JohndoeMAKT Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Bare til info, Microsoft har hatt et "marked" for Windows før.. Hvor populært det ble derimot, er jo en helt annen sak. Hva heter dette? Lenke til kommentar
andylove Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 (endret) http://www.apple.com/macosx/lion/ Må innrømme at det frister litt med en eplemaskin Om ikke annet, så har jeg fått testet og prøvd. Sett hva "fienden" prater om! MEN: umiddelbart så tenker jeg: vil jeg måtte trykke og touche like mye her som på min iPhone, så tror jeg kanskje det blir litt slitsomt.. Alltid måtte gå inn i en app for å utføre en oppgave. Always. Er det ikke derfor vi ble så glade i nettlesere med utvidbar funksjonalitet? Bl.a...? Endret 25. februar 2011 av andylove Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Etter en kjapp gjennomlesning finner jeg ikke så mye revolusjonært ved Lion, men det ser unektelig veldig strømlinjeformet ut Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Nå husker jeg ikke hva den heter på stående fot, men den drar ihvertfall 10 gbit og 70(?) watt power over vanlig TP-kabler, og støtter displayport og alt det der. Tipper du tenker på HDBaseT Stemmer, tak for lenken. Om det er riktig at thunderbolt bare har 3 meters rekkevidde i dagens implmentasjon, så er det desverre delvis ubrukelig. Så jeg håper HDbaseT kommer i vinden. AtW Vel, HDBaseT duger ikke til mye annet enn lyd og bilde. og med støtte for lusne 100Mbps Ethernet er det utdatert ift. hastighet på generell dataoverføring. Ubrukelig til eksterne disker og andre periferenheter med store krav til båndbredde, osv. Greit nok for lyd og bilde fra en PC eller Blu-ray spiller til prosjektøren i hjemmekinoen eller på møterommet, ellers ser jeg ikke noe relevant bruksområde. http://hdbaset.org/technology/what_is_hdbaset Hva er det man trenger mye båndbredde til i dag? Ren dataoverføring og skjermbilder er stort sett hovedbruken, man har allerede i dag standard som tar seg av høy båndbredde-dataoverføring, og å kunne sende bilde langt billig er en enorm fordel. Man slipper fullstendig å forholde seg til hvor PCer er plassert og likende, man akn ha alle PCer plassert i kjelleren, man slipper å tenke på bråk, slle skjermer i huset kan når som helst få bilde fra en hvilken som helst PC, det er en enorm fordel for betjeningskjermer rundt omkring i huset. På sikt tror jeg å kunne overføre skjermsignaler langt og ukomprimert vil være en mini-revolusjon når det kommer til PC-bruk. AtW Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Greit nok, men det har jo ingenting med LightPeak/Thunderbolt å gjøre. De er forskjellige teknologier som løser forskjellige problemer. Du kan like gjerne si at en nettverkskabel er bedre enn en sata-kabel... Lenke til kommentar
andylove Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Tanken om en type connector, skalerbar sådan også, er veldig velkommen for meg. Hva angår USB3 så må en jo spørre seg om enkelte har fulgt med i timen. Thunderbolt virker svært lovende. Spørsmålet er vel bare om vi ser at bransjen deler seg i to som var tilfellet ang HD-DVD og BR. Ingen tjente på den satsingen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Greit nok, men det har jo ingenting med LightPeak/Thunderbolt å gjøre. De er forskjellige teknologier som løser forskjellige problemer. Du kan like gjerne si at en nettverkskabel er bedre enn en sata-kabel... Er det? Om thunderbolt skal gjøre som de håper, nemlig erstatte alle connectorer, så må de ha lengre rekkevidde. Jeg ville mye heller ha hatt Hdbase10 og USB3.0 enn kun thunderbolt. Skal de få dette til å bli en god universalkabel, så er det slike ting jeg skisserer de må få til å gjøre. Ren dataoverføring og overføring av skjermbildet er de to hovedgrunnene til økt båndbredde. Om thunderbolt er vesentlig dårligere til begge deler pga lav rekkevidde, så er det veldig hemmende. AtW Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Hvor lang kan kabelen være før kapasiteten begrenses ned til f.eks USB 3.0? Lenke til kommentar
