Skinney Skrevet 19. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2011 Synes mange her whiner på at Mac brukere har grodd fast epple-briller (noe som også til tider er sant...) Men et viktig poeng er at de har prøvd flere ting og dermed kan gjøre opp en mer reflektert mening om hva som er best. Underlig utsagn.. De fleste jeg kjenner som har mac, har kjørt mac fra dag 1, uten å prøve noe annet.. Underlig utsagn? Vil du virkelig ha meg til å tro at det finnes folk i norge som IKKE har prøvd Windows? De har kanskje prøvd, men de jeg kjenner har aldri eid. Men du får tro hva du vil. Men hvis de har prøvd Win og kjøper Mac... hva sier det deg? 4 Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 PS! Kom ikke å si at "OSX er langt fremfor Win7". OSX = OS versjon 10. Win7 = OS versjon 7. Altså Billegutt brukte bare 7 forsøk for å få opp et "ordentlig" system, mens Stevieboy hittil har brukt 10 forsøk på å få opp et, etter hva jeg ser, middelmådig og krasjvillig system. Er du en rev nå? Vi er på OSX 10.6 nå, dvs. 6 versjon av OSX. Før det hadde man både OS 8 og OS 9 som var akkuratt samme greia. Noen vil kalle det utvikling, mens du vil kalle det forsøk på å få fram et "middelmådig og krasjvillig (operativ)system". Fakta er at Apple gir ut 3 nye operativsystem mellom hver windows-lansering. Exactly my point. Du kunne ikke formulert det bedre Hvis et systen "just works" hvorfor må det oppdateres "oftere enn jeg skifter truser"? 1 Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 PS! Kom ikke å si at "OSX er langt fremfor Win7". OSX = OS versjon 10. Win7 = OS versjon 7. Altså Billegutt brukte bare 7 forsøk for å få opp et "ordentlig" system, mens Stevieboy hittil har brukt 10 forsøk på å få opp et, etter hva jeg ser, middelmådig og krasjvillig system. Er du en rev nå? Vi er på OSX 10.6 nå, dvs. 6 versjon av OSX. Før det hadde man både OS 8 og OS 9 som var akkuratt samme greia. Noen vil kalle det utvikling, mens du vil kalle det forsøk på å få fram et "middelmådig og krasjvillig (operativ)system". Fakta er at Apple gir ut 3 nye operativsystem mellom hver windows-lansering. Exactly my point. Du kunne ikke formulert det bedre Hvis et systen "just works" hvorfor må det oppdateres "oftere enn jeg skifter truser"? Fordi, tro det eller ei, teknologien utvikles! Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Synes mange her whiner på at Mac brukere har grodd fast epple-briller (noe som også til tider er sant...) Men et viktig poeng er at de har prøvd flere ting og dermed kan gjøre opp en mer reflektert mening om hva som er best. Underlig utsagn.. De fleste jeg kjenner som har mac, har kjørt mac fra dag 1, uten å prøve noe annet.. Likevel sier de "kjøp mac, det er best" Jeg jobber med begge deler, og synes mac er bra til grafikk og foto, men jeg har slettes ikke råd til en, fordi det er dyrt og jeg kan kjøpe en bra pc til 7000-8000,- Ta deg en tur til universiteter, videregående skoler og ungdomskoler. 7 av 10 har Mac, og 6 av 7 kjøpte etter iPhone kom. Det tror jeg så gjerne. Som iphone er jo mac også en moteting. Det gjelder å være like kul som alle andre. Mac er topp, mange pcer likeså, men jeg tror ikke alle mackjøpere overveier hva de skal kjøpe. Det gjelder å være kul, og mac har høy kulhetsfaktor i tillegg til å være bra! Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Men har den en god terminal? Ja? 2 Lenke til kommentar
genser Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Dette var ikke imponerende. Verken innhold, språk eller korrektur. Forøvrig morsomt som alltid å se Gavekort i en diskusjon relatert Apple. 1 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Mistenkelig lav Mac-andel på min linje (se signatur). PS! Kom ikke å si at "OSX er langt fremfor Win7". OSX = OS versjon 10. Win7 = OS versjon 7. Altså Billegutt brukte bare 7 forsøk for å få opp et "ordentlig" system, mens Stevieboy hittil har brukt 10 forsøk på å få opp et, etter hva jeg ser, middelmådig og krasjvillig system. PPS! Prøv å søke på "first computer virus", så ser dere hvilken maskin som fikk det første datviruset. (Nei, det var ikke en "IBM-kompatibel" maskin ) Hvordan er noe av det der relevant i forhold til dagens marked?? Fakta er at Apple gir ut 3 nye operativsystem mellom hver windows-lansering. Men med ganske lite forskjeller og som man betaler for. I Windows-verdenen er det ca. det samme som gratis Service Pack. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Dette var ikke imponerende. Verken innhold, språk eller korrektur. Forøvrig morsomt som alltid å se Gavekort i en diskusjon relatert Apple. Lenke til kommentar
Viewety Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 (endret) Jeg kan løfte maskinen i et hjørne uten at maskina bøyer seg det grann, samme operasjon på en hvilken som helst pc ville vært skjebnesvangert. Ganske heftig påstand du kommer med her, som veldig enkelt kan motbevises. Jeg burde personlig ha ødelagt et titalls bærbare dersom påstanden var riktig. Dersom du tenker på billigmaskiner i 2-3000,- klassen kan du til dels ha rett, men føler det blir en usaklig sammenligning. Kan forøvrig utfordre deg til "sverd" duell, der du tar i bruk din Mac som "sverd", og jeg bruker en IBM thinkpad fra 90-tallet som jeg har liggende. Synes mange her whiner på at Mac brukere har grodd fast epple-briller (noe som også til tider er sant...) Men et viktig poeng er at de har prøvd flere ting og dermed kan gjøre opp en mer reflektert mening om hva som er best. Skulle likt å se en ordentlig kilde på at OSX brukere har testet flere ting enn windows brukere. Selv bruker jeg Win7 og ubuntu, har aldri hatt en OSX maskin, men bor sammen med en kamerat som tidligere hadde det, så har jo blitt delvis kjent med det. Enkelte ting jeg spesielt savner er blant annet "home" og "end" tast. Mener at det finnes finger gestures for det, men syntes det var en tungvindt måte å bruke det på. En annen ting jeg ikke har fått testet ut er flere skjermer på OSX, nå sitter jeg på desktopen min med 4 skjermer tilkoblet. Vet noen hvordan det er på OSX? Som sagt av en annen bruker lenger opp i tråden, vil heller ikke jeg, av prinsipielle årsaker, eie et apple produkt. Verste scenario må jo være om apple får et såpass stort marked at de nærmest har monopol. Med den forbrukerfientlige politikken(jeg føler) de kjører, kan de dytte på sperrer i hytt å pine. Det fører ingenting godt med seg. Endret 19. februar 2011 av Viewety Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Poenget mitt er ikke at Apple sine maskiner er elendige (for dem som overlever OSX uten å rive av alt håret). Det er heller det at man angriper Windows-plattformen med radikale påstander og oppspinn. Jeg har absolutt ingen grunn til å skifte til Mac. Jeg har ikke behov for 2 sekund raskere oppstart, eller heksekunster. Jeg vil ha en maskin som klarer å spille spillene mine, som blir shippet med et skikkelig skjermkort, som jeg kan styre selv, og som ikke tømmer lommeboken min. Lenke til kommentar
eriklovold Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Har brukt både PC og Mac over lengre tid. Foretrekker Mac pga. funksjonalitet i design og OS. Sitter for øyeblikket på en 27" iMac med quad i7 2.93ghz og 12GB RAM. Betalte i underkant av 18k for denne i sommer. For en så bra maskin med en veldig bra skjerm (viktig for meg som redigerer mye bilder) synes jeg prisen er helt kurant. Gjør meg absolutt ingenting at det ser bra ut heller. Har også hatt en 13" Macbook siden starten på VGS for 2,5 år siden. Aldri hatt noe problem med den, og den fungerer fortsatt glimrende. Av resten av klassen min, sitter flesteparten på PCer, og mange av dem har måttet sende deres inn på reperasjon, bytte lader, batteri, eller hele PCen fordi den har falt sammen. Forøvrig en god artikkel. 2 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 (endret) Da har du andre behov som gjør at Mac ikke passer deg. End of story. Trenger ikke være en drittsekk av den grunn, liksom. Endret 19. februar 2011 av Matsemann Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 MAC = Malware added computer... Har faktisk lit lyst på en mac selv, hadde en imac g5, men den tok lynet knekken på.. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Fakta er at Apple gir ut 3 nye operativsystem mellom hver windows-lansering. Men med ganske lite forskjeller og som man betaler for. I Windows-verdenen er det ca. det samme som gratis Service Pack. Der er jeg ganske uenig. Det bestandig mye snacks som påvirker brukeropplevelsen av OSet for den gjennomsnittlige bruker, i tillegg er det mye som skjer under panseret, som den vanlige bruker ikke vil se noe til. Service Pack er ikke noe nytt, kun en samling sikkerhetsoppdateringer og feilrettinger av operativsystemet i én installasjon slik at man slipper å bruke timesvis på å installere alle. Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Synes mange her whiner på at Mac brukere har grodd fast epple-briller (noe som også til tider er sant...) Men et viktig poeng er at de har prøvd flere ting og dermed kan gjøre opp en mer reflektert mening om hva som er best. Skulle likt å se en ordentlig kilde på at OSX brukere har testet flere ting enn windows brukere. I flere ting tenkte jeg på Operativsystemer. At de de har smakt på flere sjokolader eller kjørt flere biler har jeg ingen dokumentasjon på (tviler på at de har også) , men at de har brukt/bruker Windows i utdanning eller jobb -sammenheng er det vell ingen tvil om? Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Jeg har alltid sagt at win/*nix er for de mer erfarne/entusiastiske PC-brukerne, mens OSX er for folk flest som bare vil at ting skal fungere out of the box. Selv mener jeg at en erfaren win/*nix-bruker vil få mer ut av en datamaskin, enn en OSX-bruker, på grunn av de endeløse mulighetene som er tilgjengelig på førstnevnte. Dette gjelder alt fra hardware-bytte, programvarefrihet (open source, flere 3. parts utviklere mm.), tilgjengelighet og kompatibilitet. Altså; i det lange løp, vil man sannsynligvis få mer ut av en win/*nix-basert maskin enn en eple-maskin - men for å oppnå dette må man antageligvis belage seg på en del mer "trial and error". Så får heller hver enkelt individ bestemme selv hvorvidt det er verdt strevet. 1 Lenke til kommentar
josteinr Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Har brukt både PC og Mac over lengre tid. Foretrekker Mac pga. funksjonalitet i design og OS. Sitter for øyeblikket på en 27" iMac med quad i7 2.93ghz og 12GB RAM. Betalte i underkant av 18k for denne i sommer. For en så bra maskin med en veldig bra skjerm (viktig for meg som redigerer mye bilder) synes jeg prisen er helt kurant. Gjør meg absolutt ingenting at det ser bra ut heller. Har også hatt en 13" Macbook siden starten på VGS for 2,5 år siden. Aldri hatt noe problem med den, og den fungerer fortsatt glimrende. Av resten av klassen min, sitter flesteparten på PCer, og mange av dem har måttet sende deres inn på reperasjon, bytte lader, batteri, eller hele PCen fordi den har falt sammen. Forøvrig en god artikkel. At du liker OSX framfor Windows har jeg ikke noe problem med. Bruker selv en nesten identisk iMac (når W7 pc'ene ikke er ledige) på jobb, og har ikke noe å utsette på OSX bortsett fra at det er uvandt å bruke i begynnelsen. Det jeg imidlertid reagerer på er at du påstår at iMacen har en "veldig god skjerm" noe som du påpeker er viktig for oss fotografer og/eller retouchere. For det første er skjermen glossy, noe som gjør at det er tilnærmet umulig å kalibrere den for riktig kontrast, hvitpunkt osv, iallefall ikke for print, det samme gjelder forøvrig MBP'ene med glossy skjerm, og min HP Envy dessverre. For det andre så er den LED-bakgrunnsbelyst. Ja den er UTROLIG lyssterk, men siden når ble det en positiv ting? jeg kjøpte nylig en Dell U2410 (som skal tilbake til fordel for ein ny Eizo monitor nå) denne har H-IPS panel (storebroren U2711 har faktisk samme panel som 27" iMac og Cinema Display), for å få en brukbar kalibrering med denne, måtte jeg faktisk helt ned i 3-5% lysstyrke, det er faktisk umulig å senke lysstyrken på iMacen til et akseptabelt nivå, noe som gjør at bildene vises lysere en de "egentlig er", noe som er utrolig kjipt å oppdage etter jeg har redigert på iMacen og fortsetter på Eizo'en senere. Et annet "problem" med LED-skjermene til Apple er at de ikke klarer å vise mer en ~70% av AdobeRGB fargeområdet, dette tilsvarer ca det min laptop-skjerm kan vise, som burde si sitt. Hadde de valgt samme bakgrunnsbelysning som Dell sin skjerm med identisk panel hadde ikke dette vært noe problem, da den kan vise ~95% av samme fargeområde, problemet da er at de ikke kunne beholdt det slanke designet. At de velger 16:9 forhold på skjermene beviser jo også at disse skjermene ikke er myntet på fotorelatert arbeid. For meg er det uforståelig at ikke Apple har et tilbud som dekker spranget mellom iMac og Mac Pro. Gjerne en iMac UTEN den udugelige skjermen (Nei Mac Mini teller ikke), slik at folk som faktisk bryr seg om hva som skjer PÅ monitoren, og ikke hvordan den ser ut, slipper å bli låst fast til den Apple velger å bruke. 4 Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Mistenkelig lav Mac-andel på min linje (se signatur). PPS! Prøv å søke på "first computer virus", så ser dere hvilken maskin som fikk det første datviruset. (Nei, det var ikke en "IBM-kompatibel" maskin ) Hvordan er noe av det der relevant i forhold til dagens marked?? (Regner med det er denne setningen du sikter til). Ikke noe mer enn at eplefolket liker å skryte av at "mækk er garantert virusfritt" Fakta er at Apple gir ut 3 nye operativsystem mellom hver windows-lansering. Men med ganske lite forskjeller og som man betaler for. I Windows-verdenen er det ca. det samme som gratis Service Pack. Word man Har brukt både PC og Mac over lengre tid. Foretrekker Mac pga. funksjonalitet i design og OS. Sitter for øyeblikket på en 27" iMac med quad i7 2.93ghz og 12GB RAM. Betalte i underkant av 18k for denne i sommer. For en så bra maskin med en veldig bra skjerm (viktig for meg som redigerer mye bilder) synes jeg prisen er helt kurant. Gjør meg absolutt ingenting at det ser bra ut heller. Har også hatt en 13" Macbook siden starten på VGS for 2,5 år siden. Aldri hatt noe problem med den, og den fungerer fortsatt glimrende. Av resten av klassen min, sitter flesteparten på PCer, og mange av dem har måttet sende deres inn på reperasjon, bytte lader, batteri, eller hele PCen fordi den har falt sammen. Forøvrig en god artikkel. Nå er jeg egentlig mindre opptatt av design og mer opptatt av funksjonalitet. Derfor fikk lugget jeg tak i nærmeste fjortenåring, fortalte ham hva jeg ville ha og til hvilket budsjett. Fra før hadde jeg et gusjegulgrått kabinett fra 1992!, en 500W strømforsyning, 24" monitor og 2 HDD'er. Han satt sammen de manglende delene som passet ilag og nå har jeg en kasse med Core i7 920, 10.000rpm Raptor til Win7/64 ultimate og programmer, en disk til temp-filer og en disk til dokumenter/filer, et skjermkort for bilderedigering, dog lav framerate for spilling (eneste spillet jeg har er "The Longest Journey" og det er ikke installert ennå), 12GB RAM, en DVD-brenner og en Blu-Ray-brenner. Pris rundt 12.000,- ferdig oppsatt. Denne bruker jeg til foto og HD-video redigering. Filene jeg jobber med er gjerne opp mot 2-3GB panorama (300+ Mpx) bilder og fulle Blu-Ray disker med film. Har ennå tilgode å se en krasj/bluescreen. Dog ga et 26stk x 21mpx bilder til panorama litt sirup-effekt. Jeg har aldri hørt om noen som får bygge den eplemaskinen de selv vil. 1 Lenke til kommentar
Judgement Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Angående kommentaren min. Var vel til dels litt feilformulert med en viss ettertanke. Artikkelen i seg selv er grei, og jeg liker artikkelforfatters softwarearitkler veldig godt.Det er vel heller en generell frustrasjon mot artikkels vinkling, som heller mer mot softwaresiden. Dette var nok intensjonen. Men ville heller sett en god artikkel som så på problematikken til Apple: hardware.Å si at Appleprodukter generelt har samme muligheter hardwaremessig som mer generelle operativ- og hardwareplattformer er bare ikke mulig. Uansett hvordan man argumenterer er man låst til det Apple sier er OK. Man kan selvfølgelig utvide/bytte minne, men dette er "mannen i gaten" operasjon og ikke det vi som leser hw.no er ute etter.Til artikkelforfatter: Hvis du har tenkt til å skrive flere Mac/Apple artikler ville det være svært interessant å se på skyggesiden til bl.a App Store. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå