop kan man flytte på uten å slå den av, gjerne ha med seg på skolen)

Det å sette ting i perspektiv funker kun hvis du setter ting sammen med tilsvarende gjenstander som ca. samme funksjoner, ellers blir det du driver med bortkastet trolling.

Og ja, jeg vet hva jeg kan bruke 15000kr på, nemlig en ny MBP eller stor pose med smågodt. Men selv om begge to koster det samme så sammenligner jeg dem ikke :p

Endret av Lufen
Lenke til kommentar

Så fordi du ville brukt pengene på noe annet, er Mac dårlig?

Herregud, gi deg.

Du forstår jo ikke hva jeg sier en gang.

Jeg sammenligner ingenting spesifikasjonsmessig, jeg sammenligner det verdimessig. Hva det betyr alt så er: Man har penger (Du vet slike lapper man betaler med), og blir satt med hva man kan kjøpe for det.

Og det jeg gjorde var å vise alle de flotte tingene man kunne kjøpe istedet for en halvfunksjonell maskin som blir pensjonert etter to-tre år.

La meg oppsummere dette enda en gang til, bare i tilfelle du enda ikke har fått det inn.

Man kan velge mellom en laptop med i5 og 330M, en Mercedes, Stasjonær med i7 og 570 eller en Nissan Primera!

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Herregud!

>Man har 15000kr

Jeg er fullt klar over at jeg kan bruke 15 000 på noe annet... Men vist jeg skal ha en datamaskin, så skal jeg ha en datamaskin. Ikke en jælva sydentur.

Lenke til kommentar

Så fordi du ville brukt pengene på noe annet, er Mac dårlig?

Herregud, gi deg.

Du forstår jo ikke hva jeg sier en gang.

Jeg sammenligner ingenting spesifikasjonsmessig, jeg sammenligner det verdimessig. Hva det betyr alt så er: Man har penger (Du vet slike lapper man betaler med), og blir satt med hva man kan kjøpe for det.

Og det jeg gjorde var å vise alle de flotte tingene man kunne kjøpe istedet for en halvfunksjonell maskin som blir pensjonert etter to-tre år.

La meg oppsummere dette enda en gang til, bare i tilfelle du enda ikke har fått det inn.

Man kan velge mellom en laptop med i5 og 330M, en Mercedes, Stasjonær med i7 og 570 eller en Nissan Primera!

Kan Primeraen hjelpe meg med å redigere bilder mens jeg sitter på bussen? Eventuelt spille spill eller skrive artikler?

Lenke til kommentar

Herregud!

>Man har 15000kr

Jeg er fullt klar over at jeg kan bruke 15 000 på noe annet... Men vist jeg skal ha en datamaskin, så skal jeg ha en datamaskin. Ikke en jælva sydentur.

Hvorfor tror du at jeg angrep kjøpet ditt? Jeg sammenlignet hva man kunne gjøre med pengene.

Kanskje det ga et snev av innblikk i mine verdier.

Lenke til kommentar
(Ellers ville innlegget ditt vært en smule enklere å lese om du hadde lagt inn noen linjeskift. ;) )
nunatak: Hvis du deler opp teksten din i avsnitt, dvs med mer luft her og der i teksten, blir det lettere å lese den.

Linjeskiftproblemet oppstod da jeg postet direkte fra tek.no-forsiden. Har rettet på det nå, da jeg er overbærende enig i at en tekst uten linjeskift, er en tekst jeg ikke gidder å lese - langt mindre sette meg inn i ;)

nunatak: «Problemet» med lagringen har en fryktelig enkel løsning – trykk den blå pilen i vinduet, og vips dukker det opp muligheter for å velge en hvilken som helst mappe.

Har kjørt en del tunge Excel-ark i Mac OS uten den helt store forsinkelsen; om du har hatt dette problemet i et enkelttilfelle kan jeg se for meg at det har med en eller annen bug i Office for Mac å gjøre.

Aha, men da er det jo i grunn ikke et "problem" lenger. Men det som da isteden blir et reelt problem er disse 9/10 mac-brukerne som ikke bruker denne pilen, og følgelig - over tid - opparbeider seg et uforholdsmessig rotete, ineffektivt og uorganisert filsystem.

Forøvrig, at den Mac-utgaven av Excel du satt med ikke fungerte særlig bra, er sannsynligvis Microsofts skyld, er jo de som har laget det programmet.

Når det gjelder 3ds Max, finnes det et alternativ fra samme firma som heter "Maya", evt må du ty til å installere Windows på Macen for å kjøre 3ds Max, enten vha Boot Camp eller vha Parallels Desktop. Vil anbefale Boot Camp, da Parallels Desktop ikke fungerer 100% knirkefritt i tillegg til at Boot Camp gir noe bedre ytelse, men da må du selvsagt boote opp maskinen i Windows for å bruke programmet. Parallels Desktop gir muligheten til å kjøre Windows inne i Mac OS, slik at du kan få opp 3ds Max som et eget vindu, på omtrent samme måte som vanlige Mac-programmer.

Ang. Excel: Ettersom jeg prøvde filen på to separate installasjoner av Excel på to separate MAC-maskiner, regner jeg med at dette er et problem med programmet, ja. Men dette gjør jo bare problemet (altså et argument MOT MAC) større.

Ang. 3DS Max: Er klar over alternativene. Men verken Parallell Desktops eller BootCamp er fullverdige løsninger, og er - utifra det jeg har erfart - knotete og treige i bruk. Altså nok et argument MOT MAC ;)

Forøvrig ønsker jeg å rette en kritisk finger mot artikkelforfatterens misbruk av "ett/et". "Ett" brukes når det kun er ett eneste (entall) tilfelle av det men skriver om, men "et" brukes i alle andre tilfeller ved enten flertall eller generell benevnelse.

Lenke til kommentar

For 15000 kroner kan jeg også kjøpe to par sko, 2/3 av en dress eller ca. 1.5% av min foretrukne bil. Alle er ikke ute etter billigste løsning, pris kommer ikke alltid først. Deal with it.

Og der har vi problemet!

Shut_up_and_take_my_money-(n1294512916668).jpg

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...