Gå til innhold

Guide: Mac - Hva er det?

Anbefalte innlegg

Det følger ikke med noen e-postklient i Windows 7.

Det viktige her er hvorfor.

Årsaken til at Microsoft, ikke LENGER, leverer bl.a epostklient og nettleser med operativsystemet, er at de ble tvunget til å ikke gjøre det. Tidligere fikk man Outlook og IE integrert i operativsystemet, det er ikke lenger tilfelle. Dette kan fritt lastes ned, sammen med Microsoft Security Essentials m.m. Ikke klag over det som mangler når det er domstolene som har krevd at det skal være slik på bakgrunn av søksmål fra programvareprodusenter som mente at Microsoft utnyttet sin markedsposisjon til å holde konkurrenter utenfor. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå var jo spøsmålet du tok opp IT-avdelingers framtid og IT-systemers framtid. Det er dette jeg har kommentert, ikke dine prioriteringer når du velger arbeidsplass. Tiårs-perspektivet er ikke noe som omhandler din personlige situasjon.

AtW

Tiårsperspektivet er heller ikke noe som trenger å være relevant for svært mange arbeidstakere, og traurige, gammelmodige IT-løsninger trenger ikke være dominerende. Det er på ingen måte gitt at det er bedriftsøkonomisk lønnsomhet i å i det hele tatt ha IT-avdelinger med innkjøpspolitikk og kjedsommelig lange planer, fremfor å si til den ansatte «du har 10000 i året å kjøpe datamaskiner for, her er passordet ditt til Gmail og Dropbox». Tror jeg dermed det kommer til å skje i Statoil eller NAV med det første? Nei.

Jeg har jobbet i bedrifter med superkonservativ tankegang, eviglange planleggingsprosesser og enorme serverrom, uten at jeg klarte å skjønne at jeg ble noe mer effektiv av det når den virtuelle maskinen brukte en liten evighet på å få logget meg inn eller Exchange-serveren kræsjet. Enorme ressurser blir kastet bort, brukere er konstant frustrerte og tungrodde IT-avdelinger er dyre i drift.

Lenke til kommentar

Apple viser til Intel sine sider som påstår: "Electrical or optical cables".

Ja, dessverre blir man ikke akkurat så mye klokere av det :)

AtW

Nå var jo spøsmålet du tok opp IT-avdelingers framtid og IT-systemers framtid. Det er dette jeg har kommentert, ikke dine prioriteringer når du velger arbeidsplass. Tiårs-perspektivet er ikke noe som omhandler din personlige situasjon.

AtW

Tiårsperspektivet er heller ikke noe som trenger å være relevant for svært mange arbeidstakere, og traurige, gammelmodige IT-løsninger trenger ikke være dominerende. Det er på ingen måte gitt at det er bedriftsøkonomisk lønnsomhet i å i det hele tatt ha IT-avdelinger med innkjøpspolitikk og kjedsommelig lange planer, fremfor å si til den ansatte «du har 10000 i året å kjøpe datamaskiner for, her er passordet ditt til Gmail og Dropbox». Tror jeg dermed det kommer til å skje i Statoil eller NAV med det første? Nei.

Jeg har jobbet i bedrifter med superkonservativ tankegang, eviglange planleggingsprosesser og enorme serverrom, uten at jeg klarte å skjønne at jeg ble noe mer effektiv av det når den virtuelle maskinen brukte en liten evighet på å få logget meg inn eller Exchange-serveren kræsjet. Enorme ressurser blir kastet bort, brukere er konstant frustrerte og tungrodde IT-avdelinger er dyre i drift.

Om du ikke er uenig i at dette er en utvikling som kommer til å ta en stund, hva er det egentlig du mener? Om det tar ti år å endre dette, hvorfor er ikke tiårsperpektivet relevant?

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg tror Statoil og NAV kommer til å fortsette med tungrodde IT-avdelinger, men jeg tror de kommer til å gjøre produsere færre og dårligere produkter/tjenester som følge av dette. Det tar lang tid å ro noe tungrodd; sats heller på en annen båt. Tung infrastruktur er overflødig, de som har lyst til å lage gode tjenester fremover trenger ikke forsøke å emulere store bedrifter.

(Tenk f.eks. på alle webtjenestene som har blitt muliggjort kun på grunn av Amazons S3. Forsøker du å være Amazon trenger du selvsagt enorme investeringer, IT-avdelinger og tunge PowerPoint-filer, de fleste har ambisjoner i andre retninger.)

Lenke til kommentar

Jeg tror Statoil og NAV kommer til å fortsette med tungrodde IT-avdelinger, men jeg tror de kommer til å gjøre produsere færre og dårligere produkter/tjenester som følge av dette. Det tar lang tid å ro noe tungrodd; sats heller på en annen båt. Tung infrastruktur er overflødig, de som har lyst til å lage gode tjenester fremover trenger ikke forsøke å emulere store bedrifter.

(Tenk f.eks. på alle webtjenestene som har blitt muliggjort kun på grunn av Amazons S3. Forsøker du å være Amazon trenger du selvsagt enorme investeringer, IT-avdelinger og tunge PowerPoint-filer, de fleste har ambisjoner i andre retninger.)

Så du er mao enig i at vi snakker endel år i perspektiv før man får en stor overgang i bedrifter IT-systemer og IT-avdelinger?

AtW

Lenke til kommentar

Årsaken til at Microsoft, ikke LENGER, leverer bl.a epostklient og nettleser med operativsystemet, er at de ble tvunget til å ikke gjøre det. Tidligere fikk man Outlook og IE integrert i operativsystemet, det er ikke lenger tilfelle. Dette kan fritt lastes ned, sammen med Microsoft Security Essentials m.m. Ikke klag over det som mangler når det er domstolene som har krevd at det skal være slik på bakgrunn av søksmål fra programvareprodusenter som mente at Microsoft utnyttet sin markedsposisjon til å holde konkurrenter utenfor. ;)

Personlig syntes jeg det bare er positivt at det kommer mindre drit sammen med operativsystemet. Folk flest har vett til å vite hvor de kan få tak i ting nå til dags vil jeg påstå.

Lenke til kommentar

Personlig syntes jeg det bare er positivt at det kommer mindre drit sammen med operativsystemet. Folk flest har vett til å vite hvor de kan få tak i ting nå til dags vil jeg påstå.

Det synes jeg også, men det er ikke relevant i forhold til det jeg kommenterte, nemlig det at OSX kommer med integrert ditt og datt, mens Windows ikke gjør så. :)

Jeg påpekte bare hvorfor man på Widowsplattformen ikke får enkelte programmer integrert i OSet.

Lenke til kommentar

Synes spørsmålet om PoE er et godt poeng ang lightpeak (lyn&torden eller hva pokker eplene kaller det).

Tenker litt sånn på jobben, om jeg kunne sluppet unna med tynne og få kabler, helst noe som kjører felles standard, så blir jeg veldig glad for å slippe kabelkaos og alltid måtte forholde meg en 1 nettverk, 1-2 skjermkabler, lyd, usb osv osv.. Det er utrolig slitsomt og jeg er veldig lei.

Tipper databransjen gjør smart å satse på en felles standard for så og si alt. Optiske kabler mente jeg var svindyre og at det er derfor Intel kun har lansert kobbervarianten.

10Gbits høres jo forlokkende ut, men PoE synes jeg er rart om standarden ikke støtter. Den skal jo ellers være svært skalerbar :)

Lenke til kommentar

(lyn&torden eller hva pokker eplene kaller det).

Du har vell fått meg deg at Intel selv kaller første revisjon av LightPeak for Thunderbolt?

Det er det offisielle navnet rett fra Intel, og Mini-DisplayPort har blitt I/O porten som vi ser på datamaskiner så dette er ikke noe spesielt forbeholdt Apple, Intel legger det hvertfall ikke frem på den måten.

Lenke til kommentar

(lyn&torden eller hva pokker eplene kaller det).

Du har vell fått meg deg at Intel selv kaller første revisjon av LightPeak for Thunderbolt?

Det er det offisielle navnet rett fra Intel, og Mini-DisplayPort har blitt I/O porten som vi ser på datamaskiner så dette er ikke noe spesielt forbeholdt Apple, Intel legger det hvertfall ikke frem på den måten.

Det var i grunn ment som en morsomhet. Kom kanskje dårlig frem.

Jeg er fullstendig klar over hva det offisielle navnet er og hvor det kommer fra. Mener å ha lest det var Apple som ga pantentet til Intel for at de skulle videreutvikle det, eller at ideen ble solgt til Intel. Noe slikt :)

Men igjen, det var en morsomhet, muligens kom det dårlig frem.

Lenke til kommentar

Jeg tror Statoil og NAV kommer til å fortsette med tungrodde IT-avdelinger, men jeg tror de kommer til å gjøre produsere færre og dårligere produkter/tjenester som følge av dette.

Flott om du kan utdype hva du mener her. Hva er det som er tungrodd, og hva ville du endret helt konkret?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg tror du ville blitt overrasket over hvor lite folk flest faktisk vet om hvor man får tak i ting..

Lenke til kommentar

Nå husker jeg ikke hva den heter på stående fot, men den drar ihvertfall 10 gbit og 70(?) watt power over vanlig TP-kabler, og støtter displayport og alt det der.

Tipper du tenker på HDBaseT

Stemmer, tak for lenken. Om det er riktig at thunderbolt bare har 3 meters rekkevidde i dagens implmentasjon, så er det desverre delvis ubrukelig. Så jeg håper HDbaseT kommer i vinden.

AtW

Lenke til kommentar

Neida, de googler som gale selv de verste nybegynnerne, for å finne programmer som gjør det de skal. Problemet er jo at gudene vet hvilken side de havner på etter det. Derfor linuxmåten (og nå også Apple-måten) med en programvareportal innebygget i operativsystemet kan være lurt. Microsoft skal vel og gjøre dette på sikt, men det er ikke lett for dem å gjøre slikt uten å tråkke i et minefelt av markedsmaktmisbruktiltaler.

Lenke til kommentar

Neida, de googler som gale selv de verste nybegynnerne, for å finne programmer som gjør det de skal. Problemet er jo at gudene vet hvilken side de havner på etter det. Derfor linuxmåten (og nå også Apple-måten) med en programvareportal innebygget i operativsystemet kan være lurt. Microsoft skal vel og gjøre dette på sikt, men det er ikke lett for dem å gjøre slikt uten å tråkke i et minefelt av markedsmaktmisbruktiltaler.

Bare til info, Microsoft har hatt et "marked" for Windows før.. Hvor populært det ble derimot, er jo en helt annen sak.

Lenke til kommentar

Nå husker jeg ikke hva den heter på stående fot, men den drar ihvertfall 10 gbit og 70(?) watt power over vanlig TP-kabler, og støtter displayport og alt det der.

Tipper du tenker på HDBaseT

Stemmer, tak for lenken. Om det er riktig at thunderbolt bare har 3 meters rekkevidde i dagens implmentasjon, så er det desverre delvis ubrukelig. Så jeg håper HDbaseT kommer i vinden.

AtW

Vel, HDBaseT duger ikke til mye annet enn lyd og bilde. og med støtte for lusne 100Mbps Ethernet er det utdatert ift. hastighet på generell dataoverføring. Ubrukelig til eksterne disker og andre periferenheter med store krav til båndbredde, osv. Greit nok for lyd og bilde fra en PC eller Blu-ray spiller til prosjektøren i hjemmekinoen eller på møterommet, ellers ser jeg ikke noe relevant bruksområde.

http://hdbaset.org/technology/what_is_hdbaset

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...