andylove Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 (endret) Hvor lang kan kabelen være før kapasiteten begrenses ned til f.eks USB 3.0? Kan jo spørre seg hvor ofte eller praktisk det blir med kabelstrekk på over 3m. Ser at skjermkabler og slikt med letthet bør ha minst 5m rekkevidde, men for de fleste andre enheter så kan jeg ikke helt se problemene i noen særlig grad. NAS.. det har man som regel på nettverket. Problem løst Printer.. nettverksprinter Skanner (er vel mer representert her enn i PC verden pga foto) - har man virkelig behov for mer enn 3 meter her? Slik jeg forstår det, skal en enkel kabel med hub løsninge, overganger og sammenføyninger av kabler, være nok for å koble seg til. Da gjenstår det å se hvor mange i bransjen som slår til på denne standarden. Intel viser ofte vei og har gjort det før. At de har med Apple på laget er vel ikke veldig negativt. Thunderbolt er velkomment for min del. http://en.wikipedia.org/wiki/Thunderbolt_(interface) Endret 25. februar 2011 av andylove Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Om det ikke er egnet for NAS, printere, eller skjermer, hva er da den store greia med standarden? AtW Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Får jeg lov til å sette ting litt i kontrast? http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=no&cs=nodhs1&kc=NRSX7M02&l=no&m_30=321942&oc=N00X7M06&rbc=N00X7M06&s=dhs Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Får jeg lov til å sette ting litt i kontrast? http://configure.eur...=N00X7M06&s=dhs WHAR IS OS TEN? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Får jeg lov til å sette ting litt i kontrast? http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=no&cs=nodhs1&kc=NRSX7M02&l=no&m_30=321942&oc=N00X7M06&rbc=N00X7M06&s=dhs Ja nicely done, sett noe i kontrast når det er satt ned 1500,-. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Greit nok, men det har jo ingenting med LightPeak/Thunderbolt å gjøre. De er forskjellige teknologier som løser forskjellige problemer. Du kan like gjerne si at en nettverkskabel er bedre enn en sata-kabel... Er det? Om thunderbolt skal gjøre som de håper, nemlig erstatte alle connectorer, så må de ha lengre rekkevidde. Jeg ville mye heller ha hatt Hdbase10 og USB3.0 enn kun thunderbolt. Skal de få dette til å bli en god universalkabel, så er det slike ting jeg skisserer de må få til å gjøre. Ren dataoverføring og overføring av skjermbildet er de to hovedgrunnene til økt båndbredde. Om thunderbolt er vesentlig dårligere til begge deler pga lav rekkevidde, så er det veldig hemmende. AtW Ja, hvis du har både HDbase10 og USB 3.0 kan jeg se poenget ditt - for servere innen videodisplay. For redigering av video f.eks, vil Thunderbolt være langt bedre. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Greit nok, men det har jo ingenting med LightPeak/Thunderbolt å gjøre. De er forskjellige teknologier som løser forskjellige problemer. Du kan like gjerne si at en nettverkskabel er bedre enn en sata-kabel... Er det? Om thunderbolt skal gjøre som de håper, nemlig erstatte alle connectorer, så må de ha lengre rekkevidde. Jeg ville mye heller ha hatt Hdbase10 og USB3.0 enn kun thunderbolt. Skal de få dette til å bli en god universalkabel, så er det slike ting jeg skisserer de må få til å gjøre. Ren dataoverføring og overføring av skjermbildet er de to hovedgrunnene til økt båndbredde. Om thunderbolt er vesentlig dårligere til begge deler pga lav rekkevidde, så er det veldig hemmende. AtW Ja, hvis du har både HDbase10 og USB 3.0 kan jeg se poenget ditt - for servere innen videodisplay. For redigering av video f.eks, vil Thunderbolt være langt bedre. Ok? Hvorfor det? AtW Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Fordi det er raskere selvsagt! Når man sitter og redigerer video er det sjelden nok med 1080p enkeltstream. Der jeg jobber f.eks. bruker de timesvis på overføring før de kan begynne å redigere, og når de så har ferdig overført har de harddisken full av video. Dersom de hadde en slik LaCie boks med 2x10gbit begge veier og et kamera med ThunderBolt kunne de ha redigert rett fra kameraet uten å trenge å vente på noe som helst. (Forutsett at minnet på kameraet var raskt nok, da. Det kan jo bli neste flaskehals.) Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 En kommentar til artikkelen: Styreflaten på MacBook er latterlig mye bedre enn 99% av styreflatene på andre maskiner. Styreflaten er verd "apple-skatten" alene. Den er stor, multitouch som muliggjør to-finger scroll, tre-finger navigering, fire-finger vindubehandling, to-finger sekundærklikk, zoom, rotering osv. Har ikke vært borti styreflater fra konkurrentene som er i nærheten. Lenke til kommentar
Juke Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Inntil Apple får ut fingern og fikser TRIM-støtte i OSX vil ikke SSD være 100% optimalt uansett. Apple’s Mac OS X 10.7 Lion adds TRIM support Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Fordi det er raskere selvsagt! Når man sitter og redigerer video er det sjelden nok med 1080p enkeltstream. Der jeg jobber f.eks. bruker de timesvis på overføring før de kan begynne å redigere, og når de så har ferdig overført har de harddisken full av video. Dersom de hadde en slik LaCie boks med 2x10gbit begge veier og et kamera med ThunderBolt kunne de ha redigert rett fra kameraet uten å trenge å vente på noe som helst. (Forutsett at minnet på kameraet var raskt nok, da. Det kan jo bli neste flaskehals.) Hvor reelt er dette? Du mener 600 Megabyte i sekundet ikke er nok til å gjøre dette? Nå kjenner jeg ikke hvilke rater det er snakk om på slike videokameraer, men at 600 Mb/s ikke skulle være nok synes jeg høres rart ut. Det tilsvarer jo over 2 terrabyte video per time. AtW Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 (endret) Fordi det er raskere selvsagt! Når man sitter og redigerer video er det sjelden nok med 1080p enkeltstream. Der jeg jobber f.eks. bruker de timesvis på overføring før de kan begynne å redigere, og når de så har ferdig overført har de harddisken full av video. Dersom de hadde en slik LaCie boks med 2x10gbit begge veier og et kamera med ThunderBolt kunne de ha redigert rett fra kameraet uten å trenge å vente på noe som helst. (Forutsett at minnet på kameraet var raskt nok, da. Det kan jo bli neste flaskehals.) Hvor reelt er dette? Du mener 600 Megabyte i sekundet ikke er nok til å gjøre dette? Nå kjenner jeg ikke hvilke rater det er snakk om på slike videokameraer, men at 600 Mb/s ikke skulle være nok synes jeg høres rart ut. Det tilsvarer jo over 2 terrabyte video per time. AtW Å nei, vi snakker bortimot 3Gbit/sec tilsammen. De fleste kopierer riktignok bare en stream om gangen, men hvis man kan koble alle kameraer til samtidig, og så redigere direkte fra 3-4 kameraer uten å overføre videoen til harddisken før man er ferdig og eksporterer... Wow... Edit: 3gbit/sec per stream var visst 4k, ikke 1080p Edit2: Merk at jeg ikke driver med videoredigering selv, jeg bare leser specs og guesstimater. Det er tross alt ingen som bruker mer enn en stream om gangen i dag. Endret 25. februar 2011 av tofagerl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